Marek Valla: „Obchodník má být v každé obchodní firmě vždy na prvním místě“

29. 9. 2015 +

Rozhovory

Také vás před usnutím napadají myšlenky na skvělé projekty, ale mávnete nad nimi rukou a do rána jsou pryč? Možná je to škoda. O tom, že ke vzniku vysněného projektu mnohdy stačí jedna probdělá noc a že byznys se dá dělat i z Vysočiny, jsme si povídali s bývalým obchodním ředitelem Restu.cz Markem Vallou, dnes zakladatelem projektu Výhrostroj.cz. Ten pomáhá firmám, cestovkám, hotelům a e-shopům přivést nové zákazníky na web prostřednictvím soutěží o ceny a zážitky. Že by nakonec i v obchodě platilo staré známé „kdo si hraje, nezlobí“?

marekvalla

[leads_ id=”81455″]

Marku, my jsme s tebou v Business Animals dělali rozhovor před více než rokem. Tehdy jsi působil jako obchodní ředitel v Restu. Co se od té doby změnilo?

Za rok se toho může změnit opravdu hodně, člověk třeba spustí nový vysněný projekt. (smích) Restu.cz jako firmě hodně věřím, byl jsem už ale ve fázi, kdy jsem chtěl něco svého. Jakýsi základ jsem už měl v hlavě po dobu působení v Restu.cz, ale pořádně mi secvaklo jedné bezesné noci, kdy jsem si asi ve dvě ráno otevřel počítač a první, co na mě vyskočilo, byl banner se soutěží.

Soutěže jsou skvělý marketingový nástroj a přivádí lidi na stránky e-shopů a hotelů

To byl tvůj aha-moment? Ve dvě ráno nad počítačem?

V tu chvíli mi došlo, že tohle u nás nedělá centrálně nikdo– že by se staral o soutěže jako takové. Myšlenka se rozrůstala dál a došlo mi, že je to skvělý mediální nástroj. Prostřednictvím soutěžního portálu a herní mechaniky generuješ traffic na webové stránky partnerů a přirozeně jim děláš marketing. Hned ráno jsem volal manželce a ještě ten den kupoval doménu (Markova žena Vendula, která je u rozhovoru s námi, pokyvuje a doplňuje, že telefonáty byly dva a z toho druhého vyplynul i název projektu, který ještě ten den zaregistrovali ve formě domény).

Výhrostroj tedy přivádí firmám na web více zákazníků. Na čem konkrétně váš model stojí?

Jsme vyloženě zábavní portál. Nic se u nás neplatí, jen se registruješ a soutěžíš o různé ceny. Zážitky, spotřební zboží, výlety a cestování. Předem určíme, že třeba každý 3000. soutěžící vyhrává mixér a 5000. mikrovlnku. Pak už je to hlavně o tom, že prezentujeme partnera, který ceny do soutěže poskytl. Na základě soutěžních otázek tudíž přivádíme zákazníky na jeho stránky a vedeme je k informacím, které o sobě partner chce sdělit světu.

Například?

Jednou z otázek může být, jaké má hotel akční balíčky – účel je jasný, aby se co nejvíc lidí dozvědělo, že hotel aktuálně poskytuje slevy na pobyty. Soutěžící tak za dobu, než odpoví na všechny otázky, musí 2–3× kliknout na stránky partnera, aby na nich odpověď našel. Děláme takový mix mezi brand marketingem a PPC kampaněmi. Je to úplně nový mediální formát neokopírovaný ze zahraničí.

Češi jsou národ soutěživý a já věřím, že jednou budeme na Výhrostroji soutěžit o dům

Já se zrovna chtěla zeptat, nakolik se lišíte od slevových portálů a podobných formátů, protože tam už byl potenciál do velké míry vyčerpán.

Jsme ideálním partnerem právě pro ty firmy, které nechtějí být se slevovými portály spojovány. Češi jsou národ soutěživý, což ukazují i čísla. Za 4 měsíce, co existujeme, máme přes 10 tisíc registrovaných uživatelů a každé jednotlivé soutěže se účastní 5–8 000 z nich. Aby se k nám vraceli, motivujeme je různými věrnostními aktivitami, sbírají u nás body (tzv. strojáčky) za každou soutěž, za doporučení kamarádovi atd. Když dosáhneš určitého počtu bodů (od 500 výše), můžeš je vyměnit za věcnou cenu, což zase lidi motivuje k opakované aktivitě u nás.

