07. Srpen 2017
Když pánové Dalsey, Hillblom a Lynn založili v roce 1969 společnost DHL a doručili první zásilku ze San Franciska do Honolulu, asi netušili, že budou první, kteří v tehdejším Československu v roce 1986 začnou poskytovat služby mezinárodní expresní přepravy. Od té doby se jejich společnost rozšířila po celém světě a dnes DHL Express dopravuje zásilky do více než 220 zemí a více než 120 000 destinací. Celosvětově má přes 50 000 poboček a servisních míst, více než 100 000 zaměstnanců, přes 2,5 milionu zákazníků a doručuje více než miliardu zásilek ročně. Jak neztrácet náladu pro hledání new business? „Motivace zvenku je krátkodobá. Aby ses takzvaně znovu ´nakopl´ je daleko funkčnější začít myšlenkou, že pro to budeš muset něco udělat. Prozkoumat své 3V,“ říká sales coach DHL, Michaela.
- Michaela Ďurišová
- Sales coach DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
Sales coach Michaela Ďurišová – autoportrét:
Tyto dva body z mé dosavadní praxe mne asi opravňují vést ve společnosti DHL obchodníky k úspěchu:
- Training manager ve finančních službách – 15 let. V tom období vydávaly banky hodně prostředků na vzdělávání. Díky tomu jsem absolvovala řadu vzdělávacích programů a školení. Nejvíce jsem si odnesla z výcviku – interní coach a samozřejmě z každodenní práce s lidmi na obchodních pozicích, z jejich best practice.
- Sales coach u DHL Express jsem dva a čtvrt roku. Oceňuji, že v DHL se více než teorii věnujeme tréninkům on the job. Pracuji se všemi obchodními pozicemi v telesales a field sales ve všech divizích DHL. V hlavě a diáři mám aktuálně přes 40 skvělých lidí, kteří se neustále posouvají a zlepšují. Věřím, že je to i díky mé společnosti na jejich „profidráze“.
Mně tři V připomínají Veni, Vidi, Vici, v DHL žijete ale asi vlastní kulturou…
To každopádně. Jsme progresivní a rychlá společnost. Současně si také vytváříme prostor pro individuální rozvoj. Véčka vysvětlím. První V = VĚŘ sobě, buď autentický. Druhé V = VĚŘ produktům a službám, které naplňují potřeby a představy klientů – Excellence. Simply Delivered. A třetí V = VĚŘ síle celosvětové značky, brandu, do kterého investují síly statisíce lidí.
Co je podle tebe Míšo více- vysokoškolské vzdělání, nebo praxe?
Mám vystudovanou VŠE a domnívám se, že vysokoškolské vzdělání je takovým důkazem, že jste schopni skládat zkoušky, že jste schopni absorbovat informace. Žádná vysoká škola nezaručí, že business půjde lehce a bez kontinuální snahy.
Každý business má něco specifického, s čím bojuje tvůj obchodní tým?
Pokud zákazník naši službu nepotřebuje, tak my ji v něm nevyvoláme.
Tomu rozumím, asi nebude balit a posílat balíčky, jen aby udělal radost DHL…
Ale neznamená to, že když dnes nic neposílá, že nepřipravuje nový produkt, službu, kde bude naše služby určitě potřebovat, a my u toho chceme být. (smích)
Co čeká nováčka obchodního týmu, na co nejpravděpodobněji v terénu „narazí“?
Asi jako všude jinde, je to konkurence. V České republice máme podle posledního průzkumu z letošního roku 55 % trhu, takže v té druhé necelé polovině je konkurence. Obchodní dovednosti, které spolu na schůzkách pilujeme, jim pomáhají lépe profilovat naše expresní služby, čím se lišíme od konkurence, a které naše služby jsou pro zákazníka skutečně přínosem.
Panuje nervozita obchodníků, když je jdeš „pozorovat“ na jednání?
Nejsou nervózní, já je totiž nehodnotím, ale podporuji. V zázemí kanceláře pak projdeme, co jsme mohli říci lépe, kde obchodník „neslyšel“ příležitost použít argument, který by změnil směr jednání ve prospěch nového businessu a podobně. Je to zábava! Znáte ten pocit, když rozluštíte křížovku. Jednotlivá slova dají dohromady správný výsledek.
Field sales mají na starosti i péči o získané zákazníky?
Ano, pravidelně klienty navštěvujeme a pečlivě hlídáme každý podnět, který by znamenal nespokojenost, anebo prostor pro rozvoj spolupráce. Jsme schopni doručit zásilky i do zemí, kam třeba konkurence nedoručuje. Klienti potřebují ve správnou chvíli znát aktuální možnosti. Je důležité umět vnímat a naslouchat.
Musí obchodník počkat, až na něj přijde řada ve tvém programu, nebo se může poradit kdykoliv potřebuje?
Je běžné, že mimo pravidelná setkání řeším, pomáhám, hledám způsoby a možnosti, jak motivovat a rozvíjet. Field sales pro firemní zákazníky mají u nás k dispozici veškerý support, skvělé vybavení, auta, tablety, různá data a obrovskou míru samostatnosti, takže jde o jejich vnitřní nastavení a osobní rozvoj k plnění plánů a vlastních cílů. Musí hlavně chtít.
A jak si hlídáš svou energii?
Nemusím se k ničemu nutit. Mám kolem sebe lidi, se kterými pracuji prostě ráda! 😊
Ilustrace na stěnách pomáhají interní náladě?
😊 Postavičky zastupují jednotlivá oddělení DHL. Šedivý pán MAX = management, černý silák ZAC = operations (provoz), červená krasavice NEEMA = sales, drobná dívka MAE = customer service. V rámci interního školícího celosvětového programu CIS (Certified International Specialist) představují naši firemní kulturu, naše přístupy a to, jak naši práci děláme – „in the best way“!
Zdroj fotografií: Marek Rebroš a Milada Svoboda