Kryštof Kodl z Friendly Suits: „Prodáváme vizi, kam až to můžete jako byznysmen dotáhnout“

29. 10. 2015 +

Rozhovory

Z punkového podnikání bez vlastního prostoru to za 2 roky vytáhli k otevření designového showroomu v prostorách Neubergovského paláce na Praze 1. Sami nešijí, klienta však znalecky změří klidně rovnou na schůzce. Navíc mají cit pro marketing a navazování spolupráce. Nás zajímalo, jak se v oboru navolává, schůzkuje a uzavírá.

suits_uvodni

[leads_ id=”84082″]

Kryštofe, jak se tak stane, že si dva mladí muži založí krejčovství?

My jsme s Petrem dlouholetí přátelé, známe se od 16 let. Zatímco já jsem šel cestou marketingu, nakoukl Petr do módního byznysu a po letech se naše cesty profesně setkaly. Začali jsme pořádat malé sessions v pronajatém salonku pro nejbližší okolí, kde jsme radili ohledně oblékání a přijímali první objednávky na obleky na míru.

Sami šít neumíme, ale spojili jsme se s českou řemeslnou excelencí

Postupně se nabalovalo víc a víc sortimentu?

Přesně tak. Časem se kolem nás vytvořila komunita, začali jsme šít i košile na míru, další sortiment jako kravaty a kapesníčky a dnes, po 2 letech, otvíráme showroom na Panské s kompletním zakázkovým i konfekčním sortimentem. Spíš než krejčovství bych nás nazýval módním domem nebo módní značkou – profilujeme se spíš tímto směrem.

suits6

To mi musíte vysvětlit.

Máme větší ambici. Chceme budovat vlastní značku, která je ryze česká a bude představovat řemeslnou excelenci. Musím hned zkraje uvést na pravou míru, že já ani Petr šít neumíme. Umíme ale vše okolo a máme za sebou velké výrobní know-how, které vychází z těch nejlepších českých tradic. Na naší první kolekci bot tak například děláme s předním českým ševcem Erikem Martinem Lawartem, obleky šijeme také s ryze českou firmou a vytipováváme si na školách talentované učně, kteří kreativně spojují tradici s modernou.

Zní to zajímavě. Teď ale přichází gentlemanství opět do módy a neustále rostou nové salony, barber shopy, nemluvě o zavedených krejčovstvích. Čím jste tedy vy unikátní?

Naše podnikání začínalo jako takový underground po kavárnách, bez jasné vize. Postupně si ale cílovka kolem nás řekla, co potřebuje – vyvázat klasickou pánskou módu z korporátního a ceremoniálního kontextu. Taková ta nutnost nosit nepadnoucí oblek do tanečních, na maturitu a pak, když to máte za sebou, nede jbože ještě do práce! My naopak ukazujeme, že oblek může být – a také je – friendly. A taková je i naše filozofie. Chtěli jsme vybudovat prostředí, kam rád přijde i neznalý člověk a nebude se cítit nervózně nebo neadekvátně, že neví, co vlastně potřebuje, nebo že si nechává šít svůj první oblek…

suits5

Obchodník jezdí na schůzky s kompletní přeměřovací sadou

Jak se takový módní byznys buduje z hlediska obchodu?

Jelikož jsme, dá se říct, v začátcích té profesionální etapy budování firmy, děláme zatím obchod všichni. V současné chvíli se ale poohlížíme po schopném obchodníkovi. Dá se říct, že noví klienti k nám chodí ze tří zdrojů: první skupina je zobchodovaná, druhá se k nám dostane prostřednictvím online marketingu (sociální sítě, vyhledavače) a třetím kanálem je doporučení.

Práce obchodníka u vás spočívá v tom, že si navoláváte schůzky a zvete lidi do showroomu?

To je samozřejmě ideální případ, ale v dnešní době má málokterý šéf firmy nebo manažer čas a hned za vámi přijede. I to se ale stává, nicméně často dojíždíme v rámci Prahy do firem.

suits2

Zajímá mě i to, jak takové navolávání probíhá.

