Michal Jakeš: „Business není jen v Praze. Je skvělé si i v menším městě vydělávat prací, která je mi zábavou“

6. 1. 2016 +

Rozhovory

V prvním semestru VŠ ho zaujal obchod, a protože se vždycky chtěl živit a přitom bavit a mít dostatečnou svobodu rozhodování, neváhal a do lavic již nezasedl – a nelituje. „Do školy se možná někdy vrátím, v současné chvíli jsem ale rád, že se ve svém věku živím něčím, co mě baví,“ prozradil Michal zkraje rozhovoru. Jaké to je, vybudovat si silnou pozici, i když pracujete jako externí obchodník a ještě na Jižní Moravě, kde jsou lidi sice usměvavější, ale také mají na všechno tak nějak víc času? S Michalem jsme probrali svízele obchodování v energetice i to, proč je někdy lepší strávit den u Playstationu.

Eonup

[leads_ id=”83624″]

Michale, vy máte v pětadvaceti pár let v obchodu za sebou a v E.ON jste se vypracoval na úspěšného obchodníka. Co vás vlastně motivovalo začít se salesem?

Původně to byl vlastně citát. Už někdy na střední škole jsem slyšel „Zvolte si práci, kterou milujete, a nikdy nebudete muset pracovat!“ Rozhodl jsem se jím po skončení školy řídit. Během prvního semestru na vysoké škole se mi naskytla příležitost pracovat v oblasti obchodu a já neváhal. Praxe mi přišla důležitější, než dalších několik let ve škole, které jsem raději strávil sbíráním zkušeností v salesu. Po několika letech jsem se rozhodl sám aktivně oslovit E.ON, lákali mě tehdy jako velká stabilní společnost. Proaktivní přístup se mi vyplatil, pozvali mě na osobní pohovor ke spolupráci a dopadlo to tak, že ve svých 25 letech mohu říci, že si aktuálně vydělávám „zábavou.“

Externí obchodníci se potřebují o to víc vzájemně hecovat – nám se osvědčila skupina na Facebooku

V E.ON jste tři roky a jste důkazem, že i ve Zlínském kraji se dá dělat v mladém věku zajímavá práce. Co vám zatím E.ON do obchodu dal?

Tři roky nejsou dlouho, vlastně by se dalo říct, že jsem teprve na začátku. Největší motivací pro mě bylo, že jsem chtěl sám sobě dokázat, že mohu s takto velkou společností spolupracovat a především, že se ve spolupráci uplatním a prosadím. Ono je sice pravdou, že šikovný obchodník dokáže prodat „cokoli komukoli,“ ale když za vámi stojí takto velká, významná a především známá společnost, tak je to mnohem snazší – ale přitom svazující.

Říkal jste, že je pro vás práce zábava, což ale není slovo, které by se mi vybavilo jako první ve spojení se segmentem energetiky. Spíš náročnost. Proč zábava a co vás na práci baví?

Baví mě samotná práce externího obchodníka i supervize dalších externích pracovníků ve Zlínském kraji. V celém externím týmu v rámci ČR jsem nejmladší, ale tým má mladistvého ducha a kolegové jsou většinou starší jen o pár let. Líbí se mi, že ač děláme sales externě, tak se o nás společnost stará a pomáhá nám se vzájemně lépe poznat na různých akcích a předat si poznatky – je to klíčové i proto, že na obchodníky velmi dobře funguje vzájemné hecování. Rovnou přiznám, že jsem soutěživý typ a mám neustálou potřebu se s někým srovnávat. (smích) Naštěstí žijeme v době internetu, kdy stačí na sociální síti založit společnou konverzaci a motivace je na světě. Do toho nám E.ON měsíčně posílá tabulku s porovnáním obchodních výsledků celé republiky, takže o hec máme postaráno.

V čem spočívá náplň vaší práce, jak vypadá takový den obchodníka ve Zlíně?

Můj pracovní den začíná klidným probuzením kolem 8 hodiny ranní a do kontaktu s klienty se převážně dostávám přibližně v deset hodin. Během dne absolvuji 5–7 schůzek, což není málo, ale většinou na každé strávím kolem půl hodiny, takže se to zvládnout dá. Jelikož je schůzka předem navolaná a klient s ní počítá, nese se v přátelském duchu. Po patnácté hodině se začínám věnovat dalším koníčkům, na které si vždy mohu bez problémů udělat čas a naplno si je užít. V případě potřeby se s klienty setkávám i v odpoledních hodinách a případně i večer. Je velkou výhodou, že naplánované schůzky lze snadno přeorganizovat dle mé i klientovy potřeby.

Vzhledem k povaze lidí z Jižní Moravy se snažím být především „známým, co nám pomohl“

E.ON potřebuje fakticky každý, takže se setkáváte s různými typy lidí. Co vám za poslední dobu utkvělo v paměti?

