Moderní HR matematika: Proč jsou 2 kandidáti více než 10?

7. 3. 2017 +

Obchod

Doba, kdy jsme vystavili inzerát na pracovním portálu a pak třídili CV, je pryč. U IT pozic si firmy zvykly, u těch dalších je to ještě občas překvapuje. Už to není o tom vybrat, ale zaujmout kvalitní lidi. A čím toho docílit? Cesta kandidáta k novému pracovnímu místu (ideálně tomu ve vaší firmě) nevede jen přes tlačítko „odpovědět“ v inzerátu, kde něco požadujete a nabízíte.

Předpokládejme, že potenciální člen posádky objeví pracovní nabídku v podobě inzerátu. Kandidáty zajímá, jestli je firemní kultura, která prosakuje skrz text, opravdu taková, jak se tváří. Ještě před pár lety by zaměstnavatelé mohli vytáhnout čelo a argumentovat: „Jaká firemní kultura?! Vždyť náš nový obchodník dostane auto, telefon, notebook, fix a pěkné bonusy!“

Dnešní kandidáti vědí, jak moc je firemní kultura důležitá

Samozřejmě, že hmotné zajištění je ten hlavní důvod, proč většina z nás pracuje. Jenže uchazeč už nesčítá pouze finanční hodnotu mzdy, bonusů a benefitů. Podstatná je firemní kultura, od které se to všechno odvíjí. Pracovní doba, možnosti rozvoje růstu, pravomocí… Dnešní kandidáti chápou to, co se v práci naučí, jako svou devizu, kterou jim nikdo nevezme. Auto i telefon vrátí, ale skvělého šéfa, který jejich výkon posune, odevzdat proti podpisu nemusí. Ruku na srdce, kdo by nechtěl pracovat pro společnost, která si jeho práce váží, kde jsou dobře vedené týmy a usměvaví kolegové? Toho lze docílit, pokud je vztah zaměstnance a zaměstnavatele založen na partnerské bázi.

„Ruku na srdce, kdo by nechtěl pracovat pro společnost, která si jeho práce váží?“

Bez kvalitních zaměstnanců neexistuje kvalitní business

Jistě namítnete, že je to spoustu proměnných, na kterých se to přece nemusí potkat. Na druhou stranu, čím více bodů shledávají obě strany jako společných, tím je pravděpodobnější kvalitnější, dlouhodobější spolupráce a loajalita zaměstnance. A o to přece jde. J Ty tam jsou časy, kdy jste se si museli vybrat: Buď máte dobrou práci za slušné peníze a sem tam musíte přetrpět šéfovy nálady, anebo máte skvělého šéfa, který se snaží, ale vidíte, že jde celý business „do kytek“. Dnes je spousta firem, které přejímají nový pohled přicházející ze západu: Bez kvalitních zaměstnanců neexistuje kvalitní business.

„Bez kvalitních zaměstnanců neexistuje kvalitní business.“

Hledání těch pravých lidí opravdu není o kvantitě, ale o kvalitě

Úkolem nás, personalistů, je vysvětlit manažerovi, že hledání těch pravých není o kvantitě, ale o kvalitě. Často slýchám větu: „Vystav ten inzerát a ať mi tady před dveřmi stojí řada deseti obchodníků a já si vyberu.“ Čínská kletba říká: „Ať se ti splní všechna tvá přání!“ Tak se na to podíváme, třeba u obchodní pozice. Kdyby se to splnilo, vezměme to prakticky – přehrabování se v hromadě došlých životopisů, hodiny a hodiny na pohovorech a nakonec dva potenciální obchodníci, z nichž na jednoho ten celý proces bude tak dlouhý, že mezi tím akceptuje jinou nabídku. Čas i energie něco stojí. V tomhle případě je to čas personalisty, manažera i kandidátů. A krom toho, hledání práce obchodníka jen přes inzerát teď zrovna nefrčí, ačkoliv bych si to jako HR přála. 🙂

Cílem moderního personalisty tedy není zahltit manažera spoustou pohovorů, ale ukázat mu ideálně jednoho, dva luxusní kandidáty.

„Úspěšnost se přece neměří tím, kolik nevhodných životopisů vyřadíme, ale že podepisujeme smlouvu s tím pravým kandidátem.“

Dominika HRdě nosí na triku „personalista“, nastavuje procesy, pomáhá firmám najít správné lidi, vize a cíle. V roli profesionálního kouče se zabývá osobním i profesním rozvojem. Mimo to klientům pomáhá nalézt odpovědi na otázky ohledně kariéry, přijímacích pohovorů a psaní formálních nezbytností při cestě za vysněnou prací.