Martina Fuksová ze Seznam.cz: „Negooglím. Ale jinak jsem typická uživatelka internetu“

7. 12. 2014 +

Rozhovory

[velikost_textu]

Co hledá na internetu manažerka oborových služeb společnosti Seznam.cz? Jak se svět internetové reklamy změnil za posledních 11 let, během kterých se Martina Fuksová v oboru pohybuje? Jak se ve skutečnosti jmenuje pes „Seznam“  a kde je mu dnes konec? Čtěte a uvidíte…

martina_01

  • Martina Fuksová, 45 let
  • Společnost: Seznam.cz
  • Pozice: Manažerka oborových služeb
  • V obchodě se pohybuje 11 let

Martino, přiznejte se – když hledáte něco na internetu, používáte Seznam, nebo Google?

Na Google hledám jen velmi výjimečně, jsem typický Seznamák. Seznam mám opravdu velmi ráda. Co dnes umím jako manažerka, jsem se naučila v téhle firmě. Jsem a budu jí za to vždy velmi vděčná.

Co na internetu nejčastěji vyhledáváte?

Chodím na internet hlavně kvůli kontaktu s přáteli a sdílení či hledání informací přes sociální sítě. Je to rychlé a nenáročné. Také hledám informace k samostudiu, nakupuji zboží a služby. Jsem docela typická uživatelka.

Každý neúspěch mě pořádně nakopne

Jak jste se do firmy dostala? Také jste si to vy-seznamařila?

Vlastně ano. 🙂 Předtím jsem několik let dělala v petrolejářském průmyslu a dál jsem v tomhle oboru pracovat nechtěla. Jednou v noci jsem brouzdala po internetu a vyskočil na mě banner Seznamu s nápisem něco ve smyslu „Hledáme lidi pro unikátní projekt, co se nebojí přijmout výzvu.“ A hned se přihlásila.

Jak probíhal nábor?

Přijela jsem do Brna na výběrové řízení do hotelu Austerlitz. Zde čekalo společně asi 30 lidí a mne v první chvíli napadlo, jestli snad nejde o nějaký tehdy nepopulární multilevel typu letadlo. Ale řekla jsem si, že když už jsem tu, poslechnu si to.

Výběrko uvedli dva charismatičtí muži, kteří si hned od počátku, tím jak vystupovali a co říkali, získali mou pozornost a zájem. Když oznámili, že jde o práci na IČO, většina lidí odešla a zůstalo nás v hotelu asi šest. Shledala jsem to jakou dobrou výchozí pozici (smích). To bylo v pátek. No a následující pondělí jsem šla do Prahy na jednodenní vstupní trénink a začala pracovat v Seznamu.

martina_03

Takže naprosto nový obor. Jak na to reagovalo okolí?

Zpočátku to bylo docela těžké. Neznala jsem 100% produkt, nevěděla, jak prodávat, jak s klienty jednat. Necítila jsem podporu z řad kamarádů ani od rodiny, ale i to mě paradoxně posílilo. Držela jsem se tedy zdravého selského rozumu a po večerech doháněla znalosti samostudiem a sdílením s kolegy. A věřila v Seznam jako dobrou firmu. I tak jsem u klientů zažila spoustu krušných chvil. No a právě to byla ta výzva, se kterou jsem do toho celého šla – jsem člověk, kterého každý neúspěch nakopne k dalším aktivitám.

Za 3 měsíce jsem si vydělala nesrovnatelně víc než dřív

Takže jste začala pracovat jako obchodnice v médiích. Kdy pro vás přišel ten zlomový moment, kdy jste si řekla „jo, tohle fakt chci dělat?“

Když jsem počítala svou první výplatu (smích). Ne, vážně, ta práce mě bavila od prvního okamžiku, na peníze se většinou v tu chvíli nedívám. Ale je pravda, že když jsem se tehdy podívala na výplatu za první 3 měsíce, uvědomila jsem si, že to dělá mnohem víc, než na co jsem do té doby byla zvyklá.

A kolik to tehdy dělalo?

