Michal Rückel: „Investovat do lidí je nákladné, v budoucnu se vám to ale několikanásobně vrátí“

12. Říjen 2016

Svět financí patří k tomu nejdravějšímu pracovnímu prostředí vůbec. Aby ne. Jde o peníze a o těch se nežertuje. Ale pokud se rozhodnete na toto pole vstoupit a vzít věci za správný konec, přijdete na to, že to není jen poušť plná supů. Michal Rückel zastává názor, že člověk musí mít na obchod talent, jinak z něj dobrého obchodníka nikdy neuděláte. Do firmy nevezmou zdaleka každého, naopak důkladně si vybírají, koho mezi sebe pustí. Nároky na lidi jsou tedy vysoké, stejně jako investice a podpora, kterou obchodníci dostanou zpátky.

img_94141a

Vyzkoušejte leady
  • Michal Rückel, MBA., 30 let
  • Společnost: Finanční Institut s.r.o.
  • Pozice: Obchodní ředitel
  • V obchodu začínal ve 20 letech přímým prodejem telekomunikačních produktů. Slyšel 1000krát NE a stal se vůči tomu imunní. Byla to obrovská škola a z brigády na pár týdnů se stala práce, kvůli které odešel, i přes nelibost okolí, z vysoké školy. A ukázalo se to jako správná volba.
  • Od 21 let se pohybuje ve finančnictví, ve 23 letech vydělal první milion korun a ve 24 letech si sáhl na první milion dolarů. „Samozřejmě, za své úspěchy vděčím i lidem ve svém blízkém okolí, se kterými se navzájem doplňujeme.“
  • Pro Michala je největším koníčkem práce a také rodina. Má jednoho syna a dvojčata na cestě. Přesto stíhá i crossfit, běh i golf, i když teď na něj nemá tolik času, kolik by chtěl. Ale doufá, že do něj zasvětí některého z potomků a bude to jejich společná vášeň.
  • Finanční Institut má ambiciózní cíle a do konce roku 2017 chce pokrýt celou Českou republiku. A k tomu potřebuje posily do týmu.

[leads_ id=“92669″]

Když lidem dáte maximální podporu, budou se dít velké věci

Michale, vám se povedlo úspěšně rozběhnout pobočky v Hradci Králové, Praze, Olomouci. Teď rozbíháte další a další. Čím si ten úspěch vysvětlujete?

Já si myslím, že se nám povedlo prorazit hlavně díky tomu, že k nám nevezmeme každého. Firmy jsou sami o sobě jen prázdné skořápky, tvoří je až lidi, kteří jsou uvnitř. Když se sejdou skvělí lidé a vy jim navíc dáte maximální podporu, dějí se velké věci. My tady máme opravdu super partu, ve které se společně rozvíjíme a prorážíme do republiky. Dáváme si ale pozor, koho do party pustíme.

S tím souvisí i ambiciózní plán nabrat až 180 obchodníků. Nemáte příliš velké oči?

Do roku 2017 chceme pokrýt celou republiku, takže je potřeba se rozrůstat. Někde jsem četl pořekadlo, že je lepší mířit ke hvězdám a minout, než mířit na kupu hnoje a trefit se. (smích) A toho se držíme. Cíle musí být ambiciózní, ale ono je to také o úhlu pohledu. Někdo by mohl namítat, že 200 poradců je ještě málo. V obchodě bývá Paretovo pravidlo ještě tvrdší, než je běžné. To znamená, že 90 % poradců nic moc nedělá a zbylých 10 % udělá největší objem práce. A my se zaměřujeme právě na těch 10 %, co to myslí vážně, a proto nám jich stačí „jen“ 200.

