Bio jí baví. Mileniálka z Ostravy ve 25 letech vyrábí tuny přírodních barev na vlasy VOONO

22. Srpen 2017

Tuny přírodních barev na vlasy, vyráběné tisíce let starými recepturami, dostala za půl roku do 800 sítí. „Udělala jsem si pořádek ve svém životě a je vidět, že nejsem sama. Vím, kam směřuji.“ Budoucnost vidí v BIO salonech, v „bohokrásném“ stylu. „Když nerozumíš svému životu, nemůžeš mít věci pod kontrolou. Když víš, kam směřuješ, začne být všechno jednodušší. A stejně tak obchodník, pokud neporozumí produktu, nemůže ho posunout do cíle.“ Jak to vidí mileniálka a inspirace stojící za českou značkou biokosmetiky VOONO?

Kateřina Schleifer, majitelka a obchodnice VOONO s.r.o. 25 let, má syna 3,5 roku, pochází z Ostravy.

Receptura na úspěch s přírodní kosmetikou?

Nemám žádný skrytý záměr, nehledám nadměrné osobní pohodlí, pseudoluxus. Pokud máš své zákazníky ráda, oni nemají důvod k tobě nepřijít. To je chemie, kterou u nás opravdu vítám. Najednou se někteří lidé začali ptát, jaká je v tom rychlém úspěchu finta. Obklopuji se kolegy s afinitou k recepturám přírodní kosmetiky, zákazníkům, distributorům, nechci negativitu ani mezi lidmi, kteří pro nás pracují. Chápu cestu k přírodní kosmetice jako pozvolný proces, a proto nikoho neodsuzujeme. I tím se lišíme.

Kateřina na trhu zazářila s přírodními barvami na vlasy, ale má připravené další přírodní produkty do produktové linie.

„Nejčastěji se setkávám s falešnou vizí, kterou produkují média – když jsi mladý, máš si především užívat. Jenže pak ve třiceti zjistí, že jsou dobití jak hračka.“

Fakenews o tom, jak prožívat mládí?

Nejčastěji se setkávám s falešnou vizí, kterou produkují média – když jsi mladý, máš si především užívat. Jenže pak ve třiceti zjistí, že jsou dobití jak hračka a že převažují negativní zážitky. Nejvíce je asi možnost cestovat, ale to samo o sobě není dostatečnou zkušeností. Současně s cestováním je potřeba budovat kvalitní prostor, ve kterém trvale žiji, kam se vrátím. Rodina, vztahy, prostředí i práce.

Dostalas nečekanou odpověď trhu: „Chceme toho víc a hned!“ Jak to všechno začalo?

Říkala jsem si: „Tak mám tady nějaké receptury na přírodní vlasovou kosmetiku. Kolik pro začátek vyrobím… půl tuny. To bych mohla do konce trvanlivosti prodat. Trvanlivost je jen tři roky, protože to není chemie, která vydrží i deset let, jako třeba běžný lak na vlasy. Jeho trvanlivost ovlivňuje množství konzervačních látek – spoustu chemie. Měla jsem obavy, snad to stihnu prodat! Jenže uplynuly tři měsíce a ona necelá půl tuna zmizela. Takže já neměla stres, jak prodat, ale jak to uřídit. Během několika týdnů jsme se dostali na Ukrajinu, na Ibizu, na Slovensko, do Anglie… Takže jsem začala řešit úplně jiné potíže. Začala jsem řešit, jak to ukočírovat, aby to bylo bezpečné.“

Bezpečné? Jak to myslíš, Kateřino?

Aby každý bezpečně dostal objednané zboží včas. Obsluhujeme pomocí distributora 800 sítí, které musí mít produkty ve smluvený termín. Za nedodržení jsou sankce. Špatný čárový kód je například sankciován 15 000 Kč za jeden kus. Je to logické. Aby všechno fungovalo, musí být perfektní systém. Od skladu, kde nikdo nebude otevírat krabice a řešit, co tam je, až po odvody z daní a marketing nabídek každého jednotlivého prodejce. Všichni musí jet podle čísel.

Ách! Jahodová blond! To je lákavé. Jak přírodní barvy na vlasy používat a jaký je výsledný efekt řeší nejen blogerky.

Na firemní účet přistála pěkná částka. Jak sis peníze užila?

