5 knih pro ženy, které chtějí od života víc

13. Březen 2016

Jaké jsou knihy pro ženy? Jsou jiné než knihy pro muže? Víc příležitostí, víc respektu v práci, víc peněz či zážitků. Každá chceme od života trochu víc než jen do práce, z práce, doma přítel či rodina a spát. V BusinessAnimals.cz jsme se proto tentokrát zaměřili na knihy, které promluví k ženám, které jdou po cestě k úspěchu, ať si ho každá definuje jakkoli.

knihy1

1. Kniha Lean In (Opřete se do toho) od Sheryl Sandberg 

Bible moderní úspěšné ženy! Kolem bestselleru z pera COO Facebooku Sheryl Sandberg je už tolik povyku, že jsme ji otvírali trochu s despektem, aby skutečně dostála vysokým očekáváním. Pravdou je, že je mnohonásobně předčila a oslovila nás jako se tomu dlouho žádnému ženskému tématu na knižním trhu nepovedlo. „Tuto knihu jsem psala pro každou ženu, která se ve svém oboru chce dostat na vrchol, ať už profesně, v rámci rodinného života nebo najít balanc mezi obojím,“ říká autorka.

Co si z knihy odnášíme?

  • Sheryl je toho názoru, že stále existuje málo žen na vysokých pozicích, a tím pádem se ženy bojí vysokých pozic dosahovat, aby jim to nezkřížilo rodinné plány. Čím víc nás však bude, tím jednodušší bude vyjednávat podmínky pro každou z nás. Situaci Sheryl ilustruje historkou, kdy ještě jako ředitelka Googlu šla přednést svou sales pitch vysoko postaveným mužům v oválné kanceláři newyorského mrakodrapu. Po úspěšném meetingu si chtěla odskočit, nemohla však na celém patře najít dámské toalety. Přišla se tak zeptat jednoho z businessmanů, kde je najde, či zda se zrovna přestěhovali a budou se teprve stavět? Dostalo se jí odpovědi: „Ne, jsme tu přes rok.“ „Chcete mi říct, že jsem za rok jediná žena, která přišla jednat do těchto kanceláří?“ zeptala se. Pokrčil rameny: „Nebo jediná, která potřebovala na WC.“
  • Ženy mají složitější situaci ve vyjednávání (lepších podmínek, vyššího platu), jelikož je brzdí jak jejich vnitřní limity, tak vnější situace, kdy je ambiciózní žena vnímána muži i ostatními ženami jako sobecká, kariéristická a tím pádem méně oblíbená. „Nedivím se, že se ženy vyjednávání na vysoké úrovni vyhýbají. Je to jako snažit se přejít minové pole – pozpátku a na podpatcích!“ Sheryl říká, že jí osobně se při vyjednávání osvědčilo užívat slovo„my“ spíše než „já“ a hovořit za celý kolektiv, komunitu nebo vizi, která přesahuje ji samotnou.
  • Ženy většinou vnímají své výkony jako horší, než ve skutečnosti jsou, kdežto muži jako lepší. Když vysvětluje svůj úspěch muž, mluví většinou o svých kvalitách a dovednostech. Když vysvětluje svůj úspěch žena, používá externí faktory jako „měla jsem oporu v týmu“, „pomohl mi mentor“ nebo „měla jsem štěstí v tom, že…“ Není to škoda?

Přečtěte si i knihy o komunikaci.

TIP: V češtině se kniha nazývá „Opřete se do toho“ a můžete si ji spolu s 3000 dalšími knihami přečíst v elektronické knihovně My Boox Club.

knihy2 - Bohatá žena

2. Bohatá žena, Kim Kiyosaki

Tahle publikace by měla být povinnou četbou už na školách a to nejen pro všechny mladé ženy. Připomíná totiž ženám mladé generace, že ač se stáří jeví daleko, musí vzít zodpovědnost za svou finanční budoucnost do vlastních rukou. Čím dříve, tím lépe! „Mým cílem je zdůraznit, jak je důležité být připravena na vše, co se může stát. A povzbuzuji vás, abyste se pravdivě podívaly, na kom nebo na čem (muž, rodina, společnost, vláda) jste závislé ohledně své finanční budnoucnosti,“ nabádá autorka, manželka Roberta Kiyosakiho (autor Bohatý táta, chudý táta).

