CEO Hewlett-Packard Meg Whitman: „Naučte se prodat sami sebe. Nikdo jiný to za vás neudělá“

20. 8. 2016 +

Inspirace

Meg Whitman nemůžeme upřít jednou věc. Exceluje ve vytváření fungujících firem. Společnost eBay se jí během jejích 10 let ve funkci CEO podařilo dostat na výsluní a firmu Hewlett-Packard Enterprise zachránila od neodvratného úpadku. Přestože její práce mluví za vše, měla problémy, které by málokdo čekal. Jedním z nich bylo nedostatečné sebevědomí. Přesto překonala sama sebe a nedovolila, aby jí to bránilo zazářit. I díky tomuto přístupu se stala jednou z nejvlivnějších žen světa a její jmění čítá více než 1,2 miliardy dolarů.

image

  • Meg Whitman, 60 let
  • CEO technologické společnosti Hewlett-Packard Enterprise
  • Deset let působila jako CEO společnosti eBay. Z firmy se 30 zaměstnanci vybudovala firmu s 13 000 vydělávající miliardy dolarů.
  • V roce 2010 kandidovala do úřadu guvernéra Kalifornie. Pozici nezískala a se 144 miliony dolarů, které padly na kampaň z jejích vlastních zdrojů, utratila více než jakýkoliv jiný samofinancovaný kandidát v americké historii.
  • Čelila skandálu poté, co se zjistilo, že jako uklízečku zaměstnávala nelegální imigrantku.
  • V roce 2011 nastoupila jako CEO do Hewlett-Packard Enterprise, která byla v úpadku, a dokázala ji opět postavit na nohy. V současné době má společnost roční příjmy kolem 52 miliard dolarů.

1. Jako první musíte umět prodat sami sebe

Podle Meg Whitman je hlavně u žen problémem to, že se bojí upozornit na své kvality. Čekají, až je za jejich práci pochválí někdo jiný, sám od sebe. Tento postup podle Whitman nikdy nefunguje. Musíte se naučit prodat sami sebe. „Myslím si, že ženy potřebují mít vzor, někoho, kdo je povzbudí k tomu, aby se více ukazovaly. Podle mých zkušeností se ženy snaží obvykle moc nevyčnívat, přestože by mohly. I já jsem taková byla. Když se ohlédnu zpět, roky jsem čekala na to, až si někdo všimne, jak skvělou práci dělám. Naštěstí jsem se včas probudila.“ Whitman se na své cestě naučila se, že v životě musí víc riskovat. „Velké příležitosti k vám totiž nepřijdou samy jen tak. Většinou sedají na ambiciózní a asertivní lidi.“ Proto se nebojte oslovit někoho, kdo je pro vás vzorem, aby vás mentoroval. Mnohdy i malá pomoc od člověka, kterého obdivujete, může být nečekaným krokem vpřed pro vaše sebevědomí.

TIP: Bojíte se ukazovat své přednosti? Odvažte se jít na schůzku s vlivným manažerem známé společnosti. Každý nějak začínal, proto se nebojte ukázat své kvality, i když si ještě stoprocentně nevěříte.

2. Stanovte si jasná pravidla

Kromě schopnosti sám sebe prodat, jsou podle Meg Whitman velmi důležitým faktorem úspěchu mezilidské vztahy. Obzvláště v pozici leadera společnosti často řešila, jak se chovat ke svým zaměstnancům. Mnohdy bylo v práci potřeba vykonat nepříjemné a velmi náročné úkoly a Whitman řešila, jak tyto úkoly svým zaměstnancům sdělit a zadat. Nakonec zjistila, že nejúčinnějším postupem je upřímný rozhovor a jasné stanovení pravidel. Když se v roce 2011 Whitman stala CEO Hewlett-Packard Enterprise, firma byla spíše v úpadku než na výsluní. Za krátkou dobu byla už třetí CEO společnosti a toto střídání ve vedení firmy se značně projevilo i na jejím chodu. Jako první věc po nástupu do firmy řekla všem zaměstnancům pravdu o tom, jak se věci skutečně mají a jak bude firma dále fungovat.

„Pojmenovala jsem problém a vysvětlovala lidem, jak se přeorientovat na jiné činnosti tak, abychom se opět stali úspěšnou společností. Stanovte si milníky, kam a kdy se na cestě za úspěchem chcete dostat. Říkala jsme lidem, tady je výzva, tady je, co děláme, a takhle zjistíme, jestli jsme v tom, co děláme, úspěšní, nebo ne.“ Nebojte se stanovovat si i pravidla, která ne všichni uvítají. Často mohou být právě tyto negativní faktory motivací pracovat dál.

 3. Jestli chcete strhnout davy, buďte autentickými leadery

V pozici vedení společnosti se Whitman vždy nejlépe osvědčilo být autentickým leaderem. Co si pod tím ona sama představuje? „Musíte být přesně tím, kdo jste, protože lidé vás nakonec vždy odhalí. Pro mě je to o velmi jednoduché a přímé komunikaci. Náš průmysl má tendenci mluvit hodně technologickou řečí, aby věci byly složitější, než potřebují být. S firmou této velikosti musíte mluvit jasně. Odkryjte cíle,  aby vaše týmy věděly, co mají dělat.“ Dále Meg Whitman dodává, že stejně důležité je mít cíle, o kterých jste přesvědčeni, že jich lze dosáhnout. Tímto přístupem motivujete své podřízené a kolegy ke kvalitní práci. Být sám sebou je navíc ohromně osvobozující pocit.

Jaký druh leadershipu osobně preferujete? Oceňujete autentické leadery nebo vás motivují spíše drsňáci?

button registrace

Foto: BusinessInsider.com.au