Jiří Knichal: „Když začne být člověk spokojený sám se sebou, klesá ke dnu“

01. Červen 2016

Je mladý, je dravý, je úspěšný. Jiří Knichal se zvládl za 5 let vypracovat z obchodníka až na pozici obchodního ředitele společnosti Patriot Marketing Group. Prošel si celou cestu obchodu od základní až k manažerské pozici a nyní může sám předávat zkušenosti dalším. Naučil se v lidech číst a správně je nasměrovat. Je zářným příkladem toho, že nemusíte mít zrovna cestu dlážděnou drahokamy, abyste uspěli. Společně s Petrem Štěpánkem, kterého si pamatujete z rozhovoru, nyní utvářejí budoucnost přímého prodeje.

knichal1 (1)

[leads_ id=“86736″]

U každého tak mladého a už úspěšného člověka nás pochopitelně zajímá success story. Kdy a proč jste začal v Patriot Marketing Group?

S obchodem jako takovým jsem začal v 19 letech na klasické pozici prodejce. Vlastně jsem tehdy vůbec nevěděl, co chci dělat. Do té doby jsem hrál fotbal, skončil s ním a najednou jsem před sebou neviděl nic. Práce v obchodu a prodeji měla být původně jen jednorázová brigáda. Chtěl jsem jít na vysokou. Ale místo toho jsem tam zůstal a šplhal od úplné nuly výš a výš. Získával jsem zkušenosti, začal jsem se posouvat a uvědomil jsem si, že dokážu vše, když tomu budu věřit. Hodně lidí mi nejdřív nevěřilo a já jsem jim nechtěl dopřát to potěšení, aby se někdy mohli radovat z mého neúspěchu.

Ve vašem příběhu hrál Petr Štěpánek, jednatel Patriotu, významnou roli. Byl jste jeho podřízený a dneska jste rovnocenní partneři. Jak to probíhalo?

Když jsem s Petrem začal pracovat, byl jsem mladý a ambiciózní, ale nevěděl jsem, po jaké cestě jít, která byla ta správná. Ale on věřil, že jsem ten správný člověk a nasměroval mě správným směrem. A za těch 5 let, co společně pracujeme, věřit nepřestal. Rostl jsem pod ním nejenom po pracovní, ale i mentální stránce. Byl člověkem, který mě do obchodování zasvětil, ukázal mi, o čem celý prodej je, jak jde v dnešní době žít a jak si plnit své sny.

Vedoucím poboček nedávám striktní příkazy. Základním nástrojem řízení je diskuze a brainstorming

Abychom si to ještě upřesnili – jaká je tedy vaše úloha v Patriotu? Podle čeho jste hodnocen?

Jsem zodpovědný za prodej v Patriotu, řízení manažerů a vedoucích poboček po celé republice. Každý den jsem na jiné kanceláři, kde řeším její chod a plnění. Vedoucím poboček nedávám striktní příkazy, jak mají pobočky vést. Základním nástrojem řízení je diskuze a brainstorming. Snažím se je směrovat tak, aby se nebáli rozhodovat a svá rozhodnutí realizovat. A ať už toto rozhodnutí bylo nebo nebylo správné, aby je dokázali vyhodnotit a rozšířit tak své zkušenosti a schopnosti. Jsem přesvědčen, že je to oboustranně přínosný postup.

Kolik máte obchodníků po celé ČR a ve kterých regionech jste nejsilnější? Která pobočka má největší obraty?

Na pobočkách po celé republice je nás asi 130. Ve všech regionech jsou čísla slušná a mají rostoucí tendenci. Na růstu se ve značné míře podílí i zázemí společnosti, ať už po stránce ekonomické paní Ing. Sedakovová, tak i po stránce podpory back office v čele s Petrem Slancem. Silný je především Středočeský kraj, tam máme vlajkovou loď Prahu, kde momentálně se svým týmem odvádí dobrou práci Michael Novotný. Velice slušná čísla máme na Vysočině a v Pardubickém kraji, kde se na naší společné práci podílí Karel Marvan. Stabilně silní jsme na Moravě, kde dlouhodobě držíme vysoký standard ve spolupráci s manažerem Mirkem Penčákem. Celkové plnění má rostoucí tendenci. V rámci krátkodobého horizontu jsou samozřejmě výsledky v některých městech slabší a v některých silnější, ale z celkového pohledu stále rosteme. Čísla jsou pro nás samozřejmě důležitá, ale více pro nás je přístup lidí na pobočkách, protože jsme zastánci toho, že přístup zařídí výsledek.

