23. Říjen 2017
Společnost MyQ najdete v moderních prostorách na pražské Harfě v budově Office Parku. Z osmého patra máte jedinečný výhled na průmyslovou část Prahy. Na mé všetečné otázky odpovídala nad výbornou kávou Petra Sluková z HR a obchodní manažer Kristián Samler. Jakým způsobem společnost usnadňuje klientům život, čím jsou výjimeční a proč jít pracovat právě k nim?
- Nyní hledají obchodníka primárně pro český a slovenský trh.
- Petra Sluková, HR a Kristián Samler, International Sales Manager.
- MyQ je mladá společnost, která zákazníkům nabízí multifunkční řešení v oblasti tisku, skenování a oběhu dokumentů.
- Značka působí na trhu od roku 2007 se sídlem v Praze u Galerie Harfa.
- V současné době má 7 poboček a síť certifikovaných partnerů ve více než 80 zemích světa.
Kristiáne, máte pod sebou 6 zahraničních poboček, co to všechno obnáší?
K: Jedná se o poměrně komplexní pracovní náplň, která se skládá ze všech kroků vedoucích ke zvyšování obchodního výkonu společnosti. Mezi hlavní body bych asi zařadil koordinaci obchodních aktivit jednotlivých poboček spolu s kontrolou plnění prodejních plánů a stanovaných strategií. Dále je to dohled nad velkými mezinárodními projekty a komunikace s globálními a regionálními partnery. Velký časový fond padne na služební cesty a obchodní jednání.
„Má práce mi umožňuje hodně cestovat. Absolvoval jsem i Safari v Keni, to byl skvělý zážitek.“
Kristiáne, kam až nejdál jste v rámci služebky cestoval?
K: Byl jsem v Singapuru, v Keni, za pár dní mě čeká návštěva několika partnerů v Jižní a Střední Americe. Čas od času stihneme vedle obchodních jednání i nějaký program, nicméně každý business trip je koncipovaný tak, aby se toho co nejvíce stihlo po pracovní stránce, až poté máme čas na nějakou „zábavu“. Často nás partneři vezmou na večeři, v Keni to bylo dokonce Safari, což byl skvělý zážitek. V Singapuru nám pro změnu zařídili návštěvu Universal Studios.
„Vše začalo jako vysokoškolský projekt, ze kterého vzešlo dnešní MyQ.“
Kdo je hlavním motorem společnosti?
K: Bezesporu je to Martin Januš, což je ředitel společnosti MyQ. On sám vedl inovátorský tým a programoval. Byl to také on, kdo stál u zrodu myšlenky na tento produkt. Společně se svými přáteli z vejšky se snažili přijít na to, co lze v oblasti tisku a skenování ještě zlepšit.
Co si můžeme představit pod produktem MyQ?
K: MyQ je unikátní tiskové řešení umožňující efektivní management celého tiskového parku stejně tak jako jednotlivých tiskáren nebo kopírek, a to bez ohledu na jejich výrobce. Dále MyQ dokáže zabezpečit tisk, zjednodušit skenování a distribuci dokumentů a ušetřit tak drahocenný čas komukoliv ve firmě. V podstatě jde o jedinečný výběr těch nejlepších funkcí z více než sedmi různých produktů zabalených do jednoho kompaktního balíčku.
Jaké jsou hlavní výhody?
K: Od počátku MyQ exceluje v jednoduchosti instalace, následné správy a ovládání. Kromě trvalého snížení provozních nákladů na tisková zařízení, což se už dnes pokládá za samozřejmost, považujeme zvýšení efektivity a produktivity všech zaměstnanců, kteří ke své činnosti potřebují pracovat s dokumenty. Každá chytrá firma si tak může zvýšit bezpečnost, zjednodušit pracovní činnost na jedno kliknutí a poskytnout všem zaměstnancům personalizovanou nabídku jen těch funkcí, které ke své každodenní práci opravdu potřebují. A navíc zbytečně nezatěžovat naše životní prostředí.
Jste mladá společnost nabízející multifunkční tiskové řešení. Povězte mi, v čem se odlišujete od konkurence, která je počítám v této oblasti značná?
P: My se v MyQ řídíme tím, že lidé mají určitě jiné věci na práci než trávit spoustu času u kopírky. Jsme v denním kontaktu s našimi klienty a partnery. Připravujeme nové strategie, abychom co nejvíce usnadnili našim zákazníkům fungování jejich tiskového a IT parku.
K: Já bych rád vypíchnul naši flexibilitu, spolehlivost a inovace. Jelikož jsme relativně malá společnost, máme možnost poměrně rychle reagovat na požadavky celého trhu i jednotlivých zákazníků.
Chystáte se ještě dál expandovat?
K: Rozhodně, hlavní prioritou je teď USA a Latinská Amerika, to jsou z mého pohledu klíčové trhy, které musíme penetrovat. Máme tu nového člověka z Tajwanu, který má na starost východní Asii a trh Číny.
Zmínili jste, že ve firmě je hodně cizinců. Takže se ve firmě domlouváte především anglicky?
P: Ano, oficiální jazyk je pro všechny angličtina. Z obchodního týmu je Čech pouze Kristián, ostatní obchodníci jsou různých národností dle regionu. Ovšem management je ryze český.
Hledáte jednoho obchodníka, který bude mít na starosti primárně český a slovenský trh, je to tak?
