08. Červen 2016
Energická Martina Tanhäuserová si našla cestu k tomu, co ji baví, i přesto, že na to nevystudovala 2 vysoké školy. Jako každá žena ráda vypadá dobře a zajímá se o poslední trendy v kadeřnictví i kosmetice. Zároveň je to součástí její profese obchodní poradkyně v Beauty Servis Group. Firma je leadrem na trhu kadeřnického a kosmetického nábytku a zastupuje přední světové značky v profesionálním kadeřnickém a kosmetickém sektoru. Přestože jsme vedly rozhovor pouze po telefonu, dozvěděla jsme se, v čem spočívá kouzlo obchodu s krásou.
- Martina Tanhäuserová
- Pozice: Obchodní poradkyně
- Společnost: Beauty Servis Group
- Do týmu hledají Obchodního zástupce pro kadeřnický sektor pro Slovensko
Jak jste se k pozici v Beauty Servis Group dostala? Byla jste kadeřnice a zjistila, že jste spíš obchodnice? Jaké byly začátky?
Měla jsem poměrně nestandardní začátek. Studovala jsem střední strojírenskou školu a ocitla se v roce 1994 na úřadu práce. A odtud si mě z Beauty Servis Group vybrali. Nevěděla jsem o tomto oboru vůbec nic. V té době se firma zabývala prodejem pleťové a vlasové kosmetiky koncovým klientům ve svých 70 prodejnách po celé ČR a SK. Dnes se hlavně orientujeme na profesionální segment, jsme partnerem kadeřnických a kosmetických salonů. Hlavní značka ve vlasové kosmetice je Framesi a v pleťové Alissa Beauté a DDP. Ale všechny značky, které zastupujeme, jsou prvotřídní ve svém segmentu a patří mezi leadery trhu.
Pokud si řeknete, že tento salon chcete získat a uděláte pro to maximum, bude váš
Jací jsou kadeřníci, kadeřnice a kosmetičky klienti?
Většinou to jsou krásné ženy a muži! Podle mého názoru je to jedno z nejkreativnějších a nejsvobodnějších povolání. Vytvářejí něco, co jde přímo z nich, podle toho, jak to cítí. Zároveň se hodně namakají, často je bolí ruce, celý den na nohách, je to dřina. Ale taky záleží na tom, jestli je to kadeřnice, která je v salonu od rána do večera, vzdělává se, zajímá se, nebo kadeřnice, co se zasekla na místě, odpracuje si svých 8 hodin a jde domů. Je to jako v životě: Někdo má laťku vysoko, někdo splyne.
A když se zapálení kadeřníci objeví na našich seminářích a vy vidíte to nadšení, je to ohromně inspirativní. Vždy jsem po nich na půl roku nabitá. Velmi obohacující. (smích)
Pořádáte semináře? Jak často a co se na nich děje?
Semináře pořádáme dvakrát do roka. Na nich vidíte nejnovější kolekce střihů a to, jaké budou trendy v nastávajícím období. Kadeřníci na vlasových modelech předvedou techniky střihů a barev krok po kroku. Objevují se tam i klienti, kteří pracují s jinými značkami, což je pro nás jeden z ukazatelů toho, že to děláme opravdu dobře a je to přínosné. Semináře jsou pro nás jeden z nástrojů pro získání nových klientů.
Neláká vás jít si sednout do křesla a nechat si něco s vlasy spáchat taky?
Dřív jsme tam byly modelky všechny! Dneska už tam jdeme hlavně kvůli klientům. Je to o synergii celé společnosti. Všichni tam máme svou úlohu a tu tam plníme na maximum. Takže dneska už sedí na místě modelek holky a kluci, co se přihlásí na vypsanou nabídku nebo kamarádky.
Kromě takovýchto zážitků dvakrát do roka, prozraďte nám, co vaše práce obchodní poradkyně konkrétně obnáší?
Od 9 od rána až do večera objíždím salony a mám v nich předem sjednané schůzky. Většinou objíždím stálé klienty a mezitím máte možnost vytipovat si další salony a následně je kontaktovat. Obchodník si plán dne určuje sám. Pokud si řeknete, že za ten den uděláte 5 nových salonů, tak je prostě navštívíte. Zda uspějete, či nikoliv, záleží na vás a dané situaci. Někde se zdržíte hodinu, někde dvě. Je to velice individuální. Někde vám časový prostor nedají vůbec…
Vytyčíte si 5 nových salonů, které oslovíte a navštívíte, a možná získáte jeden. Je to mravenčí práce, ale stojí za to
Musí mít obchodník už znalost sortimentu, abyste ho přijali? Nebo byste přijali skvělého obchodníka, který nemá ke kadeřnictví/kosmetice vztah?
Potřebujeme lidi, kteří mají vnitřní nasazení a mají rádi lidi. Ostatní se dá naučit. Je super, když je to někdo přímo ze sektoru vlasové kosmetiky. Jenže to jsou většinou lidi od konkurence, a to není úplně ideální. Někdo nemá problém takhle přeběhnout, někdo ano, já osobně bych na to neměla. Ale vůbec bych se nebála přijmout někoho, koho to bude bavit a prostě mu to v terénu půjde. Já jsem se strojírenským oborem taky mimo obor, ale neskutečně mě to baví a naplňuje, proto se výsledky dostavují. Vždycky záleží na nasazení, motivaci a vášni, s jakou svou práci děláte.
A co kdyby se nějaký kadeřník rozhodl si zkusit pozici obchodníka?
