06. Únor 2017
Kdo z obchodníků by nechtěl v přímém přenosu sledovat inteligentní i riskantní finanční transakce? Komu by se nelíbilo být správcem neomezeného budgetu? Nauč se pečovat o peníze lépe než majitelé účtů! To je výzva! Investiční, komerční a transakční bankovnictví… Osobní bankéř, privátní bankéř, pokladník – ekonom, psycholog, kreativec, milovník IT technologií – smart systémů, milovník trenažerů stresu i delikátních poker face jednání, srdcař a sporťák – ti všichni mohou být strážci bankovní korektnosti. Branch manažerka Katarína Nemečkayová vidí potenciál v různorodosti sestavy obchodního týmu. V „Raiffce“ miluje přátelskou atmosféru a high kvalitu procesů.
Pečovat o miliardy a jejich majitele je výzva
Zajímavost kariéry v bance: Courcinguer. To mě zaujalo. Je to práce pro každého?
Tohle je okrajová služba, která je pouze pro tu nejbohatší klientelu a není nejsnazší, ani logicky nejlevnější službou. V bankovním žargonu se mluví o „lifestyle managementu“. Pomáháme klientovi peníze vydělat, ale také nabízíme varianty, jak je co nejúžasněji užít. Takže třeba najdeme skvělou dovolenou, luxusní šperk a podobně. Být asistentem concierge je někdy práce non-stop. Dostanete se ale do míst a ke kontaktům, které nejsou dostupné většině lidem planety.
Jak pečovat o miliardy a jejich majitele?
To je speciální disciplína. Pečovat o klienty s miliardovými obraty je lahůdka pro milovníky kreativních řešení přímo na míru. Je to dosažitelná meta kariéry v bance. Podmínkou jsou získané excelentní znalosti například z oblastí ekonomie a finanční sféry.
Empatie do potřeb klienta je známý klíč k úspěchu, ale na to musíš mít cit a inteligenci
Co vás na bankovním prostředí chytlo a co vás baví na „Raiffce“?
V bankovním prostředí pracuji od svých 18 let. Prošla jsem si všemi pracovními pozicemi na pobočce. V „Raiffce“ mne baví především prostředí a lidi, jejich ochota pomoci a srdečnost v každodenním kontaktu. To tady bylo a je denně.
Jak vypadá váš týden? Kdybychom ho s vámi absolvovali od pondělí do pátku, co zažijeme?
Zážitků je denně mnoho! Pravidelná práce s mým týmem, porady, koncepční řešení individuálních situací, vyhodnocování krátkodobých a průběžně dlouhodobých plánů a společných cílů. Setkání s klienty – to je hlavní. Uvidíte hlavně komunikaci a snahu pomoci klientům řešit situace, ne problémy, ale situace. Problémy totiž v našem světě nejsou, jsou jen situace k řešení.
Pojďme se teď bavit o práci obchodníka, které nabíráte. Jak vypadá jeho den a jeho nejčastější úkony?
Neuvěříte, ale žádné mazání medu kolem úst neplánuji. Opravdu se jedná o práci, která vám umožní se plně realizovat, takže se nevyplatí ji dělat napůl. Je náročná a akční. Jeden den obchodníka: Schůzky, servisní požadavky klientů, úlohy od nadřízeného, pomoc při základním chodu pobočky, později zaučování nových kolegů, koncentrace na výsledky a čísla – ale tak, aby na prvním místě byl klient. Klient je to nejvíc.
Když budete dělat obchod nejlépe, jak umíte, spolehlivě se odlišíte od konkurence
Podle jakých metrik jsou obchodníci hodnocení? Jaké mají cíle?
Musím přiznat, že poprvé vidím spravedlivý a měřitelný systém v prostředí bankovního obchodu. Je pro obchodníky motivační a všichni se mohou posouvat vzhůru do dalších levelů. Je reálný a jeho přesné metriky si chráníme jen pro naše obchodníky.
Firemní kultura. Co byste o ní řekla? V čem je práce v RB sexy? Proč je skvělou volbou pro mladé ambiciózní lidi?
