26. Prosinec 2017
Byl přesvědčen, že manažerskou kariéru má za sebou. Rodák z Brna Honza Slavík odešel před lety z bankovní praxe, kde musel své zaměstnance převážně řídit a kontrolovat. Chtěl se znovu nadechnout. Známí mu doporučili brigádně Wüstenrot, aby si přivydělal a vyčistil hlavu v terénu. Je to ale již šest let a z brigády se vyloupla pracovní příležitost, na kterou Honza čekal celý život. Možnost fungovat jako OSVČ si jako každý vnitřně zodpovědný a organizovaný člověk obrovsky cení – nastavením je liberál a chce být svým vlastním pánem. Paradoxně se právě v této společnosti znovu vypracoval na vedoucí pozici. „Vidím obrovské změny oproti tomu být manažer ve smyslu kontrolor, a být lídr,“ oceňuje práci pod oranžovou střechou Wüstenrot.
Jste ředitelem prodeje v Berouně. Čím je vaše oblast specifická?
Většina našich obyvatel dojíždí do Prahy za prací a doma jsou primárně během víkendů. Spousta obyvatel je v Berouně nových, stěhují se z velkoměsta za čerstvým vzduchem, klidem a pohodovým rodinným životem.
Co to znamená pro obchod?
V Berouně je velká poptávka po bydlení, hodně se staví, což znamená, že se zde dělá i hodně hypoték. Ty jsou základním produktem, na kterém jako obchodníci stavíme. Pomůžeme klientovi zařídit hypotéku, což dnes vzhledem k aktivitám ČNB již není tak jednoduché, a probíráme další produkty. Většinou si zřizují i pojištění nemovitosti, někteří životní pojištění, stavební spoření atd.
Zmínil jste aktivity ČNB. Co se děje na hypotečním trhu a jak na to obchodník může co nejlépe reagovat?
Již nějakou dobu reguluje ČNB hypotéky na trhu, dnes již nejde dostat 100% hypotéku, maximem jsou devadesátiprocentní. Ke koupi bydlení tak musíte přijít se základními finančními prostředky a ty ne každý má. Proto má dnes více než kdy jindy smysl si spořit dopředu, i když pro vás koupě bytu či domu není zrovna aktuální, Ideální je na to například stavební spoření právě od Wüstenrotu.
Dnes chtějí mít lidé vše pod jednou střechou, nechtějí mít každý produkt jinde.
Jak ke klientům přicházíte?
Příležitosti jsou všude kolem, stačí mít oči otevřené a sehnout se pro ně. To říkám svým lidem, hypoteční trh je na vrcholu a kdo je dravý, proaktivní, vytvoří si pro sebe skvělou příležitost. Dnes již klienty nezískáte navoláváním, většina obchodů k nám chodí skrz reference od spokojených klientů, takže dbáme na to, aby tenhle zdroj dobře fungoval. Spousta příležitostí je ve spolupráci s realitními kancelářemi, stavebními firmami, věřím také spolupráci s „konkurencí,“ resp. vybudoval jsem si dobré vztahy s lidmi v jiných institucích, kteří mi mohou poslat klienty, jimž nemohou pomoct. Totéž mohu udělat já pro ně.
Jak takovou spolupráci s profesionály navazujete? Dovedu si představit, že ne každý je otevřený.
Do telefonu vás spousta lidí odmítne, ale to je dané především dobou. Můžete člověka zastihnout v nesprávné chvíli, proto je důležité iniciovat osobní schůzku, kde je na vás dotyčný naladěný s vámi spolupráci řešit.
Jak takové rozhovory vedete?
Nemám nic připraveného, co bych jim říkal. Vyplatilo se mi naladit na druhou stranu, poslouchat potřeby druhé strany. Většinou zafunguje, když si uvědomí, že mám pro ně něco zajímavého, co jim pomůže zvýšit obraty. Makléři, stavební firmy, designérská studia řeší, že si spousta lidí nepořídí jejich služby vůbec nebo ne v takovém rozsahu, protože na ně nemají v danou chvíli peníze. S tím jim můžu pomoci a rozpohybujeme tak byznys.
Zní to, že váš obor kvete. Kde je háček? Proč kolem sebe nemáte desítky obchodníků, kteří prožívají stejnou kariérní příležitost?
Háček je v tom, že tohle samo od sebe začne fungovat po 2-3 letech usilovné práce. Jedna uzavřená hypotéka sice udělá běžný měsíční plat, ale nejde od prvního dne žít svobodným životem podnikatele, trávit léto u vody, cestovat si. Volno si můžete udělat, až budete mít první obchody, až si rozběhnete kolečko – ne dřív. Nejdřív přece musím klientům ukázat, že to umím, teprve pak mě začnou doporučovat. Začátek v naší branži je o shánění kontaktů a zdrojů kontaktů. Jak? Tak, jak jsem říkal. Některým to ale můžete ukázat desetkrát a příležitost stejně nevidí. 🙂
Vaše práce je tedy o osobní zodpovědnosti. Tu jde přece vytrénovat.
Nejsem si tím jistý, já ji mám, co pamatuju. Před bankovnictvím jsem měl síť obchodů s potravinami a bar. Co si pamatuju, pořád jsem byl iniciátor, nečekal jsem na impulz nějakého šéfa, že mám pracovat. Nicméně na zaučování nových lidí a práci s mým týmem vidím, že některé návyky 100 % vytrénovat jde, a že přináší výsledky.
Dělal jste manažera pro velkou banku, pak jste z oboru odešel. Co vás na Wüstenrot tak okouzlilo, že jste tu „neplánovaně“ už 5 let?
Hlavně možnost komplexního řešení pro klienta, Wüstenrot má vše pod jednou střechou a zmůžu toho pro klienta opravdu hodně. To jsem předtím neznal. Jsme středně velká banka a mohu říct, že tu cítím až rodinnou atmosféru. Všichni se známe, regionální ředitelé, týmy. Způsob, jak se tady obchoduje a přistupuje ke klientovi, mě nadchnul a rozhodl jsem se Wüstenrot vyzkoušet. Vztahy jsou to, co mě přesvědčilo tady zůstat.
Jak vám pomohly procesy, které jste si osvojil v korporátu, ve vedení lidí?
Co jsem si mohl vzít z korporátu, by mi ve Wüstenrot nepomohlo – tehdy jsem byl zaměstnanec a vedl jsem zase zaměstnance. Měl jsem k dispozici finanční nástroje, pozitivní i negativní, k jejich řízení. Tady jsem se naučil vystupovat a vést lidi jako lídr. Oni jsou samostatní podnikatelé, nemůžu je vést jako zaměstnance. Lidi za vámi jdou jen proto, že vám věří a vidí v tom smysl.
Jak hodnotíte uplynulý rok, byl úspěšný?
Tento rok jednoznačně hodnotím pozitivně. Úrokové sazby hypoték jsou stále nízké a motivují lidi pořídit si vlastní bydlení nebo investiční byty.
Co předpovídáte do roku 2018?
Klient by si měl uvědomit, že to, jaká je úroková sazba teď, za 10 let nebude. A kolik bude vydělávat, taky nemusí být. Problém splácet může nastat relativně brzy, proto doporučuji zajistit si zdroj pasivních příjmů – pořídit si dva byty, jeden na bydlení a druhý investiční. Je vždy lepší mít peníze vložené v bytě, případně starožitnostech či ve zlatě, než na účtu.Foto: Miroslava Flam