Jana Kunstová, T-Mobile: „Práce letušky mě naučila vyjít s každým, za letu totiž není úniku“

22. 8. 2016 +

Rozhovory

Jana Kunstová je pro nás inspirací a příkladem toho, že svou kariéru můžete otočit zcela naruby. V oboru, kterému vůbec nerozuměla, se jí podařilo vypracovat na jedničku. Na začátku neznala z oboru naprosto nic, kolegové se dokonce vsadili, že v něm jako žena a bývalá letuška nevydrží déle než 3 měsíce. Zabojovala a teď sbírá jeden úspěch za druhým. Na zákazníky jí nejvíc funguje přímost a veselá povaha. Ta jí pomáhá vidět věci pozitivně. A i když se třeba stane, že něco neumí, dokáže to s úsměvem otočit ve svůj prospěch.

DSC_0512

  • Jana Kunstová, 37 let
  • Společnost: T-Mobile Czech Republic a.s.
  • Pozice: Obchodní zástupce prodeje firemním zákazníkům
  • 10 let létala pro České aerolinie, což pro ni byla velmi zajímavá životní zkušenost.
  • Ještě předtím dělala restaurátorku kulturních památek.
  • Cestování je její velkou vášní. Asi nejzajímavější byla cesta do Peru – plavba po jezeře Titicaca, nocleh v místní indiánské vesnici bez vody a elektřiny v chýších z jílu, noční výšlap s čelovkou na Machu Pichu či let naprosto rezavou vrtulí nad Nazcou.
  • Nerada se srovnává s druhými lidmi. „Jsem přesvědčena, že nejlepší, co můžeme udělat, je pracovat sami na sobě. Nejvíc mě motivuje, když si posunu své mentální hranice a vidím, že záhy se to přenese do mého života.“
  • Za několik posledních let jsou její výsledky celorepublikově na předních příčkách. „Toto vítězství mě těší o to víc, že svou práci dělám ráda, nedělám ji pro přední příčku.“
  • Momentálně obsazují pozici: Akviziční obchodní zástupce pro Prahu a Střední Čechy

[leads_ id=”92243″]

Chtěla jsem zůstat mezi lidmi a v pohybu, což obchod dokonale kombinuje

Jani, vy máte hodně zajímavý příběh. Před T-Mobile jste 10 let dělala letušku. Byl to dream job od dětství?

Byla to naprostá náhoda. (smích) Do Českých aerolinií jsem šla vystát frontu s kamarádkou jako její psychická podpora. Jak jsme tam stály, najednou mě chytla paní za ruku: „Pojďte na váhu, vy vypadáte dobře.“ Mé námitky, že jsem pouze doprovod, vůbec neposlouchala. A kamarádka byla šťastná, že jí budu radit. Přesto vypadla v prvním kole. Mně se podařilo projít x-měsíčním výběrovým řízením, a tak jsem naprosto nevěřícně skončila v uniformě ČSA.

Po 10 letech jste přešla k obchodu. Byla to také náhoda?

V jisté chvíli jsem měla cestování již celkem dosyta a rozhodla jsem se pro radikální změnu. A proč obchod? Chtěla jsem zůstat v pohybu, baví mě komunikovat s lidmi a obchod je skvělá kombinace obojího. Byla to navíc výzva začít prodávat něco víc než duty free na palubě. Na mé práci mě baví to, že já jsem režisér svého kalendáře, toho, jak bude můj pracovní den vypadat.

DSC_0500
Dnes má Jana za sebou 6letou praxi, několik certifikátů a mnohem větší sebevědomí. „Ač to bylo ze začátku velmi náročné, svého rozhodnutí rozhodně nelituji.“ Zastihli jsme ji před náročným jednáním, přesto jí nezmizel úsměv z tváře.

Co vás práce letušky do obchodu naučila?

Práce s lidmi vám dá schopnost se na ně naladit a poznat, jak s kým komunikovat. Když je letadlo za letu, tak se musíte domluvit opravdu s každým… (smích) Takže se mne tato práce snažila naučit jak lepší komunikaci s kýmkoliv, tak diplomacii, je-li třeba. Za ta léta jsem se také učila sledovat a číst řeč těla. Když přijdu na schůzku s klientem, pozoruji, jak se chová a jak s ním ideálně komunikovat, aby se na závěr tvářil uvolněně a udělal tak předem v sobě rozhodnutí, že spolu uzavřeme obchod.

Vy jste se najednou ocitla v úplně jiném oboru, navíc docela technickém. Jak vám prodej fungoval ze začátku?

Přímo „z paluby“ jsem tehdy vešla na poradu, kde bylo asi 20 až 30 mužů, kteří se bavili ve zkratkách a telco termínech. Já jsem jim nerozuměla ani slovo a připadala jsem si jako v Číně. Tužkou na oči jsem si po chvíli na dlaň napsala DSAL (což mělo být ADSL – Asymmetric Digital Subscriber Line) a chtěla se šéfa po poradě zeptat, co to znamená. (smích) Ostatní dotazy jsem bez tužky a papíru vzdala. Kolegové se tehdy za mými zády vsadili, že budu do 3 měsíců  pryč. Já se ale rozhodla vydržet a naučit se tuhle „telco čínštinu“.