Pracovala jsem na Slovensku v jiném bankovním prostředí 7 let. Nerada porovnávám, ale v RB mi naprosto vyhovují mezilidské vztahy. Nastoupila jsem sem krátce po mateřské. Neznala jsem systémy, procesy, prostředí, nic. Snažila jsem se všechno naučit sama, ale bez kolegů bych to nedala. Kdykoliv jsem „volala o pomoc“, vždycky byl někdo ochotný, to mi dalo sílu a chuť být postupně také oporou pro další nováčky. Člověk tady ví, že na to není sám. Moje kolegyně z HR říká, že u nás vládne rodinná atmosféra, a pod to já bych se klidně podepsala. To není klišé.
A v čem je RB sexy?
Tak mimo toho, že tu pracuje mnoho sexy kolegů a kolegyň, je to hlavně různorodost práce, nové výzvy, motivační programy, které podporují právě tu chuť být tady a prostě žít život s klienty a kolegy. Pokud chcete reálnou prvopočáteční zkušenost, přijďte a založte si u nás účet!
RB si dlouhou dobu držela pověst podnikatelské banky…
Jsme banka pro všechny klienty. Já, jako ředitelka pobočky, zastřešuji klienty – fyzické osoby a podnikatele s obratem přibližně do 50 milionů. Máme ale oddělení malých a středních podnikatelů nebo obratů na účtu a také kolegy pro „large corporate“. Každé má svá specifika a vzájemně si pomáháme.
Produkty bank si mohou být podobné, ale pocit, který má klient ve tvé péči, je jedinečný
Jak si může mladý bankéř vybudovat důvěru, aby za ním klienti chodili opravdu pro rady?
- Vždy hovořte pravdu.
- Vždy dodržte to, co klientovi slíbíte. Pokud něco nevíte nebo si nejste jistí, ověřte si to.
- Klient musí dostat vždy tu správnou informaci.
- Dejte klientovi něco navíc. Úsměv, podání ruky. Mějte o něj skutečný zájem. Energii řešit, nabízet, navrhovat, měnit, vylepšovat, být pro klienty vždy příjemnou společností.
- Uvědomte si, že jste tu pro klienta a ne naopak.
A co dál plánujete ve své kariéře?
Především bych ráda zůstala v barvách RB. Aktuálně mi vyhovuje i můj úžasný tým a jsem vděčná za zkušenosti, které mi předává vedení. Je vždycky o krok přede mnou a to já potřebuji, to mne posouvá dál. Soustředím se na cíl roku 2017, který právě v těchto dnech prezentujeme. Soukromě – chci se zase dostat do formy pro běhání maratónu a otevírat další a další knihy, ráda čtu.
Práce v bance je neuvěřitelně pestrá. Žádný den se neopakuje
Co vás napadne, když řeknu „TOP business element“?
Asi jeden z mých nedávných adventních zážitků. Byla jsem na dětském vánočním trhu u své dcery. Děti všech ročníků ZŠ vyrobily různé předměty, aby je potom prodaly a udělaly něco pro svou třídu. Okolo půl páté se začal stupňovat tlak na děti a moc se snažily prodat všechno, co měly ještě u sebe na pultících. Oslovil mne nenápadný chlapec, tak třetí nebo čtvrtá třída. Styděl se, trochu se v řeči zadrhával, klopil oči a ptal se, zda nechci koupit… Ani už nevím, co měl v ruce. Slušně jsem se mu omluvila, že nic nekoupím, že už mám plné ruce všech věcí, co jsem již na trhu nakoupila. Slušně poděkoval a odešel. Za 5 minut přišel znovu a nabídl mi, zda nechci koupit jeho papírovou tašku, abych si do ní mohla dát všechny ty věci. Zůstala jsem úplně beze slov, jak elegantně využil toho, co potřebuji. Tašku jsem koupila a chlapec mi ochotně pomáhal věci ukládat. Neuvěříte, ale za 5 minut byl u mne znovu! Řekl mi, že si všiml, že nemám mezi těmi věcmi žádnou mlsku. Že by mi mohla nějaká dobrota později chybět. Tak jsem od něj koupila ještě pět perníčků. Tohle byl pro mne obchodní zážitek. Kdyby tenhle chlapec přišel na pohovor k nám na pobočku, přijala bych ho a věřím, že by byl do roka TOP! Protože se rychle zorientoval v tom, co zákazník potřebuje a nenechal se odradit.