Zůstala bych diskrétně u toho, že násobně víc. Pro mne bylo mnohem důležitější, že dělám něco, co mě baví, co má smysl a pomáhá i ostatním, a ještě mě za to někdo velmi dobře odmění.

Obchod je stále stejný, jaký byl před 11 lety

Jak se vám v začátcích obchodovalo? Bylo to lehčí než nyní?

Bylo to jiné. Reklama na internetu byla pořád v plenkách. Dnes je internet velmi silné médium, požadavky klientů náročnější, ale obchod je pořád ta samá věc – jestli přicházím s něčím dobrým, co druhého člověka osloví, je předpoklad, že se dohodneme. Určitou roli zde hraje i chemie mezi prodávajícím a kupujícím. Když si rozumějí i lidsky, je obchod o to příjemnější. A myslím, že je jedno, jestli prodáváte rohlíky v krámě nebo reklamu na internetu.

Na začátku jste zmínila manažerskou pozici. Jak vypadal váš kariérní postup?

Prvního půl roku v Seznamu jsem pracovala jako obchodník, pak jsem začala jako manažer budovat tým 10 lidí. Po 2 letech jsem se stala manažerkou regionu a po dalších 3 manažerkou celé obchodní sítě (tedy všech týmů v  republice). To jsem dělala necelých 5 let. Teď od srpna jsem převzala oddělení oborových služeb, což je stejná úroveň řízení, ale jiný obor (inzertní servery Sreality, Sauto, Sdovolená a Seznam Tip). Zkrátka, nová výzva. 🙂

Na téhle pozici už asi moc s klienty v kontaktu nejste…

V současné době komunikuji spíše se svými manažery a obchodníky, ale je to v podstatě to samé, i když někdy těžší (smích). No s klienty se setkávám dál, nyní spíše za účelem zjišťování spokojenosti s našimi službami či informací z trhu, než abych jim nabízela nějaký obchodní produkt. Chci být v každém okamžiku v obraze a nohama na zemi.

Jaký obchodnický styl vám vždycky zabíral?

Když to hodně zjednoduším, tak za klienty jsem si chodila především povídat. Hodně jsem se vyptávala, co je trápí, co by potřebovali a přes povídání jsme se přirozeně dostali k obchodu. Spojovala jsem příjemné s užitečným. S některými klienty dodnes udržujeme přátelské vztahy.

martina02

Celé obchodní oddělení Seznamu dnes čítá asi 500 lidí

Jaký produkt je teď v rámci Seznamu nejprodávanější?

Jedním z nejžádanějších je určitě Sklik.

A komu jej prodáváte, kdo jsou vaši klienti?

To je různé podle jednotlivých oddělení; oborové služby, které řídím, pečují o klienty z řad auto moto, realit, cestovních agentur a kanceláří. Pak máme oddělení pro klíčové zákazníky, které se stará o ty největší klienty. Nově máme 3 oddělení pečující o malé a střední klienty.

Kolik máte obchodníků a jak obchod funguje?

Celý obchod včetně manažerů, obchodníků a podpůrných profesí čítá asi 500 lidí. Nyní mám na starosti skupinu 60 z nich, donedávna 300. Část našich klientů obsluhují obchodníci po telefonu. Další část tvoří obchodníci v regionech, kteří ke klientům chodí osobně. Pracujeme na tom být co nejvíce otevření a proklienští, a věřím, že se nám to více či méně daří. Je za tím spoustu tvrdé práce každého z nás.

Páni, měla jste pod sebou 300 lidí. Jaké je vést takový počet?

Cílem manažera, tak jak to vnímám já, je poznat silné i slabší stránky svých podřízených, a pak se zaměřit na to, co je v nich nejlepší, a to podporovat a rozvíjet. Jde tedy o to lidem věřit a nechávat jim do určité míry volnost a možnost projevit svou kreativitu. Každý jsme jiný. Vyžaduje to odvahu, ale nese to ovoce.

A poznáte to rychle, komu co půjde?

