03. Červenec 2024
Se začínajícími prázdninami jsme si pro vás připravili odlehčené téma. Za svou bohatou kariéru náborového profíka se Anna Schwarzová z Novitimu setkala již s kde čím. Tentokrát pro nás zavzpomínala na nestandardní požadavky, a to jak ze strany uchazečů, tak i firem.
Podělím se s vámi o pár historek z naší praxe v náboru. S jakými netradičními požadavky se setkáváme, jak na straně uchazečů o práci, tak i ze strany firem, které hledají nové kolegy.
Někdy se nad vyslovenými podmínkami pousmějeme, někdy pozvedneme údivem obočí, ale žádným z požadavků se nevysmíváme a uchazečům nebo zaměstnavatelům je nevyvracíme. Protože za každou nezvyklou potřebou se skrývá příběh. Ať už je požadavek takový nebo makový, má svůj důvod.
Vzpomínám si na uchazečku, která se hned na začátku pohovoru ptala, jestli bude mít v kanceláři okno. Za chvíli vyšlo najevo, že dlouhodobě pracovala ve sklepních prostorech bez denního světla a okno vnímá jako super benefit. Pro většinu z nás je okno standardem, na který se běžně na pohovoru neptáme. Ale na tomhle příkladu je dobře vidět, že každý uchazeč má individuální potřeby a za nimi svoje story.
Moje skvělá kolegyně se mě zase při pohovoru ptala, jestli by si mohla při práci pouštět potichu hudbu. Pro ni je právě muzika jedním z hlavních benefitů. Pracovala totiž v kolektivu starších účetních, které neměly zvuky na pracovišti rády. Byla proto nadšená, že našla práci, kde si může písničky pustit jako kulisu.
Mám pro vás pár dalších příkladů z praxe ze strany kandidátů.
Uchazečka toužící po klidu v práci za vysokou odměnu
Jednou z ukázek může být třeba mladá žena, která nám při pohovoru řekla, že už se napracovala dost. Ve svých třiceti hledala klid, protože z pracovního kolotoče už byla pěkně unavená. Chtěla práci v administrativě, která bude výborně zaplacená (už byla zvyklá na nějaký svůj standard, který by nerada měnila). Přitom chtěla práci nenáročnou a “na pohodu”. Pracovat mohla především z domova a do kanceláře by byla ochotná zajít jen výjimečně, aby ji to nezačalo zase vyčerpávat.
Auto jako klíčový benefit
Další zajímavý požadavek měl uchazeč na obchodní pozici. S nástupem chtěl jako první auto k soukromému využití. Důvod měl jediný. Bydlel v Praze a vlastnil chalupu vzdálenou 60
kilometrů, kam potřeboval pravidelně dojíždět. Auto k brzkému výjezdu na víkend pro něj bylo tak zásadní, že by žádnou nabídku bez něj nepřijal.
Obchodnice s nekompromisními podmínkami
Další kandidátkou byla žena, která chtěla obchodní pozici s nástupním fixem 80 tisíc plus bonusy. K tomu požadovala jisté místo na parkování, vysokou časovou flexibilitu a home office. Když už by musela přijít do kanceláře, chtěla mít možnost vzít si s sebou svého psa. Takže dalším požadavkem bylo dog-friendly prostředí. K tomu při pohovoru dodala, že hledá výhradně práci, která nebude náročná. Kandidátka měla jasnou představu a striktně sepsané body, přes které nejel vlak.
Tady jsou zase příklady nestandardních požadavků ze strany zaměstnavatelů.
Kozoroh a láska k malým psům
Někdy jsou zvláštní požadavky i na druhém břehu – na straně zaměstnavatelů. Jedna ředitelka hledala sekretářku se specifickým znamením zvěrokruhu. Chtěla, aby pro ni pracovala žena Kozoroh. Navíc měla mít ráda malé psy, protože je bude v kanceláři hlídat. Znamení a láska ke psům předčila všechny další požadavky na sekretářku. Jiné kompetence zkrátka nebyly důležité.
Mladý senior
Jeden paradoxní požadavek. Firma hledala mladého a zkušeného obchodníka. Ideálně člověka do 30 let s 20letou praxí. 😊 Tento požadavek se u nás stal legendárním, i když byl ze strany zaměstnavatele myšlený trochu nadneseně. Ukazuje ale na častý nešvar. Hledání multifunkčních supermanů s letitou praxí v několika oborech ale s ještě teplým maturitním nebo vysokoškolským diplomem.
Respekt a hledání kompromisů
Pokud jste manažer, který nabírá nové lidi a čtete tyto řádky, víte, že je to víc realita než ojedinělé historky z náborového života. A ať už jde o kandidáty nebo firmy, specifické nároky připomínají, jaký je současný trh práce nejen v oblasti salesu.
Pro mě je důležité přistupovat k uchazečům i nabírajícím manažerům, se kterými spolupracuji, s respektem a snahou najít řešení, které vyhovuje oběma stranám.
A manažerům připomínám, aby mysleli na to, že kandidátova pozitivní zkušenost z náborového procesu může výrazně ovlivnit výsledek náboru i image celé firmy. Kandidáti, kteří cítí, že jsou respektováni a jejichž potřeby jsou zohledněny, jsou spíš ochotni přijmout nabídku a jít do nové firmy s nadšením.
Na druhé straně, uchazeči by měli být připraveni na otevřenou komunikaci s potenciálním zaměstnavatelem a být schopni vysvětlit své potřeby a očekávání. Stejně tak pochopit, že není v silách zaměstnavatele splnit všechna přání a podmínky, které uchazeče napadnou.
Hodně štěstí v náboru (nejen) obchodníků. 😊