Lesk a bída obchodu: Zaměřeno na MLM

28. 1. 2015 +

Obchod

MLM (přímý prodej na základě osobní zkušenosti) je obor zahalený rouškou tajemství. Moc se o něm nemluví (případně kolují stereotypy podpořené těmi, kteří v oboru neuspěli  – což je až 95 % lidí). Mnoho lidí mu pořádně nerozumí a zbytek marně bádá, co se děje za oponou jednotlivých systémů. Na vše podstatné jsme se proto vyptali ostřílených profíků!

mlm_lesk a bida

1. Vysvětlete nám podstatu MLM v 1 větě.

R. Iliev (Herbalife): „Celoživotní kariéra za účelem poznávání lidí a budování obchodní sítě, jenž vede k výdělkům, kterých téměř není možné dosáhnout v zaměstnání.“

Jakub Něnička (Green Ways): „Řádí tady spousta MLM, které proletí, a za pár měsíců po nich zůstává spoušť. Správně nastavené MLM je etické a funkční podnikání. A v dnešní době přibývá čím dál více lidí, kteří se MLM dlouhodobě plně živí.“

2. V čem se liší obchodníci v MLM od těch „klasických?“

Jaroslav Pilný (KrálMultilevelu.cz): „Většina obchodníků ve firmách je hodnocena fixní měsíční odměnou, či má určitý mustr ke splnění, který firmě postačuje. V MLM si své příjmy ovlivňujete sami. Když nebudete dobrým obchodníkem ve firmě, vždy to nějakým způsobem obhájíte. Když v MLM, vaše výsledky okamžitě ovlivňují váš další život. To je základní rozdíl, který vnímám. Z psychologického hlediska jsou lidi v MLM většinou více ostražití, sledují více faktorů, nesou zodpovědnost, právní i osobní. Proto se tak snadno prosadí kdekoliv.“

3. Nakolik je obchodování v MLM o produktu?

J. Pilný: „Samozřejmě hodně. Ještě více rozhodující je ovšem váš názor na ten produkt. Proč jste se ho rozhodli propagovat? Máte k němu vztah? Osobní zkušenost? Nebo vám jde jenom o peníze? To je rozhodující faktor. Nemohu říci, že jsou špatné či dobré produkty. Existuje jenom špatný a dobrý přístup. Bohužel některé firmy v MLM, ačkoliv mají skvělý produkt, mají i špatný přístup – například neinvestují peníze do společensky prospěšných projektů atd.“

4. Jaká jsou úskalí obchodování v MLM? Co je nejtěžší?

L. Fabešová (Organo Gold): „Malá vlastní sebedůvěra, nátlak sponzorů a nadsponzorů. Nejtěžší je získat zákazníka a udržet si jej.“

R. Iliev: „Aktivita. Co člověk neudělá, to nemá. Ale naopak čím více aktivity, tím lepší výsledky. Člověk v MLM musí opravdu pracovat.“

J. Pilný: „Správně vybrat společnost, pro kterou budete dlouhodobě pracovat. Většina lidí to podceňuje. Ovšem zapomíná, že veškerý kapitál, čas, energii, tým, který vkládají do tohoto MLM, o vše mohou přijít během chvíle, kdy se rozhodnou změnit společnost. Je důležité rozhodnutí pečlivě zvážit. Pak je také těžké změnit myšlení – žijeme v sociální systému, který za nás přebírá odpovědnost. Rodiče. Učitelé ve škole. Poté majitelé firem. Zde je vše jinak. Jste na svém písečku. Zvyknout si na takovou změnu trvá i 10, 20 let.“

5. V čem máte naopak oproti obchodníkům v jiných oborech výhodu?

Martin Zoder (Renta Invest Solutions): „Do začátku nepotřebujete kapitál a získáte propracovaný systém školení a vzdělávání (u kvalitních MLM). Budujete si síť odběratelů a distributorů, abyste mohli multiplikačním efektem dosahovat mimořádných výdělků.“

J. Něnička: „MLM nabízí budování vlastní firmy, pasivního příjmu a daleko většího potenciálu provizí. Současně školení o úspěšných leaderů a osobní rozvoj.“

L. Fabešová: „U mě osobně například v tom, že nepotřebuji sklad, objednám jen tolik zboží, kolik potřebuji. Nejsem závislá na šéfovi, pracuji podle svého času a tempa.

6. MLM si v minulosti vytvořil špatnou pověst. Je podle vás možné se jí zbavit?

M. Zoder: „Obecně existuje množství MLM systémů prodávajících spousty různých výrobků. Špatnou reputaci si většinou způsobily nefér jednáním, nedodržováním systému atd. Napravování reputace je v takových případech těžké – myslím ale, že vše jde, když se jedná a obchoduje fér.“

J. Pilný: „Napravit reputaci? Rozhodně stejným způsobem, jakým to dělají politici. Zaplatíte agenturu. Uděláte článek. Reklamu. Atd. Je to krátká cesta, rychlá, ovšem také dle mého názoru velmi neefektivní. Mám raději cestu lidského potenciálu. To, že pečlivěji vybíráte lidi do týmu. Věnujete se jim. A ukazujete, že peníze nejsou největší zdroj plynoucí z MLM. Je jím osobní růst.“

7. V čem vnímáte nejsilnější změny v MLM obchodování v Česku? Jaký je trend?

J. Něnička: „Lidé jsou dnes přístupnější pro spolupráci, hlavně díky přibývajícímu množství lidí úspěšných v MLM.“

J. Pilný: „Společnosti začínají přemýšlet především více ekologicky, společensky. Dříve to byl tvrdý byznys. To je i dnes. Ovšem s odlišnou strategií. Dnes MLM společnosti hýbají například ekonomickými leadery jako USA. Není tajemstvím, že na zvolení amerického prezidenta má velký vliv například mínění světového fenoménu AmWay.“

L. Fabešová: „Více se využívají prostředky výpočetní techniky, skype, mobily, e-maily, weby. Do budoucna bude pravděpodobně vznikat více affiliate systémů, kam se začne zapojovat i řada běžných kamenných obchodů a eshopů, aby získali více zákazníků.“

Text: Matouš Vinš

Foto: legacyportfolio.co.uk