Dobrý makléř si u nás může vydělat i šestimístné cifry, ale nebude to zadarmo, říká šéfka realitky

14. Listopad 2017

Lucie Köhlerová vede další z frančíz RE/MAXu. Čím je RE/MAX Nova výjimečný? Odpověď je jednoduchá – především lidmi. Mezi makléři tu najdete naprosto rozdílné lidi, bývalou učitelku, chemika, herce i průvodkyni v penzi, kteří však mají jedno společné – lásku k realitám a otevřenou mysl. Celému týmu šéfuje usměvavá Lucie, která nám popsala barvitě své neslavné začátky, s čím se musela poprat i to, jak se jí podařilo firmu úspěšně rozjet. A jaké jsou plány do budoucna? „Chceme patřit mezi 10 nejlepších RE/MAXů v Čechách, mít 100 % spokojených zákazníků, kteří se budou rádi vracet,“ říká Lucie s nadšením a nám nezbývá než držet palce!

Lucie (vpředu) založila RE/MAX Nova v roce 2006. Pracovala tehdy ve společnosti vymáhající pohledávky. „Bylo to velmi stresové období, kdy jsem cítila, že potřebuju změnu. Věděla jsem, že chci volnost a nechci šéfa. Jediná možnost byla jít podnikat,“ popisuje Lucka své podnikatelské začátky. Na snímku se svou sestrou Martinou – makléřkou a manželem, se kterým sdílí společné prostory firmy.

Lucko, je trochu nezvyklé, že makléřům šéfuje žena. Jak jste se k tomu dostala?

Kolega z bývalé práce mi ukázal článek o RE/MAXu. V té době u nás začínali a oba nás to velmi zaujalo. Shodou okolností kolega byl původem realiťák a hned věděl, že to má budoucnost. Zpočátku jsem byla zdrženlivější, ale po první schůzce s centrálou RE/MAX Česká republika jsem měla silný pocit, že je to ono. Takže bylo rozhodnuto.:-)

Jak jste to zvládali? Počítám, že zpočátku to nebyla žádná legrace. Věděla jste něco o realitách?

Měla jsem už nějaké zkušenosti s nemovitostmi. V bývalém zaměstnání jsem řešila zástavy při vymáhání pohledávek. Jinak jsem v tomto směru moc nevěděla a hodně spoléhala na kolegu, který určité znalosti z realit už měl. Ale je pravda, že ani on nevěděl všechno a zpočátku to bylo hodně tvrdé. Nejvíce mi pomáhala častá setkání s majiteli ostatních frančíz a zpětná vazba našich klientů.

Reality jsou oblastí, která má budoucnost, lidé potřebují pořád někde bydlet.

Jak dlouho trvalo, než se vám podnikání rozjelo a vy jste si mohla říct: „Tak konečně je to podle mých představ!“

Asi tak tři roky nám trvalo, než jsme se na trhu uchytili a začali vydělávat. Je pravda, že v té době jsem k tomu měla ještě další podnikání a nebyla jsem v kanceláři denně. Po roce jsem zjistila, že mít společníka není ideální. Hodně jsme se rozcházeli v názorech, takže jsem společníka vyplatila a šla do toho sama. Najala jsem si do kanceláře ředitele, který měl s realitami velké zkušenosti, ale ani ten se časem neukázal jako správná cesta. V roce 2010 jsme se přestěhovali z Řep na Hradčanskou a po ukončení spolupráce s najatým ředitelem jsem se  začala kanceláři věnovat sama na 100 %.  Měla jsem tak více času se věnovat stávajícím makléřům, marketingu i náboru nových kolegů. Najednou to začalo šlapat. Před třemi roky jsme se stěhovali znovu, ale jen o 2 bloky dál do vlastních prostor. To prospělo všem, změna a pozitivní energie v nových prostorách zapracovala.

