Jana Majerčíková: „Před 10 lety jsem byla první žena ve vyšším managementu. Ze strany vedení šlo o experiment”

18. 7. 2016 +

Rozhovory

Značka Kaldewei patří ke světové špičce ve svém oboru. Prodávají smaltové ocelové vany, které jsou oproti jiným materiálům takřka nezničitelné. Můžete v nich přesázet květiny, barvit si vlasy nebo dokonce kouřit. Pražskou pobočku, která zastřešuje obchod v Česku a na Slovensku, tvoří jenom obchodníci, vše ostatní je řízeno centrálně z Německa. Obchodníci tak kromě uzavírání dealů řeší třeba marketing. Celé sales oddělení řídí Jana Majerčíková, která do firmy nastupovala před 10 lety jako vůbec první žena na vyšší pozici. Ze strany německého managementu se jednalo o experiment, který se povedl.

uvod

  • Jana Majerčíková, 45 let
  • Společnost: Kaldewei CS, s.r.o.
  • Pozice: Sales Director of Czech and Slovak Republic
  • V Kaldewei začínala jako projektová manažerka a byla vůbec první ženou na této pozici
  • Pochází ze Žiliny, kde se svou rodinou pořád bydlí. Měsíčně mezi Českem a Slovenskem najezdí tisíce km
  • Rodinné zázemí je pro ni extrémně důležité a pomáhá ji k tomu, aby byla v práci úspěšná
  • Momentálně hledá zkušeného obchodníka na pozici: Regionální manažer

button zajima me tato prilezitost

Pro všechny to byl šok, že mezi projektovými manažery je najednou žena

Vidět ženu na vrcholném postu dnes už není tak neobvyklé. Před 10 lety to až tak běžné nebylo. Jak jste se do vedení Kaldewei dostala?

Já jsem pracovala na Slovensku pro jednoho obchodního partnera, který byl distributorem firmy Kaldewei. A to byl opravdu takový vysněný příběh. Tehdy za mnou přišla agentura s nabídkou práce. Do měsíce to však padlo, protože ta společnost se na trhu rozhodla fungovat úplně jiným stylem. Já jsem se však v mezičase s lidmi z agentury setkala a oni mi asi za dva měsíce volali, že pro mě mají nabídku práce pro firmu Kaldewei. Do užšího kola jsme postoupili čtyři a já byla jediná žena. Nakonec vybrali mě a i ve firmě to byl přelom, protože jsem byla první žena na takovém postu. Tehdy to byla pozice projektové manažerky a před dvěma lety přišla nabídka řídit obchod v Česku a na Slovensku.

FOTO 1

Říkáte šok. Jak jste se s tím poprala?

Bylo to náročné. Myslím, že ze strany managementu v Německu to byl takový experiment. To se tehdy nenosilo, žena s dětmi. Takže pozorovali, zkoušeli a sledovali, jak to bude fungovat. Postupně však přišli i jiné ženy, takže to asi zafungovalo. (smích) Pro mě to bylo velmi náročné z hlediska práce sama se sebou. Jsou to dvě země, obrovský záběr a vyžadovalo to vysokou míru organizace. Máte jen 24 hodin denně a každý máme k dispozici jen 365 dní v roce. Kromě práce musíte zvládat i jiné povinnosti, rodinu, děti a přitom si dokázat ještě odpočinout.

Kolegové to vnímali jako příjemnou změnu. Zajímal je ženský pohled na věc

Mě zajímá, jak vás mezi sebe přijali kolegové. Podpořili vás a dali vám důvěru, nebo jste si ji musela vybojovat?

Vzpomínám si, že v začátcích jsem hned jela na velkou poradu v rámci světového zastoupení Kaldewei. Byla to taková obrovská místnost, kde byli samí nastrojení muži, všichni měli zapnuté počítače a já jsme přišla mezi posledními. Všichni se na mě otočili a já jsem najednou měla pocit, že mám tlak tak sto třicet. (smích) Na druhou stranu to možná i oni vnímali jako příjemnou změnu, aby se neřešily jen mužské záležitosti. V rámci projektového týmu jsme měli vždy velmi dobré vztahy, takže jsem to nikdy nevnímala jako problém. Jako nevýhodu vidím, že nemáme takové to technické myšlení, takže v tomto směru mám neustále co dohánět, ale na druhou stranu si myslím, že ženy mají v tom obchodě mnoho předností.

FOTO2
Produkty Kaldewei získávají po designové stránce každý den ocenění z nějakých výstav. „Nedávno jsem dostala informaci, že jsme byli oceněni jako Corporate brand of the year v Německu.“

Čím vás zaujala značka Kaldewei natolik, že jste se rozhodla o náročnou pozici ucházet?