Jakou nepříjemnou situaci jste zažila, na co se připravit – co se může stát?
Jednou jsem se stala součástí situace na pobočce, když přišel jeden zákazník, který bohužel měl evidentně nějaké psychické zdravotní potíže a cíleně se snažil vyvolat agresivní konflikt. Sledovala jsem úžasnou práci celého týmu. Ostraha z povzdálí sledovala, kdy bude čas na její zásah a kolegyně obratně a trpělivě odpovídala, reagovala. Dokázala tohoto muže uklidnit natolik, aby ztratil zájem o další atak. Každý, kdo je bankéřem RB je pro nás elitním členem týmu, který může využít školení na různých úrovních. Komunikace a její nádherné umění mezi ně patří.
Ustoupila jste někdy bankovnímu korporátnějšímu stylu, nechala jste pobočku žít svým „teritoriálním“ stylem života?
Občas řeším nějaké vtípky, které se staly na pobočce takovým folklórem – schovávačky přístupových kartiček, bez kterých nemůžete ani na toaletu, odmontované interní sluchátko, které najdete večer v kabelce… 🙂 Stín předsudků jsem překročila v jiném případě – když jsem viděla, jak kolegyně krmí piškoty pejska, se kterým přišel klient a dále pejskovi podává v misce vodu. Nejdříve mi to přišlo v prostředí banky skandální, podruhé jsem myslela, že dostanu infarkt. Jenže naše klienty doprovází pejsci často, uvědomila jsem si, že si kolegyně vede skvěle. Klient k nám může přijít kdykoliv a ocení, že může přijít i se svým psem – proč ne?! Musím poznamenat, že pobočky mají striktní osvědčená pravidla, ale jsme přeci banka inspirována klienty, a proto každá pobočka citlivě reaguje na situace originálně. Je v zájmu klienta, aby banka vždycky a všude byla stejná především v tom, že se mění – ve prospěch klientů.
Pokud se chceme přizpůsobit trhu, tak se logicky musíme měnit
Bankéř face to face může do komunikace vložit všechny smysly, ale co telesales, jak se u vás daří call people?
Mají neuvěřitelné komunikační dovednosti, které mají z části vrozené a z části vypilované tréninkem v bance. Jsou na komunikaci velice sofistikovaní. Často se nám stává, že to, co my na pobočce řešíme se zákazníky půl hodiny, oni vyřídí během pěti minut. Osobní kontakt je samozřejmě v mnohém specifický a nenahraditelný, ale občas umí zázraky. Mezi námi – jsou to callstars!
Motivační program – benefity…
Těch benefitů je tolik, že v bance není jediný kolega, který by je uměl všechny po paměti vyjmenovat. Já využívám třeba 25 dní dovolené, když mi není fajn, využiji i nějaký den ze čtyř sick days, máme vlastní firemní školku, kde mám dítě a je vedená tak skvěle, že dceru doslova tahám domů. Současně banka ctí dlouhodobý vývoj kariéry, pořád je něco motivujícího, nového, na co se můžeme těšit.
Kritérium úspěchu na pohovoru nebývá délka praxe, ale energie a určitý lifestyle, který symbolizuje vaše hodnoty
Mají kolegové ze salesu možnost něco změnit, nebo mají přesné „noty“ a žádné podněty neočekáváte?
Naše instituce naslouchá našim lidem. Mohou psát své podněty i generálnímu řediteli. Pravidelně se setkáváme a řešíme nápady a nejlepší nápady mívají právě poradci a bankéři, kteří denně žijí příběhy klientů. Mohou komplexně hodnotit a připomínkovat své vedení, produkty, styl práce, navrhovat změny a zlepšení. Bankéři a poradci jsou srdcem naší banky, podle nich se mění tempo a kondice banky.
Kdo má v „Raiffce“ šanci uspět?
Nemáme žádný přesný vysněný model. Buďte sami sebou. Maturita je podmínka – to máme už asi i ze zákona. 🙂 Zajímají nás kolegové, kteří se chtějí učit, chtějí se posouvat vpřed, mají potenciál vstřebávat informace, zákony… Věci se stále vyvíjejí. Pokud si někdo myslí, že přijde, něco se naučí a bude to tak dělat pořád, tak to není.
Foto: Petr Klempa