Obchodník může mít zkušenosti i nemusí. Dokonce to může být někdo, kdo dosud dělal v úplně jiném oboru. Máme tady ekonoma, bývalou učitelku, herce, pracují u nás ženy po mateřské i lidé v důchodovém věku. Důležité je to nadšení a odhodlání.

Jak se na trhu zviditelňujete?

Investujeme hodně peněz do marketingu. Máme také nový web, polepená auta, používáme místní tištěnou inzerci a děláme online marketing. Používáme veškeré dostupné zdroje. Jsme také na sociálních sítích, na FB jsme spustili novou kampaň. Mým koníčkem je vektorová grafika, takže si všechny nápady s makléři vymýšlíme a zpracováváme sami.

Lucko, měla jste období, kdy se vám vůbec nedařilo a říkala jste si, že to zabalíte?

Ano, na začátku to bylo hodně náročné. Jen si to představte. Otevřete realitku, máte pěkné kanceláře, vybavení a máte počet makléřů nula. Snažíte se úspěšně rozjet, ale nemáte ty potřebné informace a zkušenosti. Nebylo snadné najít a přesvědčit zájemce o tuto práci, aby šli právě k vám. Ale jsem ráda, že jsem to ustála a dnes se mi to všechno vrací a přináší radost.

Jaké máte vztahy s ostatními RE/MAXy? Dá se říci, že velmi dobré. Snažím se spolupracovat s ostatními kancelářemi a vzájemně si pomáháme.

Co myslíte, že je u vás drží?

Řekla bych, že je to především přátelská, uvolněná a pohodová atmosféra. Nejsem zastáncem direktivního způsobu řízení, samozřejmě však na druhou stranu vše, na čem se společně s makléři domluvíme, platí. Rádi se i na poradách zasmějeme, probíráme vše možné, nejen práci, která nás samozřejmě hodně spojuje. Aby to ale nevypadalo, že je tady jen zábava, musím říct, že všichni dokážou velmi tvrdě pracovat, a přesto jim zůstává smysl pro humor. A to je vlastně naše firemní kultura.

To zní skvěle. Trávíte společně čas i mimo práci?

Ano a hodně času :-). Každé léto jezdíme společně na túru. Vždycky vybereme nějakou zajímavou trasu, kam se dá dojet vlakem, a bereme i děti. Opečeme buřty, zajdeme do hospůdky na pivo. Pravidelně se těšíme na vánoční večírek, který máme spojený s ochutnávkou dobrého vína, vzájemně se obdarováváme vtipnými dárky. Chodíme na bowling, jezdíme na lyže a každý si najde, co ho baví a osloví. Naše přátelské vztahy se pak promítají také do práce. Makléři u nás nejsou rivalové, ale navzájem se podporují!

Největší odměnou pro makléře je, když to celé dobře dopadne a klienti jsou šťastní, že dobře bydlí nebo výhodně prodali svou nemovitost. V tom vidím smysl.

 

Martina Vyplelová pracuje v RE/MAXu 10 let jako makléřka.

Martino, proč jste šla zrovna do REMAXu Nova?

Martina: Je to kancelář mé sestry. Já se tehdy vrátila ze zahraničí, kde jsem nějakou dobu žila a sledovala realitní trh jako nezávislý pozorovatel. Ve Střední Americe byl tehdy obrovský realitní boom a já dostala chuť to tady u nás také zkusit. Naskytla se tato možnost, tak jsem neváhala.

Čím je pro vás práce makléřky zajímavá?

Martina: Baví mě ta pestrost. V každé fázi obchodu řešíte něco jiného, každá nemovitost je jiná, lidé jsou různí. Žádný případ není stejný a vždy to vyžaduje individuální přístup. Někdy musíte více komunikovat s jednou stranou, jindy je to více zaměřeno na přípravu nemovitosti. V podstatě neustále vyhodnocujete, jak postupovat a jak vše správně zkoordinovat.

