Lukáš Drozd: „Ze skladníka úspěšným obchodníkem i proto, že jsem si na chodbě nadrzo odchytil šéfa“

13. 7. 2016 +

Rozhovory

Prodej pracovních oděvů jsme tady ještě neměli, není tak divu, že jsme se před setkání s Lukášem Drozdem z Canis Safety oddali fantazírování. Mužská část BusinessAnimals.cz si představovala, jak jezdí za sestřičkami do nemocnic, ženské osazenstvo myslelo na sexy hochy v armádě. Tak to ale není – nejprodávanějším artiklem jsou údajně obyčejné rukavice, ve kterých je podle sympatického obchodníka z Ostravy největší business. Ke své práci je potřebuje spousta odborných profesí. Že má i tak zajímavý job, nás nicméně přesvědčit zvládl.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Lukáš Drozd, 40 let
  • Společnost: CANIS SAFETY a.s.
  • Pozice: Obchodní zástupce v Praze
  • Do CANIS SAFETY nastoupil před 16 lety na tehdy unifikovanou pozici skladník-řidič-prodavač.
  • Dříve investoval do věcí, s věkem se mu ale priority změnily a dnes nepotřebuje být obklopen drahými hračkami pro dospělé. Dodává ale, že plánuje koupi vysněné motorky.
  • Nejvíc si odpočine jako Indiana Jones. „Na prvním místě je u mě můj 11letý syn, kterému se snažím věnovat. Pokud nás dva něco „chytí“, je malá pravděpodobnost, že se dáme odradit. Například teď se učíme ovládat honácký bič.“
  • Netrvalo dlouho a zjistili jsme i Lukášovu „úchylku“ – jeho #1 koníčkem je historie. „Ať už je to náš dům laděný do počátku 20. století, návštěvy památek či literatura, to vše jsou pro mne způsobem, jak kompenzovat pracovní napětí,“ prozrazuje svůj tip.
  • Práce pro CANIS SAFETY ho baví. A mají zrovna otevřenou sales pozici, mrkněte na ni.

[leads_ id=”91192″]

Prodávám pracovní oděvy. Oblékám chlapy do výroby nebo třeba na Sibiř

Lukáši, prodáváte pracovní oděvy. Co si pod tím můžu představit?

Veškeré oděvní prvky, které jsou používány k výkonu práce různých profesí, od těžkého průmyslu přes chemický, elektrotechniku, automotive až po nemocnice nebo třeba kuchyně. Zkrátka, pokud vaše povolání nelze vykonávat v civilu, potřebujete oděv, který vám poskytne potřebnou ochranu, případně bude reprezentovat vaši profesi.

Takže oblékáte třeba hradní stráž? Aerolinky?

Do oděvů tohoto druhu se příliš nepouštíme, je to spíše záležitost konfekce a technologicky i materiálově se jedná o odlišné spektrum výrobků, než které běžně vyrábíme. Upřímně – za nás platí, že čím špinavější a nebezpečnější prostředí, tím je potřeba nad oděvem více přemýšlet a můžete se skutečně vyblbnout. Tyhle zakázky jsou pro nás nejzajímavější.

Jakou nejkurióznější zakázku jste „oblékal“?

Mně připadá, že kuriózní je snad každá spolupráce, alespoň než se nějak utřepe a stane se více rutinní. Osobně se nejvíce specializuji na průmysl, takže jedna z těch „zajímavějších“ byla, když jsme vybavovali tým montérů, který jel na Sibiř do −35 °C. Takže zateplené kombinézy, které běžně vyrábíme se musely téměř ztrojnásobit, aby se ti chlapi vůbec vrátili domů. (smích)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Zajímaly nás další kuriozity. „Vždycky mě potěší improvizovaná řešení ochrany zdraví na některých pracovištích. Naprosto perfektní byla třeba úprava kotníkové obuvi na sandál, pomocí měděných drátů a nůžek na plech. Uživatel byl se svým tuningem tak spokojený, že jej za žádnou cenu nechtěl měnit, ani za obuv vyšších tříd,“ směje se Lukáš, který nám zapózoval před industriálním Trojhalím u ostravské Karoliny.

Trendy se nevyhnou rukavicím ani kalhotám – dneska už nerozeznáte pracovní od sportovních

O jaký produkt  je teď největší zájem?

Je to individuální, stejně jako potřeba ochrany při práci celkově. Objemově to jsou rukavice vzhledem ke množství úkonů, ke kterým jsou určeny. Dá se říct, že umíme nabídnout rukavici pro každou pracovní činnost, od hobby zahradníka až po nejvyšší odolnosti.

Nakolik podléhají pracovní oděvy módním trendům? Řešíte třeba s klienty, co je „in“?

