02. Březen 2018
Nejúspěšnější podnikatelé mají jedno společné: neustále se vzdělávají a hledají nové cesty, jak posunout svou firmu na další úroveň. Jaké knihy by doporučily hvězdy české e-commerce jako inspiraci pro ostatní? Co čtou ředitelé Alzy, CZC, Mallu nebo Zootu? Přesně to se snažil zjistit autor článku Michael Repetný, CEO Zeerat+. Podařilo se mu udělat shrnutí všech doporučených knih.
#11 Ladislav Trpák (zakladatel Zoot) a jeho nejoblíbenější kniha
David a Goliáš: outsideři, odpadlíci a umění bojovat s obry
Kniha, která není vyloženě o e-commerce. Přesto je podle Ladislava v obchodování na internetu velmi použitelná. O knize se říká, že je to variace na slavnou myšlenku Friedricha Nietzscheho „Co tě nezabije, to tě posílí“.
„Odvaha není něco, co už máte a co vám dodává sílu, když přijdou zlé časy. Odvaha je to, co získáte, když přijdou zlé časy a vy si uvědomíte, že to nakonec není tak zlé.“
#10 Václav Štrupl (zakladatel Bonami) a jeho nejoblíbenější kniha
U Václava vyhrává Štěstí doručeno, kterou zařadili jako své favority i Jitka Dvořáková a Martin Rozhoň.
Václav ale doporučil ještě další knihu, na kterou se chystá:
Alibaba: Dům, který postavil Jack Ma
Jak se stal učitel angličtiny zakladatelem jedné z nejhodnotnějších firem současnosti. O životě Jacka Ma a čínském prostředí, ve kterém vyrůstal. O souboji o trh mezi Alibabou a čínskou vládou. Kniha je doporučována každému, kdo se zajímá o čínskou ekonomiku a její globální vliv.
„Během prvních let jsme měli pro ostatní tři odůvodnění, proč naše firma přežila: Neměli jsme peníze, neměli jsme technologii a neměli jsme plán.“
#9 Michal Šmída (zakladatel Twisto) a jeho nejoblíbenější kniha
Lean Startup
Dalo by se říct „startupová bible“. Sada principů a nástrojů pro rozjezd vlastního podnikání, které jsou založené na koloběhu „vytvoř“ (build), „vyhodnoť“ (measure) a „pouč se“ (learn). Lean Startup učí podnikatele opakovaně ověřovat, zda jdou s firmou správným směrem.
„Musíme zjistit, co zákazníci doopravdy chtějí. Ne to, co říkají, že chtějí. Ani to, co si myslíme, že chtějí.“
Michal mezi své favority pasoval i Globální samoobsluhu, podobně jako Martin Rozhoň nebo Tomáš Čupr.
#8 Jitka Dvořáková (ředitelka CZC) a její nejoblíbenější kniha
Štěstí doručeno: pohled do budoucnosti firem, které vytvářejí štěstí, pak peníze
O začátcích internetového prodejce obuvi Zappos. Dozvíte se, jak vybudovat unikátní firemní kulturu, zvýšit chuť lidí do práce a najít smysl podnikání. Štěstí doručeno ukazuje, jak můžete měnit svět, dělat lidem radost a současně slušně vydělávat.
„Naše filosofie je doručit zákazníkům a zaměstnancům štěstí. Lidé si nemusí přesně pamatovat, co jste udělali, nebo co jste řekli, ale vždy si vzpomenou, jak se díky vám cítili.“
Štěstí doručeno doporučuje také Martin Rozhoň a Václav Štrupl.
#7 David Šiška (ředitel Bonami) a jeho nejoblíbenější kniha
S potížemi je jedna potíž: nemají univerzální řešení
Investor Facebooku, Twitteru, Grouponu nebo AirBnB a zakladatel investiční skupiny Andreessen-Horowitz radí podnikatelům: nikdo vám neporadí. Připraví vás na to, že vás v podnikání čeká neustálá improvizace a lavina problémů, které jste ještě nikdy neřešili.
„Lidé se mě pořád ptají, „Co je tajemství úspěšného CEO?“ Bohužel, žádné tajemství tu není, ale pokud jde o jednu důležitou schopnost, pak je to umění soustředit se a vybrat tu nejlepší možnost, když není po ruce žádné vhodné řešení.“
David dále doporučuje ke čtení High output management, Scaling up a Good to great.
#6 Martin Rozhoň (zakladatel Vivantis) a jeho nejoblíbenější kniha
Martin měl podobný výběr jako Jitka Dvořáková a Václav Štrupl:
Štěstí doručeno: pohled do budoucnosti firem, které vytvářejí štěstí, pak peníze
O začátcích internetového prodejce obuvi Zappos. Dozvíte se, jak vybudovat unikátní firemní kulturu, zvýšit chuť lidí do práce a najít smysl podnikání. Štěstí doručeno ukazuje, jak můžete měnit svět, dělat lidem radost a současně slušně vydělávat.