Když jsme u té soutěživosti. Vážně myslíš, že máte potenciál být v Česku masoví?

Určitě. Teď máme návštěvnost 5–7 000 denně, což je teprve začátek. Do roka chceme mít 100 000 unikátních návštěvníků denně. Jednou chceme soutěžit o dům a věřím, že toho dosáhneme.

Při navolávání se musíme ihned odlišit od slevových portálů – pak je úspěšnost uzavření kolem 60 %

Jak funguje obchod samotný? Jaká je sales pitch a jak se dostáváte na schůzku? Přece jen si vás se slevovými portály musí plést.

To se stává velmi často. Člověk slyší Výhrostroj a dá si nás do nějaké škatulky, proto je v první minutě hovoru klíčové se od slevových portálů odlišit. Vysvětlujeme jim, že se Slevomatem nemáme nic společného, kromě toho, že jsme tam oba pracovali. (smích) Hodně také pomáhají reference a doporučení. „My si partnery vybíráme podle toho, jestli jsou už na internetu někde vidět. Pokud totiž ano, je vysoký předpoklad, že budou k prezentaci prostřednictvím nového nástroje otevřeni. Naším velkým argumentem je cena, která je stále velmi nízká. Chceme být nejlevnější online nástroj, jakým dostat zákazníky na stránku,“ dodává Vendula Vallová, která působila 5 let jako obchodnice ve Slevomatu a ve Výhrostroji pracuje na pozici sales consultant a back office.

Jaká další úskalí má práce obchodníka ve Výhrostroji kromě toho, že se musíte odlišit od slevového byznysu?

Jsme nový projekt a pro většinu oslovených jsme neznámí. Nejsme tak vidět jako Slevomat či jiné marketingové projekty. Ale pokud je obchodník šikovný, dokáže to otočit ve výhodu. Že jsme něco nového, netradičního, přirozeně pozitivního. Každý rád soutěží.

Jaké soutěže měly největší úspěch? A co očekáváte od vánoční sezony?

Velkým překvapením byla depilace nití, což je antická metoda, která tady v Česku není známá. Klientkou byla kosmetička původem z Panamy a zájem o službu předčil očekávání. Nakonec to myslím vyhrál nějaký hoch, ale předal dárek mamince. (smích) Úspěch měly hodinky Festina, což je takový náš lovebrand, lety balonem a registrační soutěž o iPhone. Co se týče Vánoc, očekáváme nárůst návštěvnosti, který chceme podpořit soutěží o MacBook AIR pro naše věrné soutěžící.

Obchodníka a zdravou soutěžní morálku stavím na první místo

Ty teď vedeš obchodní tým a celý projekt z Hlinska (Vysočina) a jsi přesvědčený, že zajímavý byznys se dá dělat i z malého města. Vážně to může fungovat?

Je to hlavně o kvalitních lidech a procesech, to jsme si se ženou odnesli ze Slevomatu. Stejně jako kulturu, kdy obchodník je vždy na prvním místě, protože na obchodní divizi záleží růst celé firmy. Já proto vždy pro svůj obchodní tým dělám a budu dělat maximum, aby se jeho členové cítili dobře a opečováváně.

Sám také vím, co s morálkou obchodníka udělají soutěže, proto se u nás neustále „bojuje“ o wellness zájezdy, projížďku ve sporťáku a další ceny. Co se týče každodenního managování týmu, tak samozřejmě cesty do Prahy jsou na denním pořádku, ale v onlinu/marketingu jde dělat sales hodně dobře i po telefonu. My jsme hrdí na to, že máme lokální tým, včetně hlinského ajťáka.

Já narážím také na to, že tento typ projektů láká spíš juniorní obchodníky než seniorní. Takoví obchodníci potřebují vedení…

Od toho jsem tady já – velkou část týdne trávím v Praze a s obchodníky pracuju. Ze zkušenosti, kdy vedu obchodníky víc než 10 let, ale vím, že nejvíc záleží na nadšení, víře v produkt a cílevědomosti. My máme skvělou zkušenost s neobchodníky, kteří projevili obrovskou touhu se vypracovat a pochopili, že jsou u začátku nové firmy a dost možná i fenoménu, takže když zaberou, mohou se hodně rychle dostat nahoru. Cítíte to podobně? Chcete pracovat pod férovým šéfem a udělat si jméno na novém projektu? Marek aktuálně nabírá obchodníky v Praze i po celé ČR, ozvěte se mu!

[leads_ id=”81455″]