30. Leden 2019
Jsou jich tuny a naše planeta tím trpí. Povalují se všude, hromadí se na skládkách i mimo ně, plavou v mořích a oceánech, a přesto každý den firmy na celém světě chrlí miliony produktů v plastových obalech, jako by se nechumelilo. Jsou tady ale tendence něco změnit a dokonce i u nás v Čechách. V zahraničí na to začínají jít razantněji. Přidáme se? A jak moc to ovlivní business?
Manažeři velkých obchodních řetězců v zahraničí přemýšlejí, jak by mohli dostát svým slibům a plánům pro snížení prodeje plastů, a přitom neodradit zákazníky, kteří jsou zvyklí na určitý standard i pohodlí při nákupu. Oslovili tedy prezidenty společností, jejichž výrobky jsou nejprodávanější, zda by nepřišli s něčím, co by splňovalo vytyčené požadavky.
Zero waste a LOOP
Ti nelenili, dali hlavy dohromady a vytvořili koalici a hlavně platformu, pod názvem LOOP, která bude už od jara v New Yorku zásobovat zákazníky produkty ve speciálních vratných kontejnerech. Zatímco se plánuje logistika a promo, přidávají se další velcí hráči, a tak množství takto prodávaných produktů roste.
V pozadí LOOPu stojí i firma TerraCycle, která je známá tím, že dokáže recyklovat i těžko recyklovatelné materiály a vše s ohledem k přírodě. Jako jedna z prvních začala z čištěním oceánů, a protože je to bohužel nekonečný příběh, projekt LOOP vítá a doufá, že se přidají další.
Jak tedy bude fungovat LOOP?
Vlastně tak trochu jako vratné láhve ( nemyslíme tím ten film). Objednáte si čistící prostředky, zmrzlinu, nebo třeba šampon a v určenou dobu k vám dorazí dodávka. Vše bude ve speciálních obalech, které jsou zaúčtovány v ceně. Jakmile obsah vypotřebujete, při další dodávce prázdný obal vrátíte a dostanete nový plný. LOOP má ještě v úmyslu zajistit svoz prázdných obalů ekologickými automobily, aby se zákazníkům nehromadily doma.
Dále plánuje nechat na své náklady vytvořit v obchodních řetězcích s FMCG zbožím, tedy s produkty rychlé spotřeby, speciální oddělení, kde si zákazníci budou moci zboží ve speciálních kontejnerech nakoupit a pak je prázdné zase vrátit (a získat tak zpět své peníze).
A jak to vypadá se zero waste a odpouštěním od plastů u nás v Čechách?
Některé kavárenské řetězce přestaly dávat ke svým drinkům plastová brčka. Také vybízejí zákazníky, aby si nosili své hrnky, a díky tomu získají slevu na svůj oblíbený nápoj. Očekává se, že tímto způsobem poklesne spotřeba papírových kelímků a plastových víček.
Znovu se rozjíždí business pojízdným farmářským mlékárnám, které vám načepují čerstvé mléko buď do vaší skleněné láhve (nebo vám půjčí svou), nebo do jiné nádoby, některé obchody zavádějí místo plastových obrandované tašky z přírodních materiálů, které si zákazník může za výhodnou cenu koupit. Nejvýraznější v tomto směru je obchod Bezobalu.cz, který má v Praze už dvě pobočky. Na svých stránkách uvádí, že běžná česká rodina za rok vyprodukuje téměř 1400 kg odpadu.
Na obou pobočkách si nakoupíte do svých tašek a nádob potraviny a kosmetiku. Seženete zde ale i nerezová brčka, skleněné láhve, termosky a další nádoby, ve kterých můžete zakoupené zboží skladovat.
Možná je na čase začít přemýšlet, jak udělat produkty, které prodáváte, více ekofriendly, nebo se rovnou zaměřte na něco nového, co bude určovat trendy.