Vybíráme si přes LinkedIn profesně relevantní lidi – majitele a šéfy firem, management a vůbec osoby, které oblek potřebují pro výkon své práce. Když už mám člověka na telefonu, představím se jako majitel krejčovství, to lidé ocení. Jestli se ptáte na samotné otevření klienta, většinou nám funguje něco ve stylu: „Šijeme obleky na míru za dostupné ceny. Rád bych se s vámi sešel a probral, co pro vás můžeme udělat.“ Obchod v módním průmyslu spočívá v tom, že člověku prodáváte vizi, kým může být a kam až to může se správnou image dotáhnout.

Když se ke klientovi dostanete, jak probíhá samotná schůzka? Je to tak, že berete metr a přeměříte si člověka na místě?

Ano, jezdíme s kompletní sadou na přeměření. Zní to úsměvně, ale je to běžná praxe. Na schůzce u klienta musíme víc prodávat, protože jsme na jeho hřišti. Na druhou stranu si na nás udělal čas, pravděpodobně tak oblek potřebuje. Na nás je hlavně odprezentovat, proč ho potřebuje od nás. Pokud zákazník přijde sem na Panskou, většinou už jde s určitou představou. Takže si dáme kafe, začneme koukat na látky, ptáme se, co si představuje, na jaké příležitosti, jaké obleky už má doma nebo kde se vidí.

suits4

Nehrajeme si na Italy nebo fashion ikony. Jsme ale rychlí, nadšení a rádi riskujeme!

Jaká jsou úskalí obchodu v módním průmyslu?

Neřekl bych, že přímo módního průmyslu, spíš klasická úskalí práce obchodníka. Pořád je to mravenčí práce s telefonem a snaha dostat se ke konkrétnímu člověku, kterému za ten den volá dalších 10 lidí. Takže je to pořád na charismatu obchodníka a šikovnosti, s níž dokáže produkt prodat. Často voláme několikrát, navazujeme vztah a prodáváme až na popáté. Tohle musí obchodník chápat, že jedno odsunutí neznamená konec.

Samozřejmě budou naši potenciální obchodníci procházet pravidelnými obchodními školeními, protože my víme, jak se k bonitní klientele dostat

suits1

Kdo je pro tento job jako dělaný?

Představuji si mladé lidi se vztahem k módě. Vzhledem k tomu, že většinou prodáváme mužům, dokážu si docela dobře představit, že tu práci bude dělat muž, ale i žena. Obchodníci by si s sebou měli ideálně přinést svůj kmen a obchodní zkušenosti, hlavní je ale nadšení a reprezentativní sofistikované vystupování. Musíte si uvědomit, že prodáváte luxusní produkt střední a vyšší klientele. Hledáme obchodníky na fulltime, kteří si u nás vydělají 30–50 000 Kč.

Ještě mi, Kryštofe, řekněte, co dělá člověka ve vašem oboru úspěšným?

Za námi stojí to, že jsme značce dali autentickou tvář. Nehrajeme si na Italy nebo módní ikony – jsme sami sebou a máme pro ten obor vášeň! A taky se nebojíme a nečekáme na kdovíco. Když chceme něco rozjet nebo někam dojít, prostě si za tím jdeme. Snažíme se být rychlí, možná jsme spoustu věcí udělali příliš zbrkle, ale zpětně to hodnotím jako pozitivní krok a v konečném důsledku se nám vždy povedlo vše vybalancovat.

suits3

  • Jak se připravujeme na Vánoce? Snažíme se podpořit prodej dárkových poukazů. Především jsme otevřeli showroom, investujeme do marketingu a máme nový e-shop.
  • Po čem lidé nejvíce sahají? Stále je to klasický tmavě modrý oblek. My se vždy snažíme nabídnout alternativu, ale velká část našich zákazníků jsou byznysmeni svázaní dress codem, takže takovýto outfit vede.
  • Jakou největší kuriozitu pamatujeme? To je pořád něco. Jednou se nám stalo, že jsme expresně vyráběli oblek a v den předání jsme ztratili kalhoty.
  • Chodíme s Petrem v oblecích neustále? Oblek nosíme denně, je nám v něm dobře. Samozřejmě máme životy i mimo práci, a tak kdybychom třeba měli psy, asi bychom je venčili v něčem jiném než v kašmírovém saku. (smích)

[leads_ id=”84082″]

Foto: Igor Bondar