Do značné míry! I v práci a v pracovních oděvech se přeci chcete nejen pohodlně cítit, ale také vypadat co nejlépe. Musí být tedy nejen praktické a kvalitní, ale také vkusně zpracované. Máme v nabídce – mimo zakázkového šití, kde si může zákazník nadiktovat v podstatě, co chce – několik řad oděvů od základních po luxusní. Dnes už téměř nepoznáte pracovní kalhoty od sportovních, protože nároky kladené na materiál a komfort jsou si v obou případech velmi blízko. Na druhou stranu, pokud vaše práce vyžaduje pohyb, nemůžete mít upnuté tričko – oděv musí být dostatečně volný, aby vás nijak neomezoval.

Takže vaším jobem jakožto obchodníka je klientovi radit, jak skloubit vzhled a praktičnost.

Je to jedním z mých úkolů. Poskytnout zákazníkovi poradenství a zařídit mu odpovídající pracovní vybavení, jak se říká, od hlavy až k patě, včetně ochranných pracovních pomůcek, bez kterých by mnohé pracovní činnosti nebylo možné vůbec vykonávat.

Když se budeme bavit vyloženě o obchodničině, co je typické pro váš obor?

Obchodničina v našem oboru není vůbec jednotvárná. Existují firmy, které obmění 1× do roka montérky a obuv, a tím jejich potřeba pracovních oděvů končí. Jiné vyžadují perfektní servis, zajímají je novinky na trhu, neustále zlepšují a zefektivňují procesy, takže musíme vzorkovat nové výrobky, testovat je v provozech, optimalizovat. Nenudíme se. (smích)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Obchodník v Canis Safety se o zakázku stará od A do Z. „Je to hodně o studené akvizici, kdy si vytipujete klienta z naší databáze nebo internetu a budujete portfolio – to trvá 2 až 3 roky,“ říká Lukáš Drozd. Ve firmách je často víc kontaktních osob, někde rozhoduje nákupčí, jinde bezpečnostní technik nebo třeba vyšší management. Požadavky na oděvy mohou také přijít zespoda od výroby, a ta často dokáže zázraky.

Cesta k úspěchu vede přes dodržování toho, co slíbíte

Co musí obchodník v tomto oboru mít, aby byl úspěšný?

V našem ostravském týmu je několik velmi úspěšných kolegů a každý z nich je úplně jiný. Osobně jsem přesvědčen, že velkou roli hraje důvěra mezi dodavatelem a odběratelem. Každý odběratel vám jakožto dodavateli něco svěří a mnohdy je to strategické pro celou jeho činnost, například výrobu, kde zpoždění nebo přerušení může znamenat řetězové komplikace. Toto samozřejmě není možno očekávat na první schůzce, ale pokud chcete položit pevný základ dobrého obchodního vztahu, je nutné mít kus empatie a tu také uvést do praxe, neboli umět naslouchat, naučit se, kdy a jak sdělit informaci, a samozřejmě dodržet své slovo.

Jaký je váš obchodnický styl. Co vám na klienty funguje?

To by vám asi nejlépe sdělili oni. (smích) Nejlíp funguje, když na ně nic nezkoušíte, ale jednáte s nimi na rovinu. To znamená, že pokud máte dobrou nebo špatnou zprávu, sdělíte ji úplně stejným způsobem, s minimem omáčky. Samozřejmě, pokud je průšvih, jako třeba když se skladová zásoba vyčerpá dřív, než stihne dojít další várka od výrobce, vždy musíte mít připraveno řešení a nenechat klienta na holičkách.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
V začátcích působil Lukáš na skladě a jako šofér na rozvozu zboží. Jelikož ho zajímalo, co může udělat pro to, aby mohl prodávat firemním zákazníkům, odchytil si jednou na chodbě pana majitele a vznesl na něj tento dotaz. „Dal si se mnou krátký pohovor a ukončil ho tím, že mám začít co nejdříve,“ směje se obchodník, který následně vedl i olomouckou pobočku a dneska se stará o několik VIP klientů nejen z Ostravska.

Na Ostravsku není čas. E-mail vyřídím 5 slovy 

Co Ostravsko – jak se tady obchodníkům žije?

Asi jako i jiná místa v ČR, prochází Ostravsko svým vývojem. Firmy vznikají i zanikají, a to se samozřejmě projeví v zájmu o ochranné pracovní pomůcky. Z mého pohledu roste. Nicméně mám klienty i na Slovensku a na severu Čech, kam často jezdím, a vnímám rozdíl v tom, jak v Čechách je větší klid. Znáte to, na Ostravsku není čas. (smích) Ale jelikož jsem zdejší rodák, je to pro mě přirozené. Raději vyřídím e-mail 5 slovy než elaborátem.

Lukáši, na kolik si obchodník na vaší pozici přijde?

Kdybych vám to po pravdě sdělil, většina kolegů by se mnou již nikdy nepromluvila, takže tak raději neučiním, ale pokud by někdo chtěl zkusit obchodovat s pracovními oděvy, pojďte do toho, určitě to stojí za to.

[leads_ id=”91192″]

Foto: Archiv Lukáše Drozda