Lesk a bída obchodu: Funguje networking v Česku?

02. Únor 2015

Dává pravidelné navštěvování business akcí a meetupů obchodníkům vůbec ještě smysl? Co můžete očekávat od networkingového eventu? A s čím tam raději vůbec nechodit? 

networking

Co může obchodník získat na networkingové akci? Dá se zde uzavřít obchod, nebo je to spíš o jiných benefitech?

Michal Hrubý, regionální ředitel Business for Breakfast: „Obchod se nedá uzavřít bez důvěry. Záleží na tom, jak rychle si ji umí obchodník  získat a vybudovat vztah. Na akcích, kde se dělá tzv. referenční networking, se získávají skvělé příležitosti i uzavírají obchody. Jen to nesmíte očekávat od prvního setkání.“

Petr Pouchlý, jednatel Court of Moravia (Deskovky pro business přátele, otevřené HR snídaně): „Tohle je zásadní problém českého networkingu. Profesionální networking je specifická obchodní disciplína a rozhodně nevede k rychlému uzavření obchodu. Naopak – lidé, kteří chodí na akce prodávat, výrazně škodí pověsti networkingu. Networking může být dobrým nástrojem pro farmáře, ale v rukou lovce vyžaduje trpělivost.“

Petr Krejčí, zakladatel MinutovyNetworking.cz: Na svých workshopech školím, aby se lidi nedívali na druhého jako na chodící bankovku a nechtěli ho hned „podojit,“ ale spíš zasadit semínko dlouhodobého vztahu. Nicméně pokud hned na prvním setkání zjistíte, že obchod bude oboustranně prospěšný, je více než žádoucí nečekat a business udělat hned.

Lenka Schánová, zakladatelka Schanova Networking: „Kamarád, který dělá skvělého výživového poradce se na networkingové akci seznámil se zručným kadeřníkem. Zvláštní kombinace, která by nikoho nenapadla – ale dali se do společného projektu. Připravují videa na téma, jak správně pečovat o vlasy.  Networking je o těch možnostech, které vám přijdou do cesty. Na vás pak už jen je jich využít (nebo si jich ani nevšimnout).“

Miroslav Hoza, zkušený networker: „Hodně také záleží na produktu, se kterým tam jdete. Když jsem provozoval krabičkovou dietu, lidé na to hodně slyšeli. Za půl roku jsem měl zhruba 10 klientů jen z návštěv klubu. Pak, když jsem pracoval pro technologický startup, již to tak jednoduché nebylo. Ale networking pomohl jinak – vedl jsem mezinárodní sekci klubu a s jedním z cizinců jsme se zapovídali nad mým problémem dostat dodávku do Ruska. Tehdy to nešlo přes poštu a díky tomuto kontaktu se podařilo zboží dostat ke klientovi včas.“

Dá se networking sám o sobě provozovat jako výdělečná činnost? Jak?

Michal Hrubý:  „Cestou můžou být členské poplatky, dobrovolné příspěvky, procenta z dohodnutých obchodů, vstupné na akce či poplatky za školení, jak networking efektivně používat. Peníze jsou formou energie a bez nich (resp. bez skutečné hodnoty a přínosu) by každý koncept dříve nebo později umřel.“

Petr Krejčí: „Pokud máte kolem sebe hodně zajímavé lidi, kteří něco umí a je na ně spoleh, není nic neobvyklého si říct o pár % za zprostředkování byznysu.“

Petr Pouchlý: „Neznám nikoho takového v ČR. V řádu desítek jedinců jsou takoví profesionálové na americkém trhu. U nás by se za profesionální networkery dali považovat především profesionální lobbisté, ale není to činnost, kterou by někdo cíleně kultivoval s tímto záměrem nebo označením.“

Stává se, že na eventy chodí třeba jenom lidé ze stejných oblastí? Jaký to má vliv na hodnotu networkingové akce jako celku?

