Karel Przeczek: „Networkování je takový lidský Google. Na cokoli, co zrovna řešíte, se vám v hlavě vybaví konkrétní člověk”

2. 2. 2015 +

Rozhovory

Někomu networking v obchodě pomáhá, pro jiné je ztrátou času. „Vždy záleží na mnoha faktorech, často je to hlavně o produktu,“ říká Karel Przeczek, člen networkingového klubu Business for Breakfast. Jaké má podle něj networkování výhody a jaký mu v roce 2014 udělalo obrat?

karel_uvodni

  • Karel Przeczek, 35 let
  • HERTZ Lease (Operativní leasing automobilů)
  • Ve společnosti působí 7 let
  • Člen Business for Breakfast
  • Aktivně networkuje 2,5 roku

Karle, jak je to s reálným dopadem networkování na obchod? Obchodníci si často stěžují, že je zdlouhavé, neefektivní…

Mně se networkování osvědčilo. Ale nebudu zastírat – je to dlouhodobá věc. Zjistil jsem, že funguje potkávat se pravidelně se stejnými lidmi, protože pak neděláte byznys jen tak od stolu a naopak poznáte, kdo je v čem schopný. Pokud si sami jako konzument máte něco objednat nebo si zařídit nějakou službu, tak si také vyberete člověka z vašeho užšího okruhu kontaktů, protože víte, že to udělá dobře. Navíc vás tento způsob rozvíjení sítě kontaktů naučí přemýšlet víc v souvislostech.

Networking funguje stejně jako obchod – ve vlnách

Dává to smysl, ale nepřjde vám, že jsou z toho všeho lidé unaveni? Že si třeba raději někoho vytipují náhodně a kontaktují přímo?

Co kolem sebe vidím, tak networkingových klubů stále přibývá. Samozřejmě, každý má svá pravidla a specifika, někomu sedne ten či onen. Existuje jich mnoho. Je to ale rozhodně bezpečná platforma setkávání.

Jak dlouho aktivně networkujete?

Dva a půl roku. Dostal jsem se na setkání Business for Breakfast jako host a rozhodl se to zkusit. Networking, pokud se nepřehání, je příjemný – takový lidský Google. Cokoliv potřebujete v životě udělat, vybaví se vám díky networkingu konkrétní člověk, který s řešením pomůže.

Říkáte, že se vám členství v klubu Business for Breakfast osvědčilo. S vaším produktem se asi není čemu divit, auto na leasing potřebuje v dnešní době každý druhý.

Jednoznačně je to o produktu, i když faktorů je mnoho. Já pracuji pro leasingovou společnost, která je na českém trhu 10 let – mateřská společnost přitom letos oslaví už 100. výročí existence.. Nabízím operativní leasing automobilů (dlouhodobý pronájem aut do firem), což je dnes 95 % firemního autobyznysu.

To znamená?

Představte si například situaci, kdy do firmy nastupuje nový obchodník. Potřebuje auto, ale než se osvědčí, nějakou chvíli to trvá. My jsme schopni mu dát během zkušební doby k dispozici auto z půjčovny – pokud se člověk neosvědčí a odchází, auto vracíme. Pokud podepíše dlouhodobou smlouvu, převede se auto do operativního leasingu. Hodíme se i živnostníkům či menším firmám, které toho třeba tolik nenajezdí. Uplatnění máme i u začínajících firem, kde je potřeba řešit mobilitu.

Ono také z nového auta máte radost, ale po nějaké době se okouká. A představa nového modelu každé dva tři roky, to musí být zajímavý argument…

To je přesně ta druhá věc. Výrobci neustále inovují a díky nám může jít klient s dobou, aniž by ho to stálo příliš mnoho peněz. Funguje to podobně, jako když platíte paušál na mobil a měníte hardware.

To věřím, že na toto lidé slyší. Máte příklad z poslední doby?

Většinou jde o obchody, které vznikají  nejdřív na přátelské bázi, a teprve potom se přetaví v obchod. Naposledy to byl kontakt právě přes klub Business for Breakfast – majitel firmy s krmivem pro zvířata. Spřátelili jsme se, věděli o sobě, ale reálný obchod vznikl až po roce a půl, kdy potřeboval řešit firemní dopravu.

Dokážete již odhadnout čas, za jaký obchod uzavřete?

To je otázka. Někdy jsou to měsíce, roky. Nejrychlejší obchod, který jsem kdy uzavřel, byl, když přišel do Business for Breakfast nový host z kosmetické firmy, který obměňoval tým obchodních zástupkyň a potřeboval nová auta. Sešli jsme se nad kávou a za dva dny podepsali smlouvu.

Za loňský rok mi obchody uzavřené přes networking udělaly obrat 10 milionů

Dokážete odhadnout, kolik vám networking za dva a půl roku aktivního užívání reálně vydělal peněz?

Objemově je to zajímavé, protože auta jsou dražší. Za loňský rok to bylo kolem deseti milionů korun – to je takový základ.

Networking tedy podle vás funguje.

Ano. Je to řekněme jedna z noh, na kterých mi obchod sedí.  Mám své kontakty, stávající klienty a získávám další z hromady potenciálních klientů. Networking je dobrá investice do budoucna, pokud pochopíte, o čem je. Dnes prodává 10 lidí stejný produkt – a od koho ho nejpravděpodobněji koupíte? Ne od toho s nejnižší cenou, ale od člověka, kterého znáte. Jistota a důvěra, to je to, co networking do obchodu přináší.

Má podle vás networking i nějaká negativa?

Čas. Záleží, jak si vše zařídíte časově a kolik schůzek absolvujete – tři až šest schůzek se za týden domluvit dá. Ideální jsou tři týdně, abyste si udržovali síť a pořád to vynášelo.

Je něco, co vám na networkování vysloveně nevyhovuje?

Jako všude – hloupý lidi. Nejhorší je, když za vámi přijde člověk s motivací prodat a myslí si, že vážně během těch pěti minut obchod uzavřete. Pro mě je naopak v byznyse důležité, aby lidé pochopili smysl produktu.

Text: Pavla Lokajová