Byla by to pro něj velká změna. Největší asi v tom, že za kadeřníkem klienti přijdou. Ale my obchodníci musíme sednout do auta a za klienty přijet. Na druhou stranu takový kadeřník má sortiment hned zmáknutý. Obchodníkovi musíte vše vysvětlovat.
Jsou tady takové dva důvody, proč by kadeřník chtěl dělat obchodníka. Buď zjistil, že ho práce s vlasy nenaplňuje, nebo chce zjistit, jestli si může finančně polepšit. Ale nestává se to často.
Cítíte, že je váš obor na vzrůstu? Sledujete, že lidé chtějí být krásnější a díky tomu rostete?
Určitě! Obor kadeřnictví je stále víc obsazený. Myslím si, že kadeřník má obrovskou moc ovlivnit lidské sebevědomí, právě dobře zvoleným střihem či barvou. Z ošklivého káčátka udělají krásnou ženu nebo z nevýrazného muže fešáka. A mně se líbí, když se lidé cítí dobře a sluší jim to.
I když se jedná o obor zaměřený na krásu, neupřednostňujeme muže či ženy. Pro nás je důležitý člověk, který chce pracovat a má rád lidi
Co se nejvíc prodává? Na co klienti nejlépe slyší?
Nejvíce prodáváme barvy. Cílem každého obchodníka je získat salon, který je od nás bude odebírat. Pak hodně letí novinky. Klienti odebírají třeba jen arganový olej. Teď jsme začali prodávat melír, který odbarví vlasy za 2 minuty. Já objíždím nové klienty s cílem, aby srdce salonu do budoucna patřilo jen Framesi. To je mé poselství a dělám to ráda.
Někdy je salon u jiné značky, konkurenční, a bere od nás jenom Parlux, to je nejlepší fén na světě (smích), nebo nůžky. Ale je třeba myslet na budoucnost. Není vyloučené, že klient bude do 5 let Framesi!
Stalo se vám to někdy? Že po čase klient najednou otočil?
Ano. Představovala jsem klientce nové nabídky. V té době jsem k ní jezdila už čtvrtým rokem a neodebírala od nás barvy, nové produkty a jen pravidelně navštěvovala naše semináře a sympatie mezi námi byla od začátku. A ona mi říká: „Ale já už jsem se rozhodla.“ Vy nějak tak tušíte, že to bude odmítnutí, tak prostě jedete dál a komunikujete s ní, a ona vás zastaví a řekne: „Já chci Framesi.“ Někdo k tomu dojde za 3 měsíce, někomu musíte dát pár let. Ale ji jsem chtěla od začátku, byla to úžasná bytost. Z toho plyne ponaučení, nevzdávat se…
Převládají ve vašem oboru spíš muži nebo ženy? Přece jen důraz na péči o sebe připadá stále ještě více ženám.
Na mezinárodní úrovni jsou zaměstnanci spíše muži. Nejvíce markantní je to asi v Itálii, kde je to samý chlap a sem tam nějaká žena. U nás ve firmě je to zase 13 žen na jednoho chlapa. Je to individuální. U mužů je ta výhoda, že kariéra může pokračovat neomezeně. Ženám stojí v cestě mateřství, ale ani tohle v Beauty Servisu není překážka. Řada z nás se po mateřské vrátila zpět do firmy a úspěšně pracuje dál. Samozřejmě je lepší, když člověk může být ve firmě spoustu let. Ale jak vidíte, neupřednostňujeme nikoho. Pro nás je důležitý hlavně člověk, který chce pracovat, bude milovat svou práci a dělat ji se zapálením.
V současné době hledáte obchodního zástupce pro Slovensko. Popíšete nám tuto pozici blíže? Co je náplní práce?
Pozice obchodního zástupce je akční. Ráno vyjíždí za klienty do terénu a má každý den jiný. Je to reprezentant značky. Zároveň musí pracovat s tím, v jaké náladě zrovna klienti jsou. Taky je to hodně o profesionalitě, protože zatímco do showroomu chodí lidi za vámi, jako obchodník vy vcházíte do pracovního prostředí klienta.
Radím představit si, že klient je váš partner a vy mu chcete poradit a pomoct
Vypíchla byste ještě nějakou vlastnost, kterou by vaši noví zaměstnanci rozhodně neměli postrádat?
Umět jednat s lidmi a vystupovat příjemně. Představit si, že klient je váš partner a vy mu chcete poradit a pomoct.
Sledujete na sobě nějaké profesní deformace?
Jelikož vím, že práce kadeřníka je o hodně dobře odvedené práci, od míchání barvy až po vyfoukání účesu. A v tom případě sleduji, jak vymývá barvu, zda použil řadu po barvě, která je důležitá k trvanlivosti barvy, zda má dobrý fén, atd. Deformace u mě je velká. (smích)
Když se zpětně ohlédnete za svým životem předtím, než jste začala pracovat pro Beauty Servis Group, a potom, změnila vás ta práce?
Hodně mě změnila. Když mě kadeřnice barví, sleduji každý pohyb i co k tomu používá. U kosmetičky na sobě pozorujete, jaká je po ošetření pleť. Doma pak pravidelně o pleť pečujete. Mám pocit, že je můj život mnohem krásnější, než kdybych dělala cokoliv jiného. Tady jsem volná a dívám se na život v hezkých barvách. Doslova. Sledovat, jak děláte ženám radost je pocit k nezaplacení. To si myslím, že v každém zaměstnání nenajdete.
Zaujala vás společnost Beauty Servise Group a chcete mít podíl na tom, že bude svět hezčí místo? Ozvěte se jim a dozvíte se, co pro to můžete udělat.
Foto: Archiv Martiny Tanhäuserové