hledáme obchodníka

Tam, kde jsou místa už obsazená, se jde nahoru mnohem hůře

To se ukazuje jako skvělá příležitost pro šikovné jedince…

Rozhodně ano. Ve společnostech, kde jsou místa obsazená, se jde nahoru mnohem hůře. Tím, že my budujeme nové týmy, je to opravdu obrovská příležitost pro ambiciózní obchodníky. Šikovného obchodníka s praxí v oboru, který nám své dovednosti prokáže, nemáme problém po dvouměsíční zkušební lhůtě ihned zařadit na odpovídající pozici. Máme tady lidi, kteří přišli od konkurence ukázali se jako profíci a po 3 měsících jsme je dosadili na pozici regionálních ředitelů. Ale i člověk, který ty zkušenosti nemá a je šikovný, se v průběhu roku dokáže na takovou pozici vypracovat.

adsc_2573-1
Finančnictví je dle Michala nejjednodušší obor na rozjezd podnikání. Nepotřebujete nakupovat žádné zásoby za milióny korun a pak je teprve prodávat a doufat, že něco vyděláte. „Vaší jedinou investicí je jen čas a chuť tento obor poznat. Pokud se ho rozhodnete dělat dobře, klienti si vás začnou sami doporučovat a vy už nemusíte přicházet s žádným převratným přístupem, abyste uspěli.“

Říkáte, že mezi sebe nevezmete každého. Co od lidí očekáváte?

Pro mě není nejpodstatnější to, jestli ten člověk má nebo nemá praxi v oboru. Máme propracovaný systém školení a všechno je naučíme. Jediné, co člověk musí mít, je obchodní duch. Pokud někdo nemá obchodní talent, tak se z něj velice těžko stane dobrý obchodník.

Nemá smysl pracovat na svých slabých stránkách, posunou vás maximálně na lepší průměr

Dokážete dobrého obchodníka rozeznat na první pohled nebo podle první věty?

Poznat dobrého obchodníka od pohledu je asi stejně nemožné jako poznat dobrého houslistu, aniž by vám zahrál. (smích) Člověk by měl najít svůj talent a rozvíjet ho. Nemá smysl pracovat na svých slabých stránkách. Pak se dostanete na průměr, maximálně na lepší průměr. Pokud na stejné úrovni začne pracovat někdo, kdo má obchodnický talent, tak při minimální snaze bude pravděpodobně mnohem lepší, než je průměr, a když na sobě začne pracovat, tak uteče všem ostatním.

Co dokážete obchodníkům nabídnout vy?

Prorazit v oboru financí není snadné, my se proto snažíme dodat našim obchodníkům maximální podporu nejen do začátku. U nás se nemusí starat o shánění klientů, kterého se hodně obchodníků může obávat. Máme vlastní call centrum, a to jim zajistí klientelu přímo v jejich okrese, aby nemuseli jezdit velké dálky po republice. Dále jim zajistíme podporu analytika, který jim pomáhá s řešením obchodních případů, kterým by nerozuměli. Navíc každému dáváme do začátku podporu až 42 000 Kč.

Jaké jsou provize, kolik si může u vás obchodník v průměru vydělat?

Já to vezmu z druhého konce, u nás si nemůže nikdo vydělávat pod 30 000 Kč měsíčně. S tím, jakou dáváme lidem podporu, by nám to prostě nevycházelo. Pokud si někdo po 4 měsících spolupráce vydělává méně, musíme se s ním rozloučit, nebo se domluvit na individuální spolupráci. A kolik si v průměru může obchodník u nás vydělat? Je to kolem 40 tisíc, ti lepší mají 50–60 tisíc, ale máme i poradce, kteří vydělávají 100 tisíc a více.

adsc_2583-1
Ve Finančním Institutu si opravdu cení dlouhodobou spolupráci. Kromě štědrých provizí obchodníkům vyplácí také rentu. „Obchodníkům, kteří jsou s námi 5 let a více, vyplácíme rentu v neomezené výši. To, co si svou činností u nás vytvoří, jim generuje pasivní příjem do budoucna, a to dokonce, i když od nás odejdou. Což bohužel v mnoha společnostech u nás takto ještě nefunguje.“

Chceme pracovat s lidmi, kteří mají vlastní nápady a chuť posouvat společnost i svým směrem

Vy jste zmiňoval, že hledáte podnikatele. Co si pod tím může čtenář představit?