Někdo by si mohl při pohledu na tu cifru za první půl tuny prodané kosmetiky říct: ,,Wow, tak teď mi začíná ten super život, ty jo, teď začínají ty peníze! Ale tak to není, to je častá chyba začátečníků. Utratit budget je snadné. Utratit jej strategicky správně chce nadhled a předvídavost. Cash flow jsem nastavila tak, abych mohla vyrobit dvě tuny kosmetiky, aby se to všechno zrychlilo a abych uspokojila poptávku na trhu. Někdo má problém, že neví, jak prodat. Nemá třeba takový drive, nebo produkt není na trhu ve správný čas. V produkování se můžete setkat s tím, že musíte řešit rychlou reakci na poptávku. Musíte to ustát personálně, výrobně a souběžně se nepřestat bavit inovací produktových řad.“

Odsoudíš mě za to, že nevyhodím okamžitě obsah své kosmetické etuje?

Nejsem žádná BIO žena, co si tady něco patlá na koleni. Může to vypadat sluníčkářsky, ale přírodní kosmetika není naivita, ta je pro ty, co umí počítat a umí vyhodnotit důsledky pro sebe i globálně. Nikoho ale neodsuzuji, cesta k přírodní kosmetice je cestou poznání. V závalu informací je vcelku pochopitelné, že se ke stejné cestě nepřidá každý.

Kateřina do svého projektu VOONO hledá zapálené obchodníky, kteří její krásné a smysluplné značce pomohou dostat se v Česku víc do povědomí. Už to chtělo, aby přišel někdo, a dal přírodním barvám sex-appeal.  Sledujte Instagram nebo se Katce rovnou ozvětě. 

Zkus přesvědčit chemickou blondýnu, to nebude snadné 😊.

Já ti dnes možná zbortím realitu. Mrzí mě to, protože když jsem se odhodlala proniknout do principů a strategií v oblasti kosmetiky, byla jsem trochu zklamaná. Cítila jsem se podvedená. To mě motivovalo hledat staré receptury a spojit je s moderními technologiemi a spolehlivostí v českých přísných normách. Chci mít obsah pod kontrolou. Teď počítej se mnou. Takový konvenční chemický lak na vlasy ve velkém objednaném objemu vyrobíte cak-cak za méně než deset korun. Tento lak koupíte za 70 korun. Musí na tom vydělat nejméně tři organizace. Výrobní, distribuční, prodejce. Výrobní cenu odhadneme na 5-10 Kč. A soustředěný člověk si řekne: „Aha a co za těch pět až deset korun tam je?“ Je to voda, parfém z chemických prvků, tři kapky z obrovského kanystru, a řada ropných látek. Nemyslím si, že kosmetické firmy chtějí lidem nějak škodit, to ne, ale začalo jim to takto kdysi fungovat, a tak to pokračuje. Dále se vše používá. Doporučuji basicový osmiminutový dokument The story of cosmetics. Také se mi nechtělo vyhodit ty své původní rtěnky a kosmetiku, investovala jsem do nich přeci tolik peněz! Přijala jsem to vše pozvolna. Ani jsem nečekala, že na trhu čeká tolik zákazníků na jiné možnosti.

V kancelářích je příjemná business nálada. Animals nesmí chybět 😊.

Poznávání člověka mění. Jak se filozofie a obchodní vize v jednom v tobě rozprostírala dál?

Začala jsem se měnit. Pohled na život. Člověk by se měl nějak rozvíjet. Neměl by být v zaměstnání, které ho nebaví. Základní věci. Začala jsem přemýšlet o svém stravování. A pak teprve přišla kosmetika. Ne proto, že mi to někdo říkal, ale musela jsem si na to přijít sama. Takže já nečekám, že někdo přijde a z minuty na minutu řekne: „Jo, jasně, máš pravdu!“ Nikoho do ničeho takového není vhodné nutit, nebo někoho kritizovat za to, co si kupuje, tomu jsem naprosto vzdálená. Sama mám na mysli, jak mi tato idea byla kdysi málo reálná. Musíte komunikovat na základě reality i toho druhého.

Jak bojovat s argumenty reklamních kampaní. Budgety některých kosmetických firem je drtivá realita.

