11. Leden 2017
Ve 29 letech má na kontě profesní historii, o které většina mladých sní. Michal Šmída, dnes CEO startupu Twisto, vystudoval ekonomiku a finance, střední školu dělal v USA, následně působil v Rusku a jeho první prací byla pozice investičního bankéře v Londýně. „Jinými slovy práce, která vás naučí, že spát můžete jen 4 hodiny denně, a že se to nedá dělat déle než rok,“ bere zkušenost s humorem. Background ve financích mu dal možnost přinést do Česka platební systém budoucnosti, spojit se s Mitonem a Enernem a vybudovat v Karlíně slibný startup s firemní kulturou podobnou té, jakou znáte z filmu Stážista. Co plánuje v roce 2017?
- Michal Šmída, 29 let
- CEO Twisto.cz
- Michal strávil značnou část života v zahraničí, na středních školách v USA a Rusku, následně studoval King’s College v Londýně. Během studia začal pracovat jako investiční bankéř nejprve v Barclays a později v Erste Bank, kde se toho spoustu naučil – dlouhodobě ho ale korporátní svět a 80hodinový pracovní týden nelákal.
- Podnikatelské sebevědomí, které mu předchozí zkušenosti daly, se nebál využít pro oslovení velkých ryb v Česku a spojením s Mitonem, Pavlem Muchou z Enern a Petrem Borovcem z Partners dal nápadu založit Twisto silné strategické a investiční zázemí.
- Twisto je unikátní fin-tech platforma umožňující jako první v Česku okamžitý nákup na internetu s platbou později. Je inspirovaná zavedeným švédským modelem Klarna a umožňuje zákazníkům e-shopů odložit platbu až do doby, kdy mají zboží reálně v ruce. V loňském roce představilo unikátní Platbu e-mailem, kdy umí za zákazníky zaplatit jejich faktury a složenky, a to pouhým přeposláním elektronické verze faktury či fotografie na e-mail plati@twisto.cz.
- Do salesu Twisto zatím příliš nebušilo, to se ale s rokem 2017 změní. Do rostoucího sales týmu hledá obchodníka-srdcaře, který chce pracovat ve startup prostředí, kde se občas proběhne pes nebo projede kolega na skejtu a odkud bude budovat trvalá partnerství s velkými e-shopy. Zkušenost v segmentu e-commerce vítána!
[leads_ id=“96333″]
„Vždy jsem věděl, že chci dělat business v Česku. Je to skvělý inkubátor pro globální expanzi“
Michale, já když jsem si pročítala vaši profesní dráhu, napadla mě jedna otázka: Když to měl tak skvěle rozjeté, proč se vrátil do Česka? Neměl v zahraniční lepší příležitosti? Plánoval jste návrat do Česka, nebo náhoda?
Vždycky jsem věděl, že chci dělat business v Česku, máme tady skvělé prostředí, talentované lidi. I když teď by se hodilo říct dělat mezinárodní business z Česka, protože Twisto v současnosti jedná s partnery v několika zahraničních lokalitách a připravuje půdu pro vstup na globální trh. Nejintenzivněji vyjednáváme s velkou německou bankou, dotáhnout jednání je jeden z mých cílů pro rok 2017.
Česko je hodně cashový národ, 40 % platí dobírkou. My přinášíme moderní dobírku 2.0
Když jste se vracel do Česka, tak už tedy s myšlenkou založení fin-tech platformy?
Během práce v Erste jsem jednal s velkými klienty jako ČEZ a pohyboval se i v českém prostředí. Není to tak, že jsem přišel z Londýna a musel si české prostřední znovu „osahat“. První projekt, na kterém jsem se podílel po ukončení korporátní kariéry, byla Kouzelná Almara. Jednalo se o novou platební a dodavatelskou službu pro e-shopy, takový předstupeň Twista. Už na ní jsem spolupracoval s Tomášem Čuprem a když se projekt postupně vyvíjel, inspirovali jsme se švédskou Klarnou a začali vyvíjet platební metodu Twisto.
