Lesk a bída obchodu: Zaměřeno na obchodníky v gastronomii

4. 12. 2014 +

Obchod

[velikost_textu]

Co si budeme povídat, s prací obchodníka se pojí celá řada domněnek a stereotypů. Je obchodování v gastronomii jen samá dobrota a lážo plážo? Člověka tam nic nepřekvapí? Vážně nemá žádné úskalí, jak si mnoho lidi myslí? Kdepak. Po realitních makléřích si detailně vychutnáme obchodníky s jídlem…

TIP Business Animals: Určitě sescrollujte dolů ke kuriozitám, stojí za to!

gastro2

Gastronomie je pro hodně obchodníků dream job. Jaké to má výhody? Co můžeme závidět?

Odpovídá Tomáš Wiessner ze Storyous:

„Člověk potká spoustu zajímavých lidí, kteří se snaží odlišit svou restauraci od tisíců, které existují. Pokud dokážete jako obchodník svůj produkt představit jednoduše a atraktivně, máte dveře z půlky otevřené. Hlavní výhodou gastro trhu navíc je, že v téměř každé restauraci je provozní. Ten má v popisu práce potkávat se s obchodníky a poslechnout si, co je nového a co by mohlo restauraci dostat opět o kousek dál v odlišnosti.“

 

V čem to máte lehčí než jiné segmenty obchodu?

Odpovídá obchodní tým Dáme Jídlo:

„V tom, že výhody spolupráce se ukáží téměř ihned (objednávky).“

„Většina restaurací navíc cítí, že se doba mění a spolu s nimi zvyklosti zákazníků. Žijeme v době moderních technologií a podniky si to uvědomují. Nechtějí, aby jim ujel vlak. To se pak prodává snadněji.“

 

Většina lidí z venku si myslí, že to je o tom dobře se najíst, dát si kávu nebo něco na slehnutí a plácnout si. Je to vážně tak růžové? Jaká jsou úskalí obchodování s restauracemi?

Odpovídá Tomáš Wiessner ze Storyous:

„Velkým úskalím gastro trhu je enormní koncentrace obchodníků na jednoho „provozáka.“ Obchodníci se snaží prodat restauracím vše – od lžiček ke kávové sadě, přes biomaso z Kralických hor až po nealkoholický rum. A jak z toho ven? Cílem obchodního zástupce by tak nemělo být prodat, ale spíše ukázat, co daný produkt nebo služba restauraci reálně přinese. Ideální je v tomto případě 5–10 minutová prezentace na míru.“

Odpovídá obchodní tým Dáme Jídlo:

„Skoro každá restaurace si  vyzkoušela nějaký slevový portál, zkušenosti často nejsou nejlepší a už se bojí jít do objednávek online. Navíc se často setkáváme s neochotou dávat jídlo na rozvoz: „Nejsme pizzerie,“ argumentují nám.“

Vybrané postřehy obchodníků v gastronomii ze sítě Business Animals:

„Je těžké obchodovat restaurace, protože velké procento z nich nepřežívá. Prvního roku se dožije 20 % podniků a páté narozeniny oslaví 4 ze sta.“

„A navíc je to pořádný zápřah pro tělo (zvlášť držíte-li si figuru). Je skoro nemožné udržet zdravou životosprávu.“

 

Zažíváte nějaké kuriózní situace?

Odpovídá David Zukal, který působil jako obchodník Restu.cz a Dáme Jídlo:

„Majiteli jedné lepší restaurace, kde se jídla pohybovala okolo 500 Kč, jsem při jednání řekl, že provize činí 20% bez DPH – což se mu nějakým způsobem nelíbilo, začal se se mnou hádat o dvě procenta DPH a nakonec se vynervoval tak, že vzal židli a chtěl ji po mě hodit. V tu chvíli jsem si jasně uvědomil, že tady pšenka nepokvete, a utíkal z restaurace pryč.“ 🙂

„Na jiné schůzce chtěl partner ukončit spolupráci, a tak nezbylo nic jiného, než se rozbrečet (logicky!). Srdceryvně jsem do něj dul, že mě vyhodí, jestli to ukončí. A pak jsem tam 3 hodiny zůstal sedět, brouzdal po jobs.cz a dělal, že hledám práci – nepomohlo!“ 🙂

„Pak mě taky zarazila 25minutová schůzka, během níž zvládl majitel vypít 4 Plzně, u toho polehávat na lavici a nakonec (asi unaven mým výkladem) podepsat smlouvu. A největší kuriozita? Spolupráce nám pak skvěle fungovala!“

Další pilný obchodník, který si nepřál být jmenován:

„V jednom severočeském městě mě z brzké ranní schůzky nevrlý majitel takřka vyhodil, prskal kvůli vysoké provizi a přeložil schůzku na večer. Zastavil jsem se tedy večer, dali jsme si pivo, pak další a u čtvrté rundy, ke které přibyly ještě Jägermeistery, jsme si potykali. Poté vytáhl z kapsy jointa a povídá: „Kouříš?“ – no a já, že ano (co bych pro smlouvu neudělal!). Tak jsme si zapálili, smáli se, já vytáhl smlouvu, slevil mu procento a půl na provizi a šťasten kráčel zpátky na penzion.“

Odpovídá obchodní tým Dáme Jídlo:

„V jedné vietnamské restauraci neuměli česky, tak si na pomoc zavolali asi 5letého syna majitele. Prodejní argumenty jsem tedy vykládal jemu a on je překládal do vietnamštiny.“

 

Co vás na segmentu gastro v posledním roce překvapilo? Jaké jsou trendy?

„Že na Václaváku je v restauracích skoro levněji, než v okresním městě na náměstí.“

„Z trendů mě překvapilo, jak rychle se prosadily burgery kdekoli v republice. A taky jak výborné jídlo vaří ve vietnamském bistru.“

Foto: Media-cache-ec0.pinimg.com

[/velikost_textu]