„Naše filosofie je doručit zákazníkům a zaměstnancům štěstí. Lidé si nemusí přesně pamatovat, co jste udělali, nebo co jste řekli, ale vždy si vzpomenou, jak se díky vám cítili.“
Na děleném prvním místě Martinových top e-commerce knih je také Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu, kterou zmínili také Tomáš Čupr nebo Michal Šmída.
#5 Ondřej Fryc (zakladatel Mall.cz) a jeho nejoblíbenější kniha
Zakladatel Mall.cz a v současnosti majitel investiční skupiny Reflex Capital má jasno. U Ondřeje Fryce vítězí S potížemi je jedna potíž: nemají univerzální řešení od Bena Horowitze. Stejného favorita měl i David Šiška z Bonami.
S potížemi je jedna potíž: nemají univerzální řešení
Investor Facebooku, Twitteru, Grouponu nebo AirBnB a zakladatel investiční skupiny Andreessen-Horowitz radí podnikatelům: nikdo vám neporadí. Připraví vás na to, že vás v podnikání čeká neustálá improvizace a lavina problémů, které jste ještě nikdy neřešili.
„Lidé se mě pořád ptají, „Co je tajemství úspěšného CEO?“ Bohužel, žádné tajemství tu není, ale pokud jde o jednu důležitou schopnost, pak je to umění soustředit se a vybrat tu nejlepší možnost, když není po ruce žádné vhodné řešení.“
#4 Jakub Havrlant (zakladatel Rockaway Capital) a jeho nejoblíbenější kniha
Inovátoři: Jak skupinka vynálezců, hackerů, géniů a nadšenců stvořila digitální revoluci od Waltera Isaacsona
Kniha vypráví o lidské rozmanitosti, která má být rozvíjena a respektována, protože právě díky rozmanitosti vznikají technologické inovace. Inovátoři vypráví o životě známých osobností, které změnily svými nápady svět a způsob, jakým lidé na světě komunikují, pracují a získávají informace.
„Kreativita je kolektivní proces. Inovace se častěji rodí v týmech, než že by se jako pomyslná žárovka zažehávaly v hlavách osamělých géniů… Ačkoli byli mnozí z vynálezců internetu a počítačů bezesporu geniální, většiny svých pokroků dosáhli týmovou prací.“
#3 Martin Kasa (zakladatel Kasa.cz) a jeho nejoblíbenější kniha
Martin Kasa v úvodu odpovědi na jeho nejoblíbenější e-commerce knihu upozornil na některé problémy oborových titulů:
“Vesměs je nutné knihy brát s velkou rezervou. Často je to velké PR. Pokud chci dnes čerpat informace, primárně volím jiný formát než celé knihy. Z logiky věci je to „prostředek“, který nemá dynamiku dnešního světa.”
Martin oblíbenou knihu o e-commerce nemá. Jako svůj tip zmínil nedávno přečtenou knihu: Jak funguje Google od Erica Schmidta
Ředitelé, zakladatelé a manažeři internetového gigantu Google sdílejí rady, jak vést úspěšnou firmu. Vše od náboru nových zaměstnanců, řízení inovací nebo firemní kultuře. Kniha nabízí pohled na úspěšné projekty Google, ale také ponaučení z neúspěšných kampaní a problémů přímo uvnitř firmy.
#2 Aleš Zavoral (zakladatel Alza) a jeho nejoblíbenější kniha
Šíleně jednoduché: Posedlost jako základ úspěchu Apple od Kena Segalla
Deset základních prvků jednoduchosti, které dostaly Apple mezi nejhodnotnější firmy na světě. Objevte největší sílu Steva Jobse – jednoduchost. Kniha vám nabízí řadu nápadů, jak využít jednoduchosti na všech úrovních, nejen v oblasti designu.
Aleš Zavoral zmínil rovnou tři knihy použitelné v e-commerce: již zmíněné Šíleně jednoduché, Nová pravidla a Inovátoři. Inovátory zmínil i Jakub Havrlant. Cesta k odpovědi Aleše vedla přes představenstvo Alzy, a proto tímto děkuji za pomoc Tomáši Havrylukovi, místopředsedovi představenstva Alzy.
#1 Tomáš Čupr (zakladatel Rohlik.cz) a jeho nejoblíbenější kniha
Tomáše pasovala veřejná anketa na krále e-commerce scény. Jako svého favorita zvolil legendární e-commerce čtení:
Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu od Brada Stonea
I přes to, že dnes Amazon představuje miliardové jmění, jeho budování začalo skromně – v garáži Jeffa Bezose. Od počátku byl Bezos řízen velkou vizí vytvoření “globální samoobsluhy”, což se postupně skutečně podařilo. Tato kniha se zaměřuje jednak na zakladatele Amazonu, ale i na firmu samotnou a ukazuje, jak změnit svůj sen v realitu.
„Často kladenou otázkou v byznysu je ‚proč?‘. To je dobrá otázka, ale stejně validní otázkou je ‚proč ne?‘. “
Globální samoobsluhu doporučují také Martin Rozhoň z Vivantis a Michal Šmída z Twisto.
Autor článku: Michael Repetný, CEO Zeerat+