Švédská společnost funguje trochu jinak než česká, u nás jste už zkraje musel čelit ze strany médií dotazům, zda je etické shromažďovat data o zákaznících. Jak konkrétně jste platformu přizpůsobili trhu?
Česko je hodně „cashový“ národ, zhruba 40 % Čechů používá platbu dobírkou a já vždycky říkám, že jsme taková dobírka 2.0. Naším cílem je změnit uvažování Čechů o placení a financích obecně. Získáním certifikace pro platební styk od České národní banky jsme se posunuli od agregátoru plateb z e-shopů ke komplexní službě, která do jednoho účtu spojuje veškeré online transakce.
Nechceme obchodníka. Chceme člověka, který se vypracuje na leading experta v e-commerce
B2C segment jste doteď zvládali marketingem a obchod aktivně nedělali, nebo jste o tom alespoň nemluvil v médiích. Co se v roce 2017 změní?
Obchod má u nás na starost Honza Daneček, který byl obchodním ředitelem slevového portálu Amplion.cz. Jelikož nám v první fázi šlo hlavně o vývoj platformy a akvizici největších hráčů v oblasti e-commerce, logicky to stálo na jeho osobě a schopnosti budovat trvalá partnerství.
Jaké konkrétní kroky plánujete v rámci růstu sales oddělení?
Úspěšně se nám daří akvírovat e-shopy prodávající zboží do tisíce korun. Od té doby, co jsme uzavřeli partnerství se Slevomatem, se na nás obrací další hráči na trhu. Dále jsme silní v oblasti fashion, protože na argument, že si něco první vyzkoušíte a teprve potom zaplatíte, nakupující v tomto segmentu slyší. Výzvou je pro nás elektro, kde je zboží řádově za vyšší ceny a také parfémy. V roce 2017 do těchto oblastí plánujeme více proniknout.
Jaká je vize, kam budete sales v Twisto směřovat?
Chci, aby náš obchodník nebyl „pouze“ prodávajícím, představuju si člověka, který se praxí a osobním rozvojem vypracuje na leading experta v oblasti e-commerce a financí. Takový obchodník musí oborem žít, chtít hledat nové trendy, přednášet o nich. Jinými slovy, být pro zákazníky expertním konzultantem. Jedna věc je, že Twisto je platební brána, ale chceme být pro klienta hlavně partnerem, který mu pomůže rozvinut business – učíme ho, jak komunikovat se zákazníky, jak v kampaních představit novou platební metodu, jak pracovat s čísly, grafy, jak mít ziskovější business.
„Za největší úspěch Twisto považuji, že 97 % procent našich zákazníků hodnotí službu jako perfektní. Hodnocení máme již přes 40 tisíc!“
Jaká je největší potíž s e-shopy? Když vy nebo Honza domlouváte obchod, s jakým argumentem se u klienta setkáváte nejčastěji?
Teď už to není o konkrétních argumentech, v začátcích bylo potřeba dělat službě osvětu, ale teď, když máme mezi klienty služby jako Slevomat, Rohlik.cz, Bonami, Freedo, Datart a používá nás 150 000+ zákazníků, máme daleko zajímavější vyjednávací pozici. Nicméně je potřeba brát v úvahu, že se bavíme o platební metodě, což je citlivé téma pro každou společnost a abyste ho jako šéf e-shopu otevřeli s obchodníkem, musíte k němu mít důvěru. Proto je u nás sales cyklus delší, zpravidla tři až 12 měsíců.
„Snídaně, skate a psi.“ Bavila by tě firemní kultura v Twisto?
- Nový měsíc nezačínají stresem, ale chillout snídaní, u jejíž přípravy a napečení se v týmu střídají.
- Hodně dbají na narozeninovou kulturu – podmínkou je přinést dva dorty 🙂 Většina týmu slaví narozeniny v létě, proto kompenzují kalorický příjem společným sportem. Zatím vede badminton.
- V tempu se udržují soutěžemi jak „na place“, tak o víkendech nebo u piva.
- Kanceláře Twisto jsou dog-friendly, psy mají v týmu už 4, lidí je tu 30+.
[leads_ id=“96333″]
Foto: Petr Klempa