Jindřich Weiss, Bussiness Innovation Team Manager v JICu, zakladatel „120 vteřin pro inovativní firmy“: „Osvědčilo se nám kombinovat několik příbuzných oborů. Na jejich pomezí dochází k nejzajímavějším propojením a nečekaným inovacím. Obzvláště úspěšné bylo například spojení IT a elektrotechniky pro energetický průmysl nebo třeba life sciences a stavebnictví pro ochranu životního prostředí.“

Aleš Vrána, manager  dvou brněnských klubů Business for Breakfast: „Každý člen klubu má na svůj obor exkluzivní zastoupení, takže o tom, jestli může přijít na meeting někdo ze stejného oboru, rozhoduje člen sám. Zájem o některé obory je tak vysoký, že se na členství v nich vede pořadník.“

Co tedy vnímáte jako nejvíce problematickou oblast networkingu?

Lenka Schánová: „Největší problém pro organizátory networkingových akcí je, že potřebují mít stále na svých akcích plno, a hlavně mít nové, neokoukané tváře. A to je kámen úrazu. Po čase se vám na akci začnou vyskytovat ty samé tváře, nikdo nový, což vede k menší a menší návštěvnosti. Aby si organizátor zajistil velkou účast, začne na akci zvát téměř každého. I nekvalifikované finanční poradce, kouče, výživové poradce či MLM prodejce.“

Aleš Vrána: „Opravdovou výzvou networkingu v ČR je fakt, že čeští podnikatelé ještě úplně nepochopili sílu a příležitosti, které networking skrývá a nedostatečně zvažují návratnost investice. V klubech Business for Breakfast je běžné, že jejich členům přináší členství zakázky v průměru 100 tisíc (OSVČ) nebo 600 tisíc (firmy) ročně. Jde o dlouhodobě měřenou statistiku a tak je s podivem, že podnikatelé networking považují za věc typu „možná,“ zatímco u spousty firem je to zavedený nástroj, který má návratnost investice v řádu stovek procent. Vtipným aspektem networkingu jsou „sběrači vizitek“ – lidé, kteří dlouhodobě nepatří do žádného networkingového klubu, ale objevují se na jejich akcích s naprostou předvídatelností. Vědí, že networking funguje a má přínosy a klasicky po česku se snaží získat něco za nic. Ochuzují se tak o spoustu přínosů, mají klapky na očích – a doma spoustu vizitek.“

Jindřich Weiss: „V českých podmínkách je to nízká míra empatie = zaměření na to, „co dělám já“ namísto snahy porozumět druhé straně. Dále také obecný ostych oslovit potenciálního partnera.“

Je to hodně o socializaci. Vznikají díky networkingu i přátelství?

Petr Krejčí: „Sám mám díky networkingu pár nových přátel, nicméně cílem networkingu není vytvářet si nová přátelství, ale známosti. Vědět, co ten druhý dělá. To, že vám zvedne mobil, když mu zavoláte. A je to vzájemné.“

Michal Hrubý: „Dokonce se jedná o jeden z pěti nejčastějších benefitů, který naši členové uvádějí, jako přínos podnikatelského klubu. Víte, že váš plat je zpravidla průměrem platů deseti lidí, se kterými se stýkáte nejčastěji? John D. Rockefeller řekl; „Přátelství založené na obchodu je mnohem lepší, než obchod založený na přátelství“ a měl pravdu.“

Máte nějakou kuriózní networkovací historku?

Linda Hušková, spoluzakladatelka a organizátorka Camila Network: „Celkem jasně se mi vybavilo, jak přišel loni na podzim jeden host, který měl tak pozitivní energii, že, během toho co mluvil, nechtěně spustil záchvat smíchu. Takový ten dětský, uvolněný, bez hranic .Ten se rozšířil jak lavina a mám takový pocit, že nikdo ani pořádně nevěděl, proč se smějeme. Všichni jsme se pár minut v kuse smáli, až jsme byli smíchy pod stolem, a pak jsme se sami od sebe uklidnili a opět v klidu a uvolněně pokračovali dál.“

Lenka Schánová: „Občas se mi stane, že si nepamatuji jména. A je dosti těžké, když za vámi na akci přijde člověk, který se s vámi velice familiárně začne bavit. Problém není, když se s ním bavíte, ale když ho máte představit třetí osobě. Občas použiji větu s tím, zda-li by člověk mohl říci své jméno, nechci ho špatně vyslovit. Pokud jde o cizince, je to jednoduché. Ale když se pán jmenuje Novák, je to trapné.“

Text: Matej Zeliska

Foto: personalimagesinc.com

© 2024 imper.cz