Značka Kaldewei má jméno, tradici, ve světě je opravdu špičkou. Jsme rodinná firma a řekla bych, že také konzervativní. Nemáme nijak agresivní politiku, která by byla řízená finančním fondem nebo investičními skupinami, které by nás tlačily do určitého obratu. Navíc nabízíme úplně jiný materiál, než je pro Česko a Slovensko zvykem, tady je vyloženě akrylátový trh. Takže kromě prodeje se snažíme na trhu budovat podvědomí o materiálu a vysvětlovat, v čem je lepší, v čem je výjimečný. Což si myslím, že se daří. Tento rok máme skutečně úspěšný, nejen v retailovém byznysu, ale i v projektech. Oslovují nás samotní developeři i architekti s tím, že naše výrobky chtějí do svých projektů. A to je hlavně díky vlastnostem smaltované ocele.

Vana ze smaltované ocele je nezničitelná, můžete v ní dělat všechno

A čím je tedy ta smaltovaná ocel tak výjimečná?

Já bych řekla, že naše vany jsou doslova nezničitelné. (smích) Smaltovaná ocel je zařazena na stupnici tvrdosti do sedmičky (pro porovnání; akrylát má trojku, ocel nebo železo mají sedmičku). Naši vanu tedy nepoškrábete ocelovým kartáčem, můžete v ní koupat zvíře, přesázet květiny. Vany jsou vypalované při 850 °C, takže v té vaně můžete klidně i něco zapálit. (smích) Neobarví se a nesežloutne po letech. Navíc bych vyzdvihla, že máme certifikát o trvalé udržitelnosti zdravého životního prostředí, je to 100% recyklovatelný materiál. Takže toto všechno jsou vlastnosti, které hrají v náš prospěch. My chceme být prestižní značkou, značkou luxusu, která má kvalitní výrobky, špičkový marketing a špičkové obchodníky.

FOTO3
V rámci pražského officu mají k dispozici i nádhernou zahrádku. Hotovou oázu klidu, kde organizují i firemní porady a prezentace.

Obchodník u vás se nestará pouze o zákazníky, ale má možnost nahlédnout také do marketingu. To je zajímavé spojení. Funguje?

Rozhodně ano. V první řadě, náš obchodník se stará jak o přímé, tak nepřímé zákazníky, tedy stavební firmy, a měl by být schopen pro ně zajišťovat technické poradenství. Zároveň by měl pomáhát s prací v officu, kde se jedná hlavně o marketing. My dostáváme podklady z mateřské firmy, ale v rámci jazykové verze si tvoříme vlastní ceníky, letáky a všechny marketingové materiály. Spoluvytváříme i katalogy našich zákazníků, fotíme, tvoříme třeba krátké PR články. Takže je to i kreativní práce.

Vy teď hledáte nového obchodníka, za kolegu, který odchází do důchodu. Od vás se neodchází, zůstávají všichni až do důchodu?

Ano, ano. (smích) Všichni jsme tu dlouhodobě. Myslím si, že firma má velmi dobré zázemí, je to opravdu dobrá značka. A myslím, že všichni máme rádi ten produkt, který je opravdu specifický a svým způsobem jedinečný. Tím, že se považujeme za trochu konzervativní firmu, tak nehledáme někoho třeba na rok, na dva.

FOTO 4

Obchodník musí zvládnout i nervózní zákazníky a mít chuť každý den znovu sednout do auta a jet obchodovat

S čím se u vás obchodník denně potýká – jaké jsou třeba překážky, které řešíte?

Naši zákazníci jsou opravdu velmi nároční a ta náročnost se vlivem trhu každým rokem posouvá. Někdy opravdu bojujeme s jedinci, kteří mají specifické požadavky, chtějí specifický přístup, chtějí mít všechno připravené. Člověk se proto musí umět vypořádat i s lidmi, kteří jsou nervózní, nemají čas a chtějí všechno hned. My musíme být akční, musíme se umět ohradit a umět jednat s lidmi, kteří zrovna nemají ten dobrý den. Takže to musí být člověk, který se nenechá těmi těžkými cestami odradit a bude mít chuť znovu a znovu sednout do auta a cestovat ty kilometry za zákazníky a setkávat se s nimi.

Co vám osobně pomáhá zvládnout nepříjemná jednání? Jaký je váš recept?

Já se snažím hodně relaxovat v přírodě, mám doma velkou zahradu, takže to je kopa práce. Pak je to sport, v zimě lyžování, bruslení, v létě plavání, trošku cyklistika, turistika. Čtu knížky… Snažím se ten stres nechat odplout a vypnout od té práce, takže to je takové nejlepší, co tu hlavu vyčistí.

Chcete zúročit své zkušenosti s obchodem, prodávat špičkový produkt a pracovat pro prestižní společnost? Máte jedinečnou příležitost, společnost Kaldewei momentálně hledá zkušeného Regionálního manažera.

button zajima me tato prilezitost

Foto: Vašek Pazdour