Pořád něco, ono pokud se chce dělat něco dlouhodobě a mít stále nějaké výsledky, tak je potřeba i něco obětovat. Prostě dávat „něco navíc.“ Každému klientovi pomoci i ve věcech, které bych dělat nemusel. Energetika je obor, kde je velká konkurence a snadno se stane, že se na vás obrátí klient, který si toho nasmlouval více, a potom se do toho zamotal. Když mu pomůžete, celé to rozpletete, nakonec to dopadne tak, že se klient po čase opět ozve a děkuje, že je již vše OK a vyřešené. To je ten čas, kdy si člověk řekne, že to dělá dobře.

Na co jste za své působení v E.ON nejvíc hrdý?

Za celou dobu, co spolupracuji s E.ON, se mé telefonní číslo rozneslo na mnoho lidí, a tak se velice snadno stane, že volají lidé s širokou škálou problémů. Všem se snažím pomoci vyřešením anebo aspoň radou, kam a na koho se obrátit. To k tomu patří. Ceny energií se poslední dobou vyrovnávají, zákazníka spíše zajímá to „něco navíc”, co jinde nedostanou. Tím se pro ně snažím býti já. (smích)

Pojďme ještě probrat ten Zlín. Jaké to je dělat obchodníka v menším městě? Je tam dostatek klientů na hlavu? Jací jsou? Musíte o ně soupeřit?

Já pocházím z Chomutova, kde jsem vyrůstal, a musím říci, že ve Zlíně jsou lidé mnohem více přátelští a komunikativní. A jelikož tato spolupráce je o komunikaci, tak je to zajisté jeden z pilířů mého úspěchu. Důležité v oboustranné komunikaci je, abych u klienta zjistil jeho potřeby. Máme několik produktů a každému „pasuje“ něco jiného. Nejlepší je ke každému přistupovat individuálně a poradit. Když zákazník vidí zájem a je spokojen, tak mne mnohem snáze doporučí. A řekněme si upřímně, ono takové doporučení je hodně silná věc. V podstatě polovina práce je tím hotova.

Jaký je váš obchodní styl? Co vám zafungovalo u klientů a jak ke své práci přistupujete?

Důležitá je důslednost, zodpovědnost a především pokora. Ke každému zákazníkovi se chovám tak, jako by to měl být někdo z mé rodiny. Vzhledem k povaze místních lidí se mohu snažit býti spíše takovým „známým, co nám pomohl.“ Mně se tak lépe jedná a zákazník je rád, že se nad něj nepovyšuji.

V energetice je velká konkurenceschopnost. Klientovi jsem k dispozici takřka nonstop, ale mám v práci svobodu

Mluvíte hodně o pomoci klientům, dělání věcí navíc, papírování, které zdržuje od další práce. Jak se s tímto poprat? Je vůbec spolupráce s E.ON klasická práce od 9 do 5?

Od 9 do 5? To neznám. (smích) Pro mě je to už takový styl života. Má to sice i své „proti,“ ale jsem klientovi k dispozici takřka nonstop – o Vánocích, na dovolené, no prostě vždy. A k tomu papírování, ono se žádné obrovské nekoná. Pro mě jako obchodníka je klíčové, že s klientem sjednám smlouvu, doložím k ní potřebné podklady a předávám podklady dále. Máme za sebou celý další proces zpracování smlouvy, za kterým je spousta lidí, kteří změnu dodavatele v E.ON již dokončí.

Jaký vám obchodničina umožňuje lifestyle a co vás baví ve volném čase?

Člověk je v podstatě pánem svého času a to je pro mě velice důležité. Když mám volno, tak se rád podívám za rodinou a za kamarády v Chomutově, což vzhledem ke vzdálenosti od Zlína nějaký ten čas zabere. Rád bych cestoval a poznával nové země, ale jelikož mám až přehnaný strach z létání, tak toto bohužel nepřipadá v úvahu a raději si užiji chvilku na Playstationu. Také je třeba ventilovat nahromaděné negativní emoce, takže si velmi rád zajdu na hokej nebo na fotbal a tam se během fandění vykřičím a je mi krásně. (smích)

Každý máme někdy pocit rutiny a chuť to vzdát. Co vám pomůže, když máte den blbec?

Než abych na někoho přenášel svou špatnou náladu, tak se raději zavřu doma a zahraji si na Playstationu a nikam nejdu. Naštěstí toto se mi moc nestává. Já spíše bojuji s tím, že vždy na konci roku přemýšlím, jak to půjde příští rok a stresuji se nesmysly.

Takže co na ten další rok plánujete? Máte v E.ON nějakou metu, na kterou si chcete sáhnout?

Cíle jsou vždy jen ty nejvyšší. E.ON je velká společnost, takže mám oč bojovat 🙂 Jinak já naopak příliš neplánuji, protože jsem takový, že se rozhoduji podle svých aktuálních pocitů a vždy reaguji na věci tak, jak přijdou.

Chcete také dělat práci, která vás baví, a shlédli jste se v rozhovoru? Přidejte se k obchodníkům v E.ON!

[leads_ id=”83624″]