Lesk a bída obchodu: Zaměřeno na realitní makléře

25. 11. 2014 +

Obchod

[velikost_textu]

Co si budeme povídat, s prací obchodníka se pojí celá řada doměnek, stereotypů a negativních konotací. Rozhodli jsme se proto každý týden zaměřit na jednu oblast obchodní profese, poptat se pár povolaných a otevřít i s vámi diskusi o tom, jaká jsou úskalí dané práce a jak je případně překonat. Začínáme realitami.

makleri

Proč je o pozice realitního makléře mezi obchodníky tak malý zájem?

Odpovídá Viktor Mejzlík, spoluzakladatel VITOM:

1. Realitky si neváží samy sebe už v procesu přijímacího řízení

„Můj názor, proč práci realitních makléřů vyhledává spíše menšina obchodníků, je celkem prostý. Stačí se podívat na inzertní servery pracovních pozic. Zkoušeli jste si někdy porovnávat úroveň a znění inzerátů na pozici realitní makléř s inzerátem na jiného obchodního zástupce? Proč je téměř na každém inzerátu informace typu: Žádné poplatky za kancelář; podpora do  začátku až xxx tis; přidělujeme zakázky; zdarma školení a další lákadla? Zjevně upozorňují na to, že tuto práci nikdo nechce a že to s platovým ohodnocením nebude zcela jednoduché.

 

2. Lidé nechtějí přes RK prodávat, nemají k makléřům důvěru

Navíc si tuto inzerci dejte do kontextu s tím, že asi polovina prodávajících a kupujících je v počátcích své snahy prodat či koupit přesvědčena o tom, že RK je nadbytečný a drahý článek celého obchodu. K tomu ještě mohu dodat naši zkušenost z přijímacího řízení, kdy na pozici realitního specialisty u VITOM přišel člověk, který cigaretu uhasil zřejmě před vstupem, oděn ve vandráckém stylu a s prostořekou mluvou se téměř urazil po dotazu, jak by podle něj měl vypadat realitní specialista. Takovýto člověk nám po pár dnech hrdě napsal SMS s tím, že ho velmi rádi přijali jinde bez toho, aby musel svou vizáž jakkoli měnit.

 

3. Realitky berou každého a obchodník si nic moc nevydělá

Otázka by tedy mohla znít trochu jinak. Proč si realitní kanceláře neváží víc sami sebe a nehledají opravdového obchodníka, nebo člověka, který se jím skutečně chce stát? Proč v touze po rychlém a snadném výdělku přijmou každého, který na ně zbude? Proč realitní kanceláře neumožní svým makléřům hlavní pracovní poměr, tak, jako to dělají třeba prodejci automobilů, obchodní zástupci časopisů atd.? Opravdu je nutné, aby si obchodník s nemovitostmi odnesl z jednoho prodeje třeba 70 000 Kč ? Někomu se to daří pravidelně a hned od začátku, v tom případě OK, proč nevydělat více na živnostenský list. Pokud chci kvalitního a zapáleného obchodníka, musím mu důvěřovat a pečovat o něj.“

 

Proč nechtějí lidi prodávat přes RK a co s tím může obchodník udělat?

Odpovídá Libor Kroča, obchodní manažer REAL SMART, s.r.o.

„Z mého pohledu proto, že makléřům nevěří. Buď nemá s obchodníky dobrou zkušenost nebo si myslí, že danou problematiku realitního trhu zvládne sama bez pomoci. Co se týče zkušeností lidí s obchodníky, tak se jim ani nedivím. Většina makléřů sama nerozumí této problematice nebo tuto práci dělá při studiu školy, na mateřské atd… Tím pádem si sami makléři tuto důvěru hodně poničili, ale kdo ve svém oboru nezná někoho, kdo stejnou práci dělá špatně?  Není však od lidí správné nás házet do ,, jednoho pytle“ (Pokud vám nekvalitní zubař pokazí zub, také už nikdy k jinému nepůjdete?).

Aby lidi opět více chodili do RK – to je práce na delšlí dobu, jelikož důvěru na základě kladných referencí si musí kažká RK získat sama. A to se dá udělat pouze jedním způsobem: mít v týmu makléřů pouze poctivé lidi, profesionálně je vyškolit a věnovat se práci naplno.“

 

Jaké má práce realitního makléře výhody? Proč by to lidi měli chtít dělat?

Odpovídá Viktor Mejzlík, spoluzakladatel VITOM:

„Na rozdíl od jiných obchodních činností máme možnost řídit celý obchod od získání produktu až po jeho prodej, valná většina obchodních pozic svůj produkt jen velmi málo ovlivní, jako realitní specialista si sami určujete, co a jakým způsobem budete prodávat, vy jste ti, kteří máte „absolutní“ moc.“

 

Chcete vnímání reaitních makléřů změnit a udělat si jméno na trhu s velkým potenciálem? Najděte si práci u nás, stačí kliknout!

[/velikost_textu]