Jan Laibl: Hodili mě do vody a řekli „prodávej!“

5. 10. 2014 +

Rozhovory

Lektor, kouč a v prvé řadě obchodník Honza Laibl učí prodejce, manažery a další profese zaměřené na výkon, jak rozvinout svůj potenciál. Chce změnit vnímání obchodu v Česku, odpárat mu cejch negativity a vnést do prodejního řemesla trošku svěžího větru. Za to má u nás obrovský palec nahoru!

laibl_01

Honzo, jak se máte, co se vám dneska povedlo?

Co se mi povedlo, hodnotím až na konci dne a teď je poledne, 😉 každopádně jsem rád, že se mi podařilo celý tento víkend odpočívat. I náš rozhovor si dovolím zařadit do té klidnější náplně dne.

Školíte obchodní dovednosti. Jak jste se dostal z pozice obchodního zástupce ke koučování?

Hodili mě do vody a řekli „prodávej.“ Začátky byly hodně obtížné, ale pak jsem začal hledat způsoby, jak zvýšit svou úspěšnost. Od té doby jsem se do obchodu zamiloval. Vedl jsem svůj první tým a to byl začátek školení i koučování. Pak se mi ozývali jiné společnosti a vedoucí týmů, abych jim proškolil obchodníky.

Když nad tím teď přemýšlím, tak mi to přijde jako přirozený vývoj. Tím však nechci říct, že mi ta cesta spadla do klína.

Také bych nerad činnost obchodního zástupce úplně opouštěl. Stále sám prodávám, a díky tomu mám pořád kontakt s realitou na trhu. A především mě to baví.

laibl_businesstuesday

Co jste si z obchodu jako oboru vůbec odnesl? Bylo to především zklamání, proto koučujete?

Vůbec ne. Pořád si něco odnáším. Od neuvěřitelných příběhů, přes skvělé lidi, po hromadu svých chyb. Vše mě nabijí a inspiruje. Koučování je doplňkem toho, co mi obchod nedává, pomoc ostatním obchodníkům.

Říkáte, že chcete zvýšit kulturu obchodu v ČR. Co tím máte konkrétně na mysli?

Přesně tohle. 🙂 Dneska, když se pochlubíte svému okolí s novou pracovní pozicí, která je většinou hodně závislá na výkonu, tak vás nečekají žádné ovace. Dokonce ani plácání po ramenou. Spíše vás budou odrazovat, že „všichni nakupujou na internetu“, „dobré produkty nepotřebujou obchodníky“, „umřeš hlady“, „jak můžeš někoho otravovat“ a podobně. Já jsem zatím žádné produkty neviděl, že by měly nožičky nebo se samy prezentovali na internetu, vy ano? 😉

Další část je spojená s negativním pohledem na profesi obchodníka. Zákazníci mají při jednáních velké obavy z toho, jak moc velký podvodník tam sedí. Je načase, aby se zákazníky jednali jen profesionální obchodníci. Bez lží, podvodů a dalších praktik, se kterými se setkáváte dnes v médiích.

A pak tu máme poslední část, úroveň uvědomění si prodeje. Už jste si někdy řekli, že do téhle restaurace nikdy nepůjdete, protože se obsluha neumí chovat? To jsou také obchodníci…

laibl_03

Co si tedy myslíte, že dnešním obchodníkům nejvíc schází?

Umění vlastní motivace. Vnitřní pochopení PROČ. Zamilovat si vše, co je nezbytné k dosažení úspěchu.

Když k vám obchodník, nebo celý tým, přijde na konzultaci, jak takové sezení vypadá – čím začínáte?

Začínám tím, co je cílem konzultace. 🙂 Nejsem koučem v pravém slova smyslu. Používám koučování ