29. Srpen 2024
Společnost Deal Connection založil Jan Ondrejka spolu se svým obchodním partnerem během Covidu. Chtěli zúročit dlouholeté businessové zkušenosti a vybudovat svoji firmu, která bude spojovat investory a prověřené projekty v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Firma stabilně roste a aktuálně by její zakladatelé rádi rozšířili obchodní tým o nové tváře. S Janem Ondrejkou jsme probrali především to, jak práce obchodníka v Deal Connection vypadá, pro koho je ideální, co vše se může od zkušených kolegů nováček naučit a jak rychle se může kariérně posunout z akvizičního obchodníka na farmáře.
Jak byste popsal společnost Deal Connection, jak vznikla, co je jejím cílem a jak pomáhá klientům?
Firmu jsme s mým obchodním partnerem založili během pandemie COVID-19, konkrétně v roce v 2020. Oba se pohybujeme v investicích skoro dvě desetiletí, nabrali jsme dostatek zkušeností a kontaktů, a právě to nás přimělo založit vlastní společnost. COVID nám ukázal, jak silní či slabí někteří partneři či společnosti na trhu jsou, a kteří odolají i náročným podmínkám. Právě takové partnery si vybíráme pro spolupráci. Chtěli jsme využít své zkušenosti, předávat je dál a vybírat si, s kým budeme spolupracovat. Naším cílem bylo a je vytvořit silný tým obchodníků, kteří nejenže budou lidem pomáhat, ale zároveň si tím i slušně vydělají.
Máme velkou výhodu, že nejsme majetkově vázáni na žádnou konkrétní investiční skupinu, a můžeme si tedy partnery vybírat. Nikdo nás neplatí za to, abychom prodávali jen jeden produkt nebo službu, o které sami nejsme přesvědčení. Velmi pečlivě vybíráme spolupracující firmy nejen podle toho, jaké mají záměry, majetek nebo zajištění, ale také podle toho, jaké jejich projekty mají přínos pro životní prostředí či společnost, což je pro nás obzvlášť důležité. V oblasti energetiky, která je pro nás klíčová, se zaměřujeme především na obnovitelné zdroje. S našimi partnery nás pojí dlouhodobé vztahy a projekty. Náš business je založený na vztazích. Samozřejmě nás v minulosti potkaly i negativní zkušenosti, ale ty nám ve výsledku pomohly, a my na jejich základě vybíráme spolehlivé partnery a projekty, které pro naše klienty znamenají bezpečné a zajištěné investice, zejména v konzervativních projektech v energetice.
Můžete být konkrétnější v tom, s kým spolupracujete a do čeho mohou vaši klienti investovat?
Naši partneři jsou výhradně české firmy. Nabízíme možnost zapojit se do konkrétních fyzických projektů. Nejde o virtuální akcie nebo kryptoměny, ale hmatatelné projekty, které skutečně vzniknou a jsou viditelné. Abych uvedl konkrétní příklad, tak jednou z nich je společnost, která vyrábí biometan. Stávající klienty pravidelně bereme na exkurze, aby se s projekty mohli seznámit na vlastní oči, případně se setkat s majitelem či technickým ředitelem, a získat tak osobní zkušenost.
V současnosti rozšiřujete obchodní tým. Jak je aktuálně velký a jak dlouho u vás obchodníci v průměru pracují? Co na práci v Deal Connection nejvíce oceňují?
Aktuálně náš obchodní tým tvoří 10 lidí, přičemž polovina z nich je u nás od začátku a druhá polovina jsou nováčci, kteří jsou ve firmě do 1 roku. Nespornou výhodou pro nováčky je, že se mohou učit od svých zkušených kolegů. Každý obchodník má svůj vlastní styl práce, takže se noví kolegové mohou naučit různé přístupy k řemeslu, resp. vzít si od každého něco. Pokud u nás člověk vydrží první rok, obvykle tu zůstane, protože si vybuduje své vlastní portfolio klientů, které pak spravuje. Naše produkty jsou dlouhodobé, dává tedy smysl, aby u nás zaměstnanci taktéž setrvávali. Na práci v Deal Connection obchodníci nejvíc oceňují možnost učit se od zkušenějších kolegů obchodnické řemeslo, budovat si stabilní portfolio a samozřejmě příležitost vydělat si pěkné peníze.
Jaký typ člověka hledáte do Deal Connection? Které vlastnosti a schopnosti oceníte, a s čím u vás zájemce o práci nepochodí?
Na rovinu, hledáme ambiciózní osobnosti s chutí něco vybudovat a touhou po úspěchu. Klíčové je i podnikatelské myšlení, stejně jako chuť ovlivnit svůj výdělek. U nás dostanete šanci prodávat produkt, který má smysl pro společnost, například projekty zaměřené na recyklaci nebo obnovitelné zdroje. Mnoho klientů dnes investuje právě kvůli společenskému přínosu těchto projektů, ne jen kvůli stabilním a dlouhodobým výnosům.
Na druhé straně, tahle práce není vhodná pro uchazeče, kteří ji budou práci brát jen jako zaměstnání od–do, pokud potřebují home office, či chtějí v pracovní době primárně cestovat. Práce u nás je pro podnikavé lidi, kteří chtějí rozjet kariéru. Začátky jsou náročné, ale my se snažíme vytvářet ideální podmínky, aby si obchodníci mohli vybudovat své portfolio a poté měli více volnosti.
Jak probíhá zapracování obchodníka a jeho následný kariérní růst? Co všechno dokážete juniora naučit?
Každý nový obchodník u nás nejprve projde úvodním proškolením, které trvá zhruba týden. To se zaměřuje na partnery, projekty a obchodní dovednosti. Poté následuje zapracování, které zahrnuje pravidelné meetingy a školení. Nováček se může opřít o zkušené kolegy – manažery, kteří mají dlouholeté zkušenosti a jsou připraveni ho podpořit na schůzkách i v každodenní práci.
Popsal byste mi běžný den akvizičního obchodníka v Deal Connection? Na co musí být připraven?
U juniorních obchodníků zabere většinu pracovní doby vyhledávání nových klientů. Součástí práce jsou školení zaměřená především na zdokonalení obchodních dovedností, které vedou k tomu, aby bylo obchodníci schopni dělat svou práci efektivněji. U seniorních obchodníků zabere většinu času správa stávajícího klientského portfolia a akvizice nových klientů je spíše doplňkem. Tito kolegové si u nás vydělávají v průměru 2–3 miliony korun ročně.
Jak vypadá váš obchodní proces a jak dlouho to trvá od prvního kontaktu k úspěšnému prodeji? Jak dlouhé jsou vaše prodejní cykly?
Délka prodejního cyklu může být velmi krátká – od jednoho dne po týden. Pokud je klient rozhodnut, může být smlouva uzavřena během pouhé hodiny. Ale je to individuální, někteří klienti čekají, až se jim uvolní finance například z termínovaných vkladů a proces se může protáhnout i na měsíce.
Právě teď je ideální čas na “naskočení” do našeho týmu. Klienti se vrací z dovolených a začínají aktivně řešit své investice. Zároveň si ale myslím, že nastavení hlavy na obchodní myšlení je v naší práci alfa a omega, jak jsem říkal, nemáme čistě sezónní produkt, neprodáváme jahody (směje se).
Na jaký typ klientů se orientujete/cílíte?
Naše projekty jsou vhodné především pro privátní klienty. Systematicky tedy cílíme především na české firmy a jejich majitele. Cílem pro obchodníka je osobní schůzka, ne uzavření obchodu po telefonu. Většina našich klientů je dnes již zvyklá řešit věci na online schůzce, a ne při osobním setkání, což velmi akcelerovala právě covidová situace. S klienty se snažíme budovat dlouhodobé vztahy, které jsou oboustranně přínosné.
Můžete prozradit, jak jsou nastaveny provize a odměny pro obchodníky? Jaké největší benefity práce má?
Konkrétní čísla rádi sdělíme na osobním pohovoru, ale všechny provize a odměny jsou nastaveny férově a komunikujeme je s uchazečem otevřeně. Obecně u nás platí, že provize jsou nastaveny motivačně – čím větší je uzavřený obchod, tím větší je i provize. Kariérní růst u nás znamená i možnost vyšších provizí. Interně pak máme nastaveny i celofiremní kvartální bonusy podle toho, jak se nám daří plnit nastavené cíle. Po práci vyrážíme občas i na teambuildingy, chodíme hrát fotbal nebo bowling. Naším cílem je ale především férově zaplatit naše obchodníky, než je „opít“ multisportkou a stravenkami.
Další nespornou výhodou práce u nás je, že po 5. hodině (v pátek ve 3) může člověk zaklapnout počítač a jít domů s čistou hlavou. Vzhledem ke konzervativním produktům, které nabízíme tu standardně nezažíváme krizové situace. Není tedy v zásadě potřeba být po večerech či o víkendu na telefonu.
Co považujete za nejnáročnější část vaší práce resp. práce obchodníka v Deal Connection?
Domnívám se, že nejtěžší je vydržet první rok a zachovat si nadhled a dravost. Obchod je občas i o odmítnutí, ale každé odmítnutí nás posouvá blíž k cíli. Proto hledáme lidi, které zajímá dlouhodobá spolupráce, nikoli ty, kteří často střídají zaměstnání.
Jak dlouho se ve světě obchodu pohybujete vy? Na jaký obchod či úspěch jste ve své kariéře nejvíce pyšný?
V oboru se pohybuji od roku 2006 a asi nejvíc jsem hrdý na to, že jsem se svým společníkem vybudoval v obtížných časech firmu, která přežila pandemii a vyšla z ní ještě silnější. Vážím si toho, že máme spokojený tým lidí, kteří mají svou práci rádi a prodávají produkty, které mají smysl a společenský přesah. Jsem hrdý na to, že si můžeme vybírat partnery a zaměřovat se na projekty, které jsou přínosné jak pro klienty, tak pro společnost a životní prostředí obecně.
Kam byste si přál firmu dál posunout? Jaké máte cíle a vize?
Rádi bychom kromě juniorních zájemců o práci přivítali i zkušené kolegy. Nejsme zkostnatělý korporát, jsme otevření novým nápadům, a pokud s sebou obchodník přinese cenné zkušenosti, může se časem podílet na chodu firmy. Naší dlouhodobou vizí je vybudovat silný tým s přibližně 20 profesionálními obchodníky a nadále podporovat financování projektů českých firem, které nejen že poskytují našim klientům atraktivní výnosy, ale zároveň má jejich podnikání přínos pro celou společnost.
Cítíte, že je to pracovní výzva přesně pro vás? Neváhejte a pošlete svůj životopis.