Pořád je něco, co se dá dělat lépe. Já si to doplňuji za pochodu

Stává se ještě teď, že něčemu nerozumíte? Jak si v takových případech poradíte?

To, že něco nevím, se stane málokdy, ale když se to stane, považuji to za normální. S klidem si poznámku zapíšu a s úsměvem řeknu, že to zjistím do příště. Ono učený z nebe nespadl, všichni se učíme celý život. Naše produkty se stále vyvíjí a mění, čili stále je něco, co by se dalo ještě doplnit a já si to doplňuji za pochodu. Je jasné, že technickým věcem muži rozumí přirozeně lépe než ženy, ale když žena nemachruje a mile informaci zjistí, tak se nenašel zákazník, jemuž by toto vadilo. Pokud takového specialistu potkám a vystřihnu mu upřímnou poklonu, jak zajímavý dotaz položil, naopak mám o bod navíc.

Říkáte, že produkty a služby se hodně mění. Kam jste se za těch 6 let posunuli?

Dnes jsme v podstatě schopní pokrýt jakoukoliv potřebu zákazníka. Už to není jen o SIM kartách. Zákazníkovi dokážeme pomoci s jakýmkoliv problémem či požadavkem. Umíme vyřešit pevné linky, internet, autopark, vymyslet e-mailové řešení, zálohování a cokoliv dalšího vás napadne. Jsme schopni tvořit pro zákazníka doslova na míru. Třeba pro firmu Johnny Servis jsme navrhovali aplikaci na monitoring jejich Johnny a Jenny záchodků. (smích) Jsem toho názoru, že vždy se najde řešení, jen musíte chtít.

DSC_0501
T-Mobile sídlí v rozlehlých prostorách na Praze 4. Čím výš si vyjedete výtahem, tím větší klid naleznete. Na každém poschodí mají barevná křesílka a sdílená pracovní místa, která jsou zejména pro obchodníky k nezaplacení. Na nejvyšším patře je dokonce k dispozici velká terasa.

Na klienty vždy zabere veselé a férové jednání

Jak se vám prodává teď po 6 letech? Co vám v obchodě nejvíc funguje?

Prodává se mi rok od roku lépe. Přeci jen, čím více do oboru proniknete a jste v něm více kovaní, tím lépe a důvěryhodněji působíte na zákazníky, a to prodává. Každý zákazník má spouštěč uzavření obchodu někde jinde. Já se o své klienty opravdu zajímám. Nejdřív se snažím zjistit, na co slyší, co budeme řešit nejvíce a co je takzvaně jen do počtu. Mým cílem je spokojený zákazník, který dává pozitivní reference. To jsou otevřené dveře.

V T-Mobile pracujete na IČO, pro mnoho obchodníků je to odstrašující prvek. V čem vám to vyhovuje?

Musím upřímně říct, že moje pozice mi naprosto vyhovuje. Můžu se realizovat, neustále se učím novým věcem, vydělávám zajímavé peníze a jsem spokojená. Pro schopné lidi je IČO trefou do černého. Obchod je opravdu živá věc a každý měsíc je jiný. I tak můžu říct, že s minimálními náklady lze bez problémů být plátcem DPH. Hranice jsou ve vás. Ta svoboda, kterou vám tenhle způsob života dává, je k nezaplacení. Vím, že mám za sebe plnou zodpovědnost a že mám plnou svobodu dělat to, co chci. A to taky dělám.

Jani, určitě jste toho v obchodu zažila hodně. Podělte se s námi o nějaký kuriózní zážitek ze schůzky?

Zákazník si mezi řečí na schůzce postěžoval, že zmokl u sběru hub, nachladl a ke všemu ani žádné houby nenašel. Chtěla jsem ho povzbudit, že rostou a ukázala mu naivně foto hřibů v mobilu, co jsme našli s partnerem o víkendu. Ten zazářil zdravím a bez ostychu si řekl, ať mu v rámci našeho jednání taky něco nasuším. Pro změnu jsem v lese nenašla nic já a musela jsem hledat opakovaně. Nakonec jsem úlovek nasušila do doby podpisu smlouvy. Má důvěryhodnost v obchodu byla tak vysoká, že se ani nezeptal, jak dalece houby znám a poznám. V otázce hub celkem zariskoval, ale jinak si vybral dobře. Možná se o Vánocích u kuby divoce nasměje celá rodina a budou si říkat, že za 20 let, co byli u O2, se jim to nestalo. (smích)

Baví tě obchod, rozumíš „telco“ pojmům, hledáš práci, kde se můžeš realizovat, a nebojíš se zodpovědnosti? V T-Mobile aktuálně hledají nové obchodníky. Staň se součástí jejich týmu.

[leads_ id=”92243″]

Foto: Tomáš Jirsa