Kniha je napsaná velmi čtivě jako příběh setkání Kim se spolužačkami z univerzity po 20 letech. Na každém z příběhů přítelkyň je ukázán jeden stereotyp ohledně finančního myšlení žen:

  • Leslie je umělkyně, finančně bojuje, peníze ji „nezajímají“ a má pocit, že jim nemůže nikdy rozumět.
  • Tracy pracuje od nevidím do nevidím v korporaci, aby získala vyšší plat a víc zodpovědnosti, přičemž nemá čas se zastavit, rozhlédnout se a uvědomit si, že jí život utíká mezi prsty.
  • Janice má své podnikání, je schopná obchodnice a na první pohled se jí daří, veškerý její výdělek je však přímo úměrný času, který svému byznysu věnuje. Kdyby na několik měsíců vypadla z rytmu, snadno zkrachuje.
  • Prostřednictvím příběhů probírá autorka jeden strach spojený s financemi za druhým a vede čtenáře velmi přirozeně k momentu, kdy i my se podíváme na své finanční rozhodování a leccos přehodnotíme.

button registrace obchodnika transparent

3. Síla zranitelnosti, Brené Brown

Zranitelnost, nebo chcete-li citová otevřenost, je podle Texasanky Brené Brown klíčem ke kreativitě, inovaci a v konečném důsledku také životnímu úspěchu a naplnění. Jsme-li upřímní sami k sobě a ke svému okolí ohledně toho, jací jsme. Dokážeme vnímat impulzy, které k nám od okolí chodí, a přetavit je v sebeúctu, lásku a v profesním životě odvahu říct si o to, co chceme, a nápady, které nás posunou dál. Jak říká autorka v knize: „Zranitelnost je jako být nahý na jevišti a doufat, že se ozve potlesk, ne smích.“

  • Zranitelnost neznamená buď vítězství, nebo porážku. Znamená chápat nutnost obojího, znamená zapojit se. Znamená jít do toho naplno.
  • Naše ochota přijmout něco za vlastní a jít se svou kůží na trh určuje hloubku naší odvahy a jasnost našeho záměru; na druhou stranu to, nakolik sami sebe před zranitelností chráníme, je měřítkem našeho strachu a ztráty spojení s druhými.
  • Zranitelnost není slabost. Bránit našemu emocionálnímu životu ze strachu, že nás bude stát příliš mnoho, znamená vzdalovat se právě od toho, co dává našemu životu účel a smysl.

TIP: Nemáte-li čas na celou knihu, doporučujeme toto video v angličtině:

Přečtěte si knihy o seberozvoji pro obchodníky.

4. Úchvatná, John a Stasi Eldredge

Ač jsme si název knihy zamilovali na první pohled, chvíli jsme uvažovali, zda ji na seznam zařadíme. Podtitul knihy se nazývá „Odhalte tajemství ženské duše“, cesta k duši je však autory podávána v náboženské symbolice, což není téma, které se v ateistickém Česku nosí. Na druhou stranu si myslíme, že „cestu k bohu“ si můžeme každý definovat svými vlastními termíny a v dnešní době, kdy světoví milionáři a úspěšní lidé znovuobjevují spirituální principy, je důležité dát na stůl i toto téma.

Co si z knihy odnášíme?

  • Příběh vypráví o spojení mezi bohem a ženou. Odkrývá ženiny niterné pocity, nejhlubší obavy, touhy jejího srdce. Ženy jsou sladké, ochotné pomoci, upravené. Jsou zaměstnané a ukázněné. Ovládají se. A jsou unavené. „Neustále se snažíme dostát nějakému ideálu ženství. Je to hodně hluboký pocit, pocit selhání v tom, kým jsme,“ popsala své pocity z knihy obchodnice BusinessAnimals.cz Veronika Kottová.
  • „Tento příběh nám ukazuje, že každá žena touží být krásná a že jako krásná byla bohem stvořena. Touží, aby se o ní někdo ucházel, aby hrála nezastupitelnou roli, a také touží přinést světu krásu. Její srdce a touhy jsou odrazem srdce a tužeb boha. Kniha má ženu dovést k samotnému jádru jejího srdce, k jeho uzdravení, probuzení naděje a k tomu, že my ženy jsme úchvatné. Úchvatné tak, jak nás bůh stvořil,“ doplnila Veronika.

knihy3 - Lean in

5. Money a Love Story, Kate Northrup

O penězích se nemluví – alespoň ne tak otevřeně a s láskou, jak by si tato klíčová oblast našich životů zasloužila. Obchodnice Kate Northrup byla dřív tou poslední, kdo mohl ostatní učit principy finanční nezávislosti. Ač působila v multilevel marketingu a byla úspěšná, žila si na Manhattanu na tak vysoké noze, že ani její kreditní karty na bohatý společenský život nestačily a naoko úspěšná žena se topila v dluzích. Rozhádala se s matkou, se kterou business sdílela, a její situace došla tak daleko, že prodala vše, co měla, zaplatila dluhy a vydala se na roadtrip napříč USA hledat sama sebe a svou spirituální cestu k finanční nezávislosti. Dnes učí, že k penězům musíme mít hlavně pozitivní a zdravý vztah:

„Nemusíte se stydět za svou touhu být bohatá, ať už si bohatství definujete jakkoli. Chtějte víc a můžete dát světu víc.“

Myslím, že každá žena pohybující se v obchodu a milující rozvoj osobnosti musí následující tituly přečíst. Tyto knihy jsou pro moderní ženy téměř povinnou literaturou.

© 2024 imper.cz