Kdy nejlépe ulovíte nové klienty?

10. Duben 2023

Pokud se domníváte, že je jedno, zda nového klienta oslovíte v pondělí ráno nebo ve čtvrtek v podvečer, možná budete překvapeni. Akvizice má svá nepsaná pravidla. Vycházíme -li z psychologie potenciálních klientů, výsledky úspěšnosti hovoří poměrně jasně. Inspirujte se i vy a neplýtvejte svým časem v nevhodnou dobu!

Aktivní dny: úterý až čtvrtek

O tom, že o víkendech se nic neřeší netřeba polemizovat. Ale i mezi všedními dny najdete ty více a méně vhodné. Začátek týdne je hektický, pondělí obecně mnoho lidí nemá rádo. Ve firmách se řeší především interní záležitosti, plány na týden a porady. Proto je vhodnější s nabídkami počkat a ozvat se až v úterý. Stejně dobře funguje je i středa a čtvrtek. Pondělí využijte k přípravě na schůzky, administrativě a doplňování CRM.

Pátky jsou podle statistik ty nejméně vhodné dny. Důvod je pravděpodobně ten, že se každý už těší na víkend anebo dohání resty, které nestihl během týdne. „Mnohokrát mi v pátek někdo říká, ať se ozvu po víkendu, že teď nemůžou,“ vysvětluje Petr, obchodník z brněnské IT firmy.

Volejte dopoledne, ideálně mezi 9:30 a 11:00

Pokud jde o telefonické obvolávání klientů, pak nejúspěšnější jsou hovory vedené v čase mezi půl desátou a jedenáctou ráno. Většina firem totiž začíná pracovat v devět – dejte protistraně čas na ranní kávu a rozkoukání se. Kolem oběda se nevyplatí telefonovat, protože každý už přemýšlí nad tím, co dneska „zdlábne“ dobrého. Ještě po obědě kolem druhé hodiny lze hovořit o poměrně příznivém čase pro zavolání, neboť po dobrém jídle je klient spokojený a ochotný diskutovat o možné nabídce. Po čtvrté odpoledne naopak už zase každý počítá minuty do odchodu domů – takže pak už také radši nevolat.

„Jako obchodní zástupce na volné noze pracuji hodně z domova. Miluju ten pocit, když si v klidu vstanu až v devět ráno, dám si sprchu, kávu a kolem půl desáté začnu obvolávat klienty. Všichni jsou příjemně naladěni, a já také, protože jsem nemusela vstávat brzo a nemusela jsem si odpírat ani ranní rituál s kávou. Kdysi jsem zkoušela vstávat dříve a volat aktivně hned, jakmile dotyčný by v kanceláři, ale nesetkávala jsem se s příliš nadšenými hlasy,“ hodnotí své zkušenosti úspěšná obchodnice Lucie z Prahy.

Strategickým měsícem je listopad a druhý kvartál roku

Pokud vám zakázka umožní volit si měsíce, kdy budete klienty oslovovat, pak vězte, že měsíc listopad patří k těm nejvhodnějším. Blíží se totiž příprava rozpočtů a obchodních lánů na nadcházející rok a váš projekt či produkt tak může být zahrnut do plánů klienta. Navíc máte i dost času na doladění všech detailů do konce roku.

Podobně vhodné období je i jaro, kdy už vše ve firmách naplno běží a jsou rozdané karty na daný rok. Blížící se léto vede k optimismu a ochotě více se nechat přemluvit k nejrůznější spolupráci.

Naopak období letních dovolených a konec roku platí většinou za mrtvé období. Když už se na něčem domluvíte, můžete čekat, až v dané firmě bude osoba odpovědná potřebného podpisu či konečného schválení. Během letních dovolených se obecně pracuje tak nějak napůl.

Shrnutí: kdy tedy lovit klienty?

  • Ideální dny: úterý, středa, čtvrtek
  • Ideální denní doba: 9:30 – 11:00, 14:00 až 16:00
  • Ideální měsíce: listopad, duben, květen, červen

Tip redakce: Pokud chcete mít vždy dostatek nových klientů k oslovení, vyzkoušejte některou z data drive sales aplikací, která zkoumá chování firemních návštěvníků na vašem webu, např. leady.cz

© 2024 imper.cz