Já myslím, že taková ta vlna, že lidé bezmezně věří počítačově upraveným vizuálům patří spíš minulosti. Takové ty devadesátky, kde stačilo nablýskat vlasy na kompu a lidé ve velkém kupovali. Domnívám se, že tím už jsme unaveni. Všimněte si, že dnes stačí obyčejné selfie a zafunguje víc než vyretušovaná profifotka.´Zahalte se do temné noci pomocí našeho magicky černého odstínu a bude z vás star nočních párty…´, to jsou už ty zaobalené marketingové termíny, které určitou část populace unavují. Lépe odlišujeme skutečnost od fikce. Zákazníci chtějí fakta. Já nechci paušalizovat, nikoho invalidovat, ale vnímám to tak. Lidé hledají alternativní cesty. Ať už ze zdravotních důvodů, nebo z hlediska filosofie, měnícího se životního lifestylu. Všímám si vznikající pozornosti k signálům z přírody, to se týká paradoxně hlavně městských lidí. Vnímají díky tomu, že mohou mít produkt, který bude funkční, ale i přírodní. Kupují si tak dvě hodnoty.

Vžila jsem se do tohoto úsměvu…Ten pocit, že máš ve vlasech barvu ze vzácné rostliny, je asi krásný.

Kdo podle tebe může mluvit věrohodně o přírodní kosmetice v businessu.

Domnívám se, že pro prodej přírodní kosmetiky musí být dnes člověk podnikatelský typ a zároveň musí dobře rozumět produktu. Souvislostem. Musí umět odpovídat na dotazy. Nemusí být ale vášnivý biočlověk. Musí mít rozumné argumenty, ne extrémní. O krásných zdravých vlasech a používání kosmetiky ti přirozeně odvykládá spíš žena, ale kadeřníci jsou také skvělí profíci, rozumí svému oboru, jinak by neměli klientelu.

Business má být také o zábavě a seberealizaci, tuším, že jen u zvyšování výrobní kapacity nezůstane…

Jsem v pozici obchodníka. To je moje hlavní činnost. Zájem o naši přírodní kosmetiku byl v úvodu nečekaný, ve výrobě jsme zareagovali navýšením a na trhu vidíme další příležitosti. Zamyslete se nad myšlenkou, že i muži mají právo přizpůsobit svůj vizuál podle vlastních představ! Přírodní kosmetika od VOONO je například aplikovatelná i do vousů. Více z našich cílů prozradím až těm reprezentantům, kteří umí počítat a jsou extraktem dobré nálady z přírody. 😊 To se bude hodit i na chystaných fresh eventech. Chystáme celou řadu překvapivých receptur, které voní, fungují, vyrábíme je v Čechách a nezatíží tělo nadbytečnou chemií. Navíc procházíme také inspirací propojení kosmetiky a designu. Máte se na co těšit!

Máš tisíce let staré receptury. Jak figuruješ ve výrobě?

Základem je myšlenka kvalitní kosmetiky, která má současně vysoký efekt. Nejdeme cestou nejnižších výrobních nákladů, ale cestou skutečných silic z bylin a složek, které dovážíme z celého tropického a subtropického světa. Brahmi, Shikakai, Amla (Indický angrešt), zkrátka extrakty z rostlin, které tam vegetují. Používáme i Henovník, známý jako Henna, který je jedním ze zdrojů barviva. Ne každý, kdo zná Hennu, však ví, že se jedná o 2-6 metrů vysokou rostlinu, která v našich podmínkách nemůže celoročně žít, hyne při teplotě 5 °C. A když hovoříme o tisíce let starých receptech, nemohu prozradit zcela naše know-how, ale ty přetrvávající receptury, které fungují třeba jako ajurvéda, ty ještě lze dále obohacovat o naše nové možnosti. Když vidíte, že má něco po staletí výsledky, tak tam je asi něco správně. Vše stojí na kvalitních bylinách a olejích. Výrobu ovlivňuji výrazně, vše používám a obohacuji o další složky pro efekt a ovlivňuji i kombinace vůní. Receptury konzultuji i s domorodci míst, odkud rostliny dovážíme. Jejich použití je pro ně naprosto přirozené a jednoduché. Raději prodražím výrobu, když na vlastní kůži vnímám, že atraktivní bude vyšší efekt a blaho všech smyslů.

 

© 2024 imper.cz