Takovým lidem se přesně říká intrapodnikatelé. Jsou to lidé, kteří chtějí podnikat, mají vnitřní motivaci, ale nechtějí na to být sami. Chtějí mít možnost svůj výdělek ovlivnit, přicházejí s nápady a mají možnost společnost svým přičiněním někam směřovat. Tihle lidé neberou práci jako běžní zaměstnanci, kteří přijdou do práce, oddělají si to své a mohou jít s čistou hlavou domů. Oni čas nerozdělují na práci a zábavu. Jsou pány svého času a práce je baví. A za to je neváháme náležitě ocenit.

dsc_2608-1
Michal se do svých lidí nebojí investovat. Tím, že k sobě nepustí každého, ale jen ty, kteří za to opravdu stojí, může si dovolit své lidi náležitě ocenit. „Určitě je to nákladnější model, ale jsem přesvědčen, že investice do lidí se v budoucnu vrátí.“

Michale, jaké byly největší překážky, se kterými jste se v businessu potýkal nebo pořád potýkáte?

Ani nevím, pořád jsou nějaké překážky a problémy, které je potřeba řešit, ale bez nich by nás to ani nebavilo. (smích) Ve finančním poradenství jsou asi největší překážkou samotných lidi. Najít partnery, kteří mají vnitřní motivaci, jen nemluví a jsou za nimi vidět i činy, takových je opravdu málo.

Investování dnes není výsadou pro bohaté, dokážeme pomoci každé rodině

Dozvěděli jsme se docela dost o tom, co pro vás znamenají obchodníci. Řekněte nám také víc o tom, co u vás obnáší péče o klienta. V čem se třeba lišíte od konkurence?

Jsme jiní v přístupu ke klientovi. U nás jen „nenahrazujeme produkty jinými produkty“, ale tvoříme s klienty finanční plány, kde jim pomáháme majetek rozdělit na ideální třetiny tak, jak to dělají ti nejbohatší lidé na světě. Tím jim zajistíme jejich krátkodobý příjem a přes střednědobé investice jim pomáháme majetek proměnit do hmotných aktiv, ze kterých jim plyne pasivní příjem. Tím se naši klienti nemusí bát toho, co bude s jejich příjmy v důchodovém věku, spíše se na něj těší.

Je tohle dosažitelné pro každého? Na jaké typy klientů se zaměřujete?

My už v mottu společnosti máme uvedeno „zdravé rodinné finance“ a ty považujeme za jeden ze základních pilířů dlouhodobé stability a bezpečí. Proto se zaměřujeme především na rodiny s dětmi. Dokážeme však pomoci každému, kdo má nějaké plány do budoucna a chtěl by je konzultovat s někým, kdo financím opravdu rozumí. Já si myslím, že investování dnes už není jen výsadou pro bohaté. Když někdo nemá příliš velké majetky, tak je pro něj více důležité zajistit příjem proti nenadálým výpadkům. Poté klientům vysvětlujeme smysl investování a tvoření rezerv pro budoucnost. V neposlední řadě jsme schopni klientům poradit, jak proměnit jejich majetek na hmotné investice, které jim dále generují pasivní příjem. Tím mohu říct, že jsme schopni připravit naše klienty ve zhodnocení majetku na lepší budoucnost bez ohledu na to, s jak velkým majetkem s námi spolupráci zahajují.

Máš v sobě podnikatelského ducha, spoustu nápadů a velké plány? Ve Finančním Institutu hledají přesně tebe. Přidej se k Michalovi do týmu a pomoz mu expandovat.

[leads_ id=“92669″]

Foto: Josef Gregor a archiv Michala Rückela

© 2024 imper.cz