Marcel Oujezdský: „Virtuální prohlídky jsou stále trendy, musíte je ale prodávat šikovně“

17. 8. 2015 +

Rozhovory

Virtuální prohlídky známe všichni z dob před 10 lety, s vývojem technologií se však obor rapidně proměnil a nás zajímalo, jak je na tom v současnosti. Co zrovna letí? Jak se produkt obchodníkům prodává, kde jsou úskalí, jak se člověk dostane na schůzku i jak ulovit luxusní hotelovou síť v Dubaji? Na to nám odpovídal jednatel společnosti Pano3D Marcel Oujezdský.

marcel1

Pamatuju si, jak letěly takové ty první virtuální prohlídky před lety. Teď už je asi úplně jiná doba.

Dnes je to díky neustálé technologické inovaci na úplně jiném levelu. Máte nekonečně možností, jak se prezentovat a nalákat návštěvníky na web. Dříve jsme oslovovali firmy, které ještě prezentaci neměly, dneska naopak obvoláváme ty, které mají, a ukazujeme jim současné možnosti. Naše prohlídky nejsou jen o vizualizacích a fotkách, jak si možná představujete, ale přidáváme i různé infoboxy, navigace, videa, propojení na externí odkazy (např. sociální sítě, Google mapy), já si na principu interaktivní prezentace dokážu představit postavený celý web.

Najděte si práci v obchodu

Virtuální prohlídka je v našem oboru sprosté slovo

Říkáte tomu interaktivní prezentace. Proč?

Nebo projekt pro město/hotel. Virtuální prohlídka je totiž dneska sprosté slovo. Klient si představí nějaké základní verze z dob 5 a více let zpátky a už máte na schůzku dveře přivřené. Kdežto když zavoláte a řeknete, že jste s vedlejším hotelem spolupracovali na interaktivním projektu a chcete se pobavit o možnostech, jak něco podobného udělat pro ně, hned se zaleknou, že to může mít konkurence lepší, a na schůzku v 50 % kývnou. Telefonát trvá do minuty.

pano2
Řemeslo obchodníka je přece o překonávání překážek…

Jaká další úskalí tam jsou?

Určitě to, že je potřeba být trpělivý a jednat delší dobu. Zejména s městy, ale i kulturními institucemi je to na delší dobu. Také nám teď do byznysu „vlezl“ silný konkurent Google s projektem Google Business View. Dělají virtuální prohlídky v budovách a jsou obchodně velmi silní.

Schůzku navoláte do minuty, ale uzavření zakázky trvá měsíce

Zmínil jste města. Jaká vlastně jsou města jako klienti, jak se s nimi komunikuje?

To záleží člověk od člověka. Obecně se setkáváme nejenom u měst s argumentem, že je to atraktivní produkt a klientovi se líbí, ale není pro něj prioritou. Takže nejdřív dodělá věž, pak udělá značení po městě atd. Od prvního oslovení do uzavření kontaktu to trvá nejméně 3 měsíce, často až rok. Pak totiž čekáte třeba na jaro, abyste nafotili hezčí snímky…

Rok je pěkně dlouhá doba. Máte nějaké triky, jak ten proces urychlit?

Za těch 5 let, co produkt v Česku děláme (firma pochází ze Slovenska, pozn. red.), neustále něco vymýšlíme, zkoušíme a zcela upřímně nemůžeme přijít na to, jak vzbudit tu potřebu projekt okamžitě realizovat – zkoušeli jsme i slevy, ale tím, že se nejedná o drahý produkt (bavíme se maximálně v řádu desítek tisíc), nenechají se potenciální klienti tímto způsobem tlačit. Je potřeba se obrnit trpělivostí a vycítit, jestli druhá strana obchod opravdu chce, nebo se jen vymlouvá a neumí říct ne, takže vás neustále odkazuje, ať se ozvete za dva tři měsíce. Co nám teď ale dělá radost jsou dokončené projekty Hvězdárna a Planetárium Brno, virtuální prohlídka Bratislavou a Sport areál Klíny.

Tahle práce chce dávku trělivosti.
Tahle práce chce dávku trpělivosti.

V Dubaji jednáme s luxusní sítí hotelů

Máme interní info, že jste nedávno získali zakázku pro hotel v Dubaji. Jak se vám to podařilo?

Naše obchodní ředitelka za mnou přišla s tím, že v Dubaji je veletrh cestovního ruchu a jestli jí zaplatím letenku. Vznikla dohoda, že letenku proplatíme, ale až z prvního zisku. A ten na sebe nenechal dlouho čekat, získala totiž jako partnera místní síť luxusních hotelů, se kterým aktuálně jednáme o detailech.

Co to pro vás jako pro firmu znamená?

Zatím je to pilotní projekt, a pokud to vyjde, budeme dělat pro celou jejich nadnárodní síť Millennium Hotels. Dokonce teď staví třetí sedmihvězdičkový hotel na světě, pro který bychom mohli možná poté také realizovat. Pro nás to znamená ohromnou referenci.

Otvírá to dveře někam dál? Chystáte se do zahraničí?

Samozřejmě. My už dnes máme projekty ve 22 zemích, většinu v Evropě a nejdál třeba hotel v Kolumbii. Ale chceme působit ještě více na západních trzích, jako je Rakousko, Německo, Anglie. Ještě předtím ale chceme obchodníka na Prahu a do regionů. Nejsilnější zastoupení máme v Brně, odkud obchodujeme celou ČR, vidíme ale, jaký potenciál mají regionální města a že je škoda tam nemít někoho in-house.

Obchod, to nejsou jen nažehlené košile.
Obchod, to nejsou jen nažehlené košile.

9 schůzek týdně promění šikovný obchodník v měsíční výdělek 60–70 000 Kč

Zmínil jste, že spolupráce zejména s městy má delší náběh. Jaká je v tomto případě motivace obchodníka, když ne rychlý výdělek?

Někdy je skutečně náběh třeba půl roku, není to ale o tom, že máte rozjednaného jen jednoho klienta. Novým obchodníkům, kteří k nám přijdou, dáváme hned zkraje rozjednané a životaschopné projekty, ať nezačínají od nuly.

Kolik si u vás vydělávají nejšikovnější obchodníci?

Řeknu to takhle. Abyste si u nás vydělali 60–70 000 Kč, je potřeba udělat obrat kolem 200 000 Kč. Ze zkušenosti je k tomu potřeba tak 9 schůzek týdně, tedy 36 měsíčně. Z nich vyjde 10 zakázek po dvaceti tisících a máte splněno. Obchodníci u nás mají 10 % ze zakázky také za focení, což je příjemný motivační prvek.

Ještě mi řekněte, na jakou zakázku byste si vy osobně rád sáhl?

Nemám vyloženě vysněného klienta, navíc po magistrátu v Bratislavě, Olomouci a třeba minulém víkendu, který jsem strávil s foťákem v Jeseníkách (obchodníci u nás projdou i školením fotografie!), mám pocit, že ty vysněné projekty už mám. Ale chybí nám například 3 největší města, takže určitě bych rád realizoval projekty s městy Praha, Brno a Ostrava.