Proč si myslíte, že se vám povedlo stát se Petrovým partnerem? Co zafungovalo?

Nejvíce asi to, že jsem tvrdě narazil. Ve 21 jsem už vydělával slušné peníze a myslel jsem, že už všechno vím a všechno znám. A v tu chvíli jsem spadl na dno. Chtěl jsem skoncovat s prodejem, ale Petr mě podržel a já začal zase od začátku. To mě určitě posunulo nejdál. Jak v businessu, tak lidsky. Od té doby se řídím heslem, že pokud něco zahazujete v obchodním světě, zahazujete něco i v tom soukromém, a takto jsem žít nechtěl. Dnes jsem se dostal do stadia, že když se do něčeho dám, tak to i dotáhnu do konce. To je asi základ proto, že v dnešní době pracujeme téměř na partnerské úrovni.

Pak si myslím, že je to o dravosti a vytrvalosti. Snažím se být stále nespokojený a nemyslet si, že už je něco dostatečné, vždycky chci víc. Protože když začnete být spokojení, je to začátek cesty dolů.

knichal4 (1)
Naše redaktorka Pavla Gabrhelíková od Jirky Knichala zjišťovala, co láká mladé ambiciózní obchodníky jít do Patriot Marketing Group

Co obchodníkům nabízíme? Dvě slova: reálná očekávání

Mluvíte o panu Štěpánkovi moc hezky. Co si do businessu od Petra berete? Na čem se shodnete a v čem jste naopak jiný?

Vzal jsem si od Petra to, že nevnímá, odkud člověk je nebo co dělal předtím. Zajímá ho, jak je schopný fungovat a jak přistupuje ke své práci. Umí se za to také náležitě odvděčit. Druhá věc je, jak je přátelský a dokáže vyjít s každým. Není to tak, že: „Jsem šéf, a proto mě budete poslouchat!“. Přistupuje k lidem ve firmě jako k rodině.

A v čem jsme jiní? Nemáme žádné zásadní neshody. Ale vidím rozdíl v tom, že jsem ještě mladý a divoký a když je něco nového, vrhnu se do všeho po hlavě. V ten moment mě Petr usměrní. Ale jelikož se v obchodě nějakou dobu pohybuji, mám ten správný drive, tak v kombinaci s Petrovými zkušenostmi, fungujeme ve vzájemné symbióze. Například vždy, když přijdu s nějakým návrhem, jak firmu celkově posunout, probereme to společně a danou věcí se zabýváme.

Mluvil jste o odměňování a rodinném přístupu. Odměňujete zaměstnance pochvalou před nastoupenou jednotkou, penězi nebo jinak?

Peníze fungují vždycky, to je jasné. (smích) V rámci marketingové strategie jsme pro všechny naše spolupracovníky na jarní a letní měsíce vyhlásili soutěž o účast na zahraniční akci. Ti, kteří splní nastavená kritéria a budou se tak podílet na úspěšných ekonomických výsledcích firmy, se mohou během jednoho prodlouženého zářijového víkendu zúčastnit zajímavé promo akce pořádané pro všechny stávající i potencionální obchodní partnery. Její náplní bude vše kolem činnosti Patriota, nové možnosti, nové postupy, noví partneři. Současně všem zúčastněným jistě zbude dostatek času užít si odpočinek u moře, relaxovat na slunci, načerpat nové síly.

To asi mladé obchodníky láká, že? Jaký je věkový průměr ve vaší firmě?

Pro každého jednotlivce je podstatné něco jiného. Někdo s námi spolupracuje kvůli možné kariéře, pro někoho jsou zásadní především peníze a někoho láká právě to „rodinné zázemí“ firmy spojené s přiměřeným výdělkem.

Takže ano, je to lákavé. Ale nepřevažují mladší nebo starší. Starší u nás vidí jistotu v podobě dodržování závazků a dobrého zázemí. Mladší se u nás můžou stát úspěšnými v businessu, vydělají peníze a dostanou se na určitou mentální úroveň.