Troufám si říct, že dnes už docela ano. Většinou dám na první dojem a na svou intuici. Pokud jsem vnitřně spokojená, dám člověku dostatek prostoru se projevit, dívám se, jak pracuje a jak se projevuje.

Vnitřní klid jsem se naučila i od ajťáků

U lidských zdrojů ještě zůstaneme. Ve firmách, které dělají online produkty, jsou často třecí plochy mezi obchodem a IT/vývojem. Také nejste výjimka?

Spíš jsme, u nás spolupráce funguje. Jasně, lidi na programátorských pozicích jsou jiného založení – vychází to už z povahy věci. Mám za to, že většina obchodníků jsou sangvinici, extroverti, orientující se na vztahy a komunikaci. Programátoři, které znám, jsou většinou melancholici či flegmatici, introverti, lidé zaměření na proces. Typologicky tedy stojí téměř naproti sobě, ale právě proto se mohou navzájem obdivovat a od sebe učit. Alespoň já to tak mám.

Co jste se od ajťáků naučila vy?

Dokáží pracovat s mnohem větším vnitřním klidem, umí se fantasticky zkoncentrovat na danou věc. A právě tohle je jedna z věcí, kterou jsem si od nich vzala. Protože všechny velké věci vznikají v tichu a klidu. Ne toliko ve stresu či za běhu.

Odkud berete energii do toho všeho?

Asi od Boha. Pořád jí mám hodně, ale musela jsem se s ní naučit pracovat, hospodařit s ní. Inspirovat a motivovat lidi beru jako své poslání a k tomu je potřeba hodně energie. Ovšem to mě na druhou stranu velmi naplňuje a uspokojuje. A také se dobíjím sportem. Čchi-kung a spinning jsou dvě mé srdcovky, pak určitě meditace. No a dalším silným zdrojem je hojná četba a setkávání se s přáteli a novými lidmi.

Seznam navštěvuje jednou za měsíc 6,9 milionů Čechů

Teď vám možná trochu té energie seberu. 🙂 Většina lidí, co znám, hledá přes Google. Seznam používají spíš minimálně…

Google je velká konkurence. Ale díky za to, každá konkurence posouvá. Mám ale takovou zkušenost, že kromě Google používá spousta mladých lidí současně i Seznam, nicméně nezní to tak cool, takže o tom nemluví. Typickým příkladem je můj syn. 🙂

V číslech to vypadá tak, že 90 % české internetové populace (asi 6,9 mil. Čechů) navštíví alespoň 1× za měsíc alespoň jednu z našich služeb. A zajímavé je také to, že na světě jsou jen 4 země, (Česká republika, Rusko, Korea a Čína), kde nemá Google prvenství. A Česká republika je vlastně jediná z nich, kde se píše latinkou. Zajímavé, že?

To teda. Raritka. To mi připomíná, závěrem jsem se chtěla zeptat – Seznamu hodně pomohl Jack Russell teriér. Byl to tehdy jen marketingový tah…?

To nedokážu posoudit, pravděpodobně byl součástí marketingového plánu, nicméně Krasty s námi byl v jedné partě jako správný Seznamák. Chodil s námi i na seznamácké večírky, dokud se nezaběhl. Dneska má plno potomků, kteří žijí asi i nejen mezi zaměstnanci Seznamu.

  • Oblíbení spisovatelé: David Michie, Deepak Chopra, Eghart Tolle, Neale Donald Walch, Wilbur Smith
  • Co mám ráda: Život a lidi, smysluplné bytí i konání
  • Za co nejraději utrácím: Knížky, vzdělání a oblečení (není to moc často, ale když už, udělám radost sobě nebo blízkým)
  • Životní motto: „Žít teď a tady“
  • A jak to zavádím v běžném životě: Soustředím se na to, co v tu danou chvíli dělám. Např. když teď mluvím s vámi, dívám se vám do očí, naslouchám vám a mám v danou chvíli v hlavě opravdu jen vás a náš rozhovor.

Text: Pavla Lokajová

[/velikost_textu]