Jak se vyrovnáváte s odmítnutím?
Martina: Zaleží, jaký je důvod odmítnutí. Když vím, že jsem tomu nedala 100 % a vsadila jen na jednu kartu (např. klient vás přesvědčuje, že to určitě koupí a vy na to spoléháte) a ta karta nevyjde, beru to jako velké ponaučení pro příště. Na druhou stranu někdy se člověk může snažit sebevíc a nakonec to také nevyjde. Když ale víte, že jste udělala vše, co bylo ve vašich silách, tak můžete jít s klidným svědomím dál.

Jakou radu byste dala novému makléři do začátku?
Martina: Ať se připraví na to, že je to běh na dlouhou trať. Chce to trpělivost, ale když člověk vydrží psychicky a hlavně to ustojí zpočátku i finančně, tak se to rozjede a vaše investice se vrátí. A bude vás to pak bavit a živit po zbytek života, což je ta největší odměna.

Lucie: Baví mě kontakt s lidmi, pomáhat jim. Ráda chodím do kanceláře, kde se setkám s kolegy, kteří jsou dnes už mými přáteli. Oni za mnou chodí i s mimopracovními věcmi, máme skvělé vztahy. A o tom to je. Mám tady svůj druhý domov včetně manžela.:-)

Lucko, zeptám se ještě vás jako šéfky. Když nastoupí nový makléř, jak dlouho se zaškoluje, než vyrazí do terénu?

Nováčci dostanou profesionální školení od RE/MAX Academy. Je to velmi intenzivní školení, po jehož absolvování je makléř připravený dělat první krůčky pro vlastní business a sám fungovat. My mu poskytneme pomocnou ruku, know-how, další vzdělávací školení a workshopy, ale už se musí snažit pracovat sám. Tady je právě důležité to nadšení a odhodlání. A na tom někteří makléři ztroskotají. Kolegové pomohou a poradí, ale to hlavní leží na makléři.

Jste nejen podnikatelka, ale také máma. Jak lze skloubit mateřství s poměrně velkým pracovním nasazením?

Neměla jsem klasickou mateřskou. Když podnikáte, musíte fungovat pořád. Děti jsme měla brzy po sobě a zpočátku hodně pracovala z domova. S manželem jsme se domluvili, že budu mít pracovní úterky, kdy on hlídal a já jezdila do kanceláře. Manžel mi hodně pomohl a ta podpora v rodině byla určitě důležitá. Postupně jsem přidala pracovní čtvrtky a pracovala více, jak děti odrůstaly. Musela jsem je dávat do soukromých jesliček. Občas pomáhala také sestra a babičky. Ono to jde, ale nemáte žádný volný čas pro sebe.

Máte v plánu se rozrůstat a nabírat nové makléře. Jaká je vaše konkrétní vize?

Dnes máme 18 makléřů, ráda bych byla na počtu 25. To by bylo ideální, makléři by se mohli více specializovat a nabízet ještě preciznější servis než nyní. Musí to být lidé nadšení do práce s realitami a obchodu. Nevyžaduji žádné zvláštní znalosti a schopnosti, ani praxi. Když vidím, že ten člověk do toho jde s plným nasazením a chce to dělat, pak se to vždycky může naučit. Pravdou je, že peníze se sice dají vydělat velmi dobré, ale je to také tvrdá práce. Je potřeba mít sebedisciplínu a jít do toho na plný plyn.

U makléřů je pro mě nejdůležitější nadšení a chuť to dělat. Zbytek se dá naučit.

Kolik si u vás makléři mohou vydělat?

Když jsou hodně šikovní a aktivní, klidně to mohou být i šestimístné částky. Je však potřeba být trpělivý, protože zadarmo to rozhodně nebude.

 

Řekněte mi ještě na závěr, jaké jsou vaše představy o budoucnosti?

Chceme se rozrůstat, poskytovat klientovi 100 % služeb přímo pod střechou naší kanceláře, zjednodušit a urychlit prodej a mít tak ještě spokojenější klienty. A rozhodně chci mít nadále kolem sebe tak skvělou partu lidí, jako mám teď.:-)

Foto: Matěj Kadlec

© 2024 imper.cz