Je krásné, když vidíte obchodníka, který tam přišel před lety a neuměl z obchodu skoro nic a teď je z něj úspěšný, slušný člověk, vydělává zajímavé peníze, svět vnímá úplně jinak, je pokorný a otevřený.

V Patriot Marketing Group nám nezáleží na tom, jestli má obchodník vysokou nebo střední školu. Jde nám o to, aby chtěl růst a být úspěšný, tak jak si nastaví. V ten okamžik kdy rostou lidé, roste i Patriot.

Je lepší, když člověk neví, co chce dělat, a můžeme ho nasměrovat, než když to ví, ale nechce pro to nic moc dělat

Máte nějaký konkrétní případ? Kdy k vám přišel někdo, kdo by pro ostatní třeba vůbec nebyl vhodným kandidátem, ale vy jste ho vzali a bylo to dobré rozhodnutí?

Je jich mnoho, vyberu jeden. Týká se mého kamaráda z dob, kdy jsem ještě chodil do školy. Byl dokonce můj spolubydlící na internátu. Jednoho dne mi volal a nebyl na tom úplně nejlépe. Dělal číšníka, měl málo peněz, nevěděl co se sebou. Řekl jsem mu, ať to u nás zkusí, ale že je jen na něm, jestli to zvládne a jestli na to vůbec má.

To ho neodradilo?

Já sám jsem si nebyl jistý, jestli ví, do čeho jde. Po čtrnácti dnech jsem si říkal: „Tak to rozhodně nezvládne…“. Ale během půl roku se vyšplhal na pozici vedoucího pobočky. Nyní je to člověk, který řídí velmi slušně pobočku a chystá se na otevření své druhé.

Sledujeme, že mladé dneska lákají spíš finance, burza nebo start-upy. Na co byste je, kromě benefitů, nalákal do Patriotu?

Dvě slova – reálná očekávání. Někdy se stane, že ujdete dva kroky dopředu a najednou čtyři dozadu. Život jsou jezdící schody a nefunguje to tak, že si po nich v pohodičce vyjedete nahoru. Ale je v tom úsilí, energie a vytrvalost, abyste ty schody vyšli. Nabídneme obchodníkům skvělé podmínky, benefity, rodinné zázemí. Ale očekáváme, že budou chtít pracovat a stanou se z nich Patrioti. Ale žádné nereálné a přemrštěné sliby, to v dnešní době opravdu nefunguje a jen vytváří zbytečnou fluktuaci, o kterou v Patriotu nestojíme.

Šel jste poměrně rychle opravdu hodně vysoko. Přinesl obchod do vašeho životního stylu nějaké změny?

Přineslo mi to klid. Jsem teď vyrovnaný. A mohu si dopřát zážitky, které chci. Rád se dobře obléknu, zajdu si na dobré jídlo, podívám se na zajímavá místa. Svůj volný čas věnuji sportu, rád si s přítelkyní v klidu sednu ke skleničce vína nebo filmu, jezdíme na různé výlety, navštěvuji přátele i rodinu, protože rodina je základ a já jsem vděčný za to, jakou rodinu mám. Po čase přijdete na to, že zdravý životní styl dodává člověku v businessu více energie a jeho práce je mnohem efektivnější. A pokud je aktivní osobní život, bude aktivní i ten pracovní.

Aktivní osobní život – takže toto chcete i po nově příchozích zaměstnancích?

Když mi člověk řekne, že celý den sedí doma u televize, není pro obchod ten pravý. Ale když se ho zeptám na aktivity a on začne povídat o spoustě věcí, řeknu si, že je to ten správný „blázen“. Pro nás je důležité, aby obchodník nestál na místě. Je lepší, když člověk neví, co chce dělat, a můžeme ho nasměrovat, než když to ví, ale nechce pro to nic moc dělat. Lidi přijímáme intuitivně na základě zkušeností a typologie. Poznáme, kdo mezi nás zapadne.

Zaujala vás nabídka Patriot Marketing Group? Jiří právě doplňuje tým novými silami. Ozvěte se mu a excelujte v salesu ve svém regionu.

[leads_ id=“86736″]

© 2024 imper.cz