Ošemetné kamarádství mezi obchoďáky: Na co si dát pozor?

20. 2. 2015 +

Lifestyle

Považujete ostatní obchodníky spíše za přátele nebo jsou pro vás konkurenční hrozbou? Dokážete říct kamarádům na drinku, s kým začínáte dělat ten nový super projekt? Či to raději tajíte a dusíte v sobě, aby vám kšeft nikdo nevyfoukl? Přinášíme pár historek z terénu…

KAMOS2_zdroj_aceshowbiz_com

Každý zradí pro peníze?

„Byl jsem s kamarádem Markem na dovolené a zmínil jsem se, že v září začínám dělat zakázku pro jednu známou realitní kancelář. On byl překvapen, že by tahle realitka mohla mít o danou službu zájem, prý to netušil. No, jenže v září, když jsem tam šel na jednání, říkala mi marketingová ředitelka té firmy, že je nejprve na Facebooku, později mailově a pak i osobně kontaktoval jistý Marek a vehementně se snažil vetřít do jejich přízně, aby danou zakázku získal pro sebe,“ popisuje jednatřicetiletý obchodní manažer Tomáš a dodává, že měl to štěstí, že se s marketingovou ředitelkou oné realitky znal již ze střední školy, což ovšem jeho sok netušil. Svůj byznys si tedy uchránil, ale přišel o „nejlepšího kamaráda.“

Poučení: Když už chcete s přáteli mluvit o byznysu, nebuďte konkrétní. Neříkejte detaily a už vůbec ne názvy firem, s nimiž máte něco v plánu. Tedy pokud kamarádům na 100 % nevěříte.

Nedávejte příležitosti k vaší diskreditaci

Na firemním večírku přistoupil ke dvojici mladých obchodnic velmi bohatý a veřejně známý muž. S jednou z nich, říkejme jí třeba Jana, se začal bavit o případné spolupráci:„Ozval bych se vám příští týden, podívám se na ty vaše produkty ještě na internetu,“ řekl a mladá dáma se zaradovala. Když tu do rozhovoru vstoupila její kolegyně a „kamarádka“ se slovy: „No, ale hlavně si negooglujte jí a její fotky, to byste se asi divil.“

Pointa je v tom, že se obě obchodnice znaly léta a dotyčná o Janě věděla, že kdysi fotila akty, které jsou stále k nalezení na internetu. Snažila se ji tak zkrátka veřejně zdiskreditovat, protože nepřenesla přes srdce, že se může i bývalé „nahé modelce“ začít dařit v seriózním zaměstnání. Je pochopitelné, že přátelství obou dam po tomto incidentu padlo.

Poučení: Nikomu neříkejte o svých osobních slabých stránkách.

Buďte vrba a nesvěřujte se úplně

Bez přátel by byl život (i obchod) smutný. Proto neradíme, abyste se spřízněných duší vzdali. Ideální je mít několik přátel mimo branži a několik „polopřátel“ v branži. Tu druhou skupinu potřebujete zejména proto, abyste věděli, co se děje u konkurence, jak vypadá trh, kde jsou příležitosti, kdo z klientů neplatí, atd. Zkrátka pro váš byznys se nemůžete od kolegů a konkurence odstřihnout. Co ale musíte udělat, je naučit se méně mluvit a více naslouchat.

„Přišel jsem o několik klientů vlastní hloupostí. Řekl jsem o své nabídce známým a oni udělali nabídku o pár korun levnější. Od té doby si vždycky hlídám, co říkám. Na společenské akce chodím, se všemi se bavím, ale jen velmi obecně. Spíše naslouchám a dělám vrbu ostatním. Oni mají pocit, že mám zájem o jejich starosti a že jsem super kámoš. Já tím ale jen zjišťuju informace a sám chráním svůj byznys, protože většinou nemluvím o sobě,“ přiznává zkušený obchodník v oblasti módy a zdravého životního stylu. Než k této kouzelné zásadě došel, trvalo mu to několik let.

Poučení: Bavte se, ale raději o podnikání jiných. O svém byznysu mluvte obecně, případně zmiňujte jen letité zaběhlé projekty. O své budoucnosti mluvte nejistě a nekonkrétně: „…něco se chystá, ale uvidím, jak to nakonec dopadne“. To musí „polopřátelům“ stačit.

Jak to máte vy?

Text: Ivanna Benešová