Lesk a bída obchodu: Zaměřeno na obchodníky v gastronomii

04. Prosinec 2014

Co si budeme povídat, s prací obchodníka se pojí celá řada domněnek a stereotypů. Je obchodování v gastronomii jen samá dobrota a lážo plážo? Člověka tam nic nepřekvapí? Vážně nemá žádné úskalí, jak si mnoho lidi myslí? Kdepak. Po realitních makléřích si detailně vychutnáme obchodníky s jídlem…

TIP Business Animals: Určitě sescrollujte dolů ke kuriozitám, stojí za to!

gastro2

Domluvte si konzultaci

Gastronomie je pro hodně obchodníků dream job. Jaké to má výhody? Co můžeme závidět?

Odpovídá Tomáš Wiessner ze Storyous:

„Člověk potká spoustu zajímavých lidí, kteří se snaží odlišit svou restauraci od tisíců, které existují. Pokud dokážete jako obchodník svůj produkt představit jednoduše a atraktivně, máte dveře z půlky otevřené. Hlavní výhodou gastro trhu navíc je, že v téměř každé restauraci je provozní. Ten má v popisu práce potkávat se s obchodníky a poslechnout si, co je nového a co by mohlo restauraci dostat opět o kousek dál v odlišnosti.“

V čem to máte lehčí než jiné segmenty obchodu?

Odpovídá obchodní tým Dáme Jídlo:

„V tom, že výhody spolupráce se ukáží téměř ihned (objednávky).“

„Většina restaurací navíc cítí, že se doba mění a spolu s nimi zvyklosti zákazníků. Žijeme v době moderních technologií a podniky si to uvědomují. Nechtějí, aby jim ujel vlak. To se pak prodává snadněji.“

 

Většina lidí z venku si myslí, že to je o tom dobře se najíst, dát si kávu nebo něco na slehnutí a plácnout si. Je to vážně tak růžové? Jaká jsou úskalí obchodování s restauracemi?

Odpovídá Tomáš Wiessner ze Storyous:

„Velkým úskalím gastro trhu je enormní koncentrace obchodníků na jednoho „provozáka.“ Obchodníci se snaží prodat restauracím vše – od lžiček ke kávové sadě, přes biomaso z Kralických hor až po nealkoholický rum. A jak z toho ven? Cílem obchodního zástupce by tak nemělo být prodat, ale spíše ukázat, co daný produkt nebo služba restauraci reálně přinese. Ideální je v tomto případě 5–10 minutová prezentace na míru.“

Odpovídá obchodní tým Dáme Jídlo:

„Skoro každá restaurace si  vyzkoušela nějaký slevový portál, zkušenosti často nejsou nejlepší a už se bojí jít do objednávek online. Navíc se často setkáváme s neochotou dávat jídlo na rozvoz: „Nejsme pizzerie,“ argumentují nám.“

Vybrané postřehy obchodníků v gastronomii ze sítě Business Animals:

„Je těžké obchodovat restaurace, protože velké procento z nich nepřežívá. Prvního roku se dožije 20 % podniků a páté narozeniny oslaví 4 ze sta.“

„A navíc je to pořádný zápřah pro tělo (zvlášť držíte-li si figuru). Je skoro nemožné udržet zdravou životosprávu.“

Zažíváte nějaké kuriózní situace?

Odpovídá David Zukal, který působil jako obchodník Restu.cz a Dáme Jídlo:

„Majiteli jedné lepší restaurace, kde se jídla pohybovala okolo 500 Kč, jsem při jednání řekl, že provize činí 20% bez DPH – což se mu nějakým způsobem nelíbilo, začal se se mnou hádat o dvě procenta DPH a nakonec se vynervoval tak, že vzal židli a chtěl ji po mě hodit. V tu chvíli jsem si jasně uvědomil, že tady pšenka nepokvete, a utíkal z restaurace pryč.“ 🙂

„Na jiné schůzce chtěl partner ukončit spolupráci, a tak nezbylo nic jiného, než se rozbrečet (logicky!). Srdceryvně jsem do něj dul, že mě vyhodí, jestli to ukončí. A pak jsem tam 3 hodiny zůstal sedět, brouzdal po jobs.cz a dělal, že hledám práci – nepomohlo!“ 🙂

„Pak mě taky zarazila 25minutová schůzka, během níž zvládl majitel vypít 4 Plzně, u toho polehávat na lavici a nakonec (asi unaven mým výkladem) podepsat smlouvu. A největší kuriozita? Spolupráce nám pak skvěle fungovala!“

Další pilný obchodník, který si nepřál být jmenován:

„V jednom severočeském městě mě z brzké ranní schůzky nevrlý majitel takřka vyhodil, prskal kvůli vysoké provizi a přeložil schůzku na večer. Zastavil jsem se tedy večer, dali jsme si pivo, pak další a u čtvrté rundy, ke které přibyly ještě Jägermeistery, jsme si potykali. Poté vytáhl z kapsy jointa a povídá: „Kouříš?“ – no a já, že ano (co bych pro smlouvu neudělal!). Tak jsme si zapálili, smáli se, já vytáhl smlouvu, slevil mu procento a půl na provizi a šťasten kráčel zpátky na penzion.“

Odpovídá obchodní tým Dáme Jídlo:

„V jedné vietnamské restauraci neuměli česky, tak si na pomoc zavolali asi 5letého syna majitele. Prodejní argumenty jsem tedy vykládal jemu a on je překládal do vietnamštiny.“

Co vás na segmentu gastro v posledním roce překvapilo? Jaké jsou trendy?

„Že na Václaváku je v restauracích skoro levněji, než v okresním městě na náměstí.“

„Z trendů mě překvapilo, jak rychle se prosadily burgery kdekoli v republice. A taky jak výborné jídlo vaří ve vietnamském bistru.“

Foto: Media-cache-ec0.pinimg.com

© 2022 imper.cz