K: Ano. Hledáme obchodníka, který vlastně převezme část mé práce, které se nestíhám naplno věnovat. Jeho hlavním úkolem bude aktivně komunikovat s naší partnerskou sítí a rozvíjet obchodní případy.
„To, že dělám v MyQ, ode mě vyžaduje dobrou angličtinu a připravenost trávit delší čas na zahraničních cestách.“
Co může obchodník zpočátku očekávat?
P: Zpočátku bude hodně sedět v kanceláři tady s námi, bude se zaučovat. Předáme mu jeho teritorium. Zaučovat ho bude Kristián, který s ním zpočátku bude jezdit také na schůzky. V rámci půl roku se můžeme domluvit, že by třeba částečně pracoval i z domova. Bude také hodně cestovat po ČR i SR.
K: Pokud bude obchodník hodně šikovný, cílevědomý a naskytne se příležitost, rádi ho i nadále podpoříme v kariérním růstu. Nenajde u nás nicméně klasickou korporátní strukturu, která mu zaručí, že bude za pár let ředitelem. Na druhou stranu firma velmi rychle roste a s ní i nové příležitosti k rozvoji.
Co všechno by měl obchodník, který k vám nastoupí, umět?
P: Měl by mít obchodního ducha a zajímat se o technologie. Ideálem je energický člověk, který bude každodenní podporou našich obchodních partnerů. S nimi bude komunikovat v češtině, ale určitě by měl mít dobrou angličtinu, protože je to náš firemní jazyk. Ale podotýkám, že jsme ryze česká firma, i když to tak možná nevypadá.:-) Měl by také rád cestovat, bude jezdit často na služební cesty. Někdy jen na pár dní, jindy to může být i déle. A samozřejmě by měl být aktivní řidič a nebát se jezdit delší vzdálenosti. Hledáme především zodpovědného člověka s určitým nadšením pro věc.
Pomáháte novým lidem se nějak dále rozvíjet?
P: Ano, každý nový člověk od nás dostane podrobné produktové zaškolení a několik školení zaměřených na obchodní techniky a umístění produktu na trhu. Produktové školení není tak složité, jedná se o jeden produkt. Na druhou stranu je to technologická oblast, která může být pro někoho náročnější na pochopení. Očekáváme určité nadšení z tohoto oboru.
Jak obchodníka zpočátku podporujete finančně?
K: Finanční ohodnocení je u nás velmi zajímavé. Obchodníci se mohou spolehnout na fixní částku a zároveň na provizi z prodeje.
P: Ještě bych chtěla dodat, že ten fix jim zůstane i po zkušebce. Tou částkou tedy mohou slušně zahýbat a vydělat si pěkné peníze, když jsou šikovní.
„Pozice obchodníka, kterého nyní hledáme, je nově vytvořena, což je velká výzva.“
Kolik máte stávajících obchodníků?
K: V současné době máme 7 poboček a na každé jsou jeden nebo dva obchodníci. Pak máme ještě pražský tým, který spravuje regiony bez lokálního zastoupení. Ten se skládá ze čtyř obchodníků. Ještě bych rád zmínil, že pozice obchodníka, kterého nyní hledáme, je úplně nově vytvořena, nikoho nenahrazujeme. Což může být pro budoucího kolegu nebo kolegyni velká výzva.
Co vás na vaší práci nejvíce baví?
P: Asi nejvíc mi vyhovuje prostor pro vlastní realizaci. Mohu uplatnit své vlastní myšlenky a nápady. Je fajn vidět, že člověk může do společnosti přispět. Hodně mě baví, že mám přístup k lidem, nejsem zavřená jako v HR v korporátu, mohu si na lidi udělat čas, řešit jejich problémy. V tom vidím ten hlavní smysl.
K: Oceňuji především to, že práce, kterou odvedu, je vidět. Pak jsem rád za časovou flexibilitu, neustále se potkávám s novými lidmi a čerpám nové zkušenosti. Velkým bonusem je také cestování. V rámci pracovních cest jsem se podíval na celou řadu velmi zajímavých míst.
Kde jste byli naposledy na teambuildingu? Jezdíte také do zahraničí?
P: Naposledy to byl management teambuilding na severní Moravě určený pro naše pobočky a obchodníky. Zahraničí je v plánu již za několik měsíců. Vždy záleží na tom, aby bylo místo vhodně dostupné pro všechny kolegy z našich poboček a umožnilo nám sjednotit myšlenky, posílit tělo i ducha.
„V práci trávíme hodně času, proto si to tady děláme hezké. Lidé mají k dispozici každý den čerstvé ovoce a výbornou kávu.“
S jakými překážkami se nejčastěji v práci setkáváte?
K: Hlavní překážku jsem zpočátku viděl v samotném produktu. Neměl jsem takové znalosti z oblasti IT a bylo náročnější pochopit všechny souvislosti. Ale postupně se do toho člověk dostane.
Co děláte ve volném čase, jak relaxujete?
P: Když na to zbyde čas, tak ráda sportuji. Dělám fitbox, tabatu, chodím běhat. A na druhou stranu také moc ráda vařím a peču. A relaxuji u čtení knih.
K: U mě je to převážně sport, donedávna jsem aktivně hrál fotbal, baví mě lyže, běh, squash a miluji cestování, kterého díky práci zažiji více než dost. Zároveň jsem příznivcem aktivní turistiky, to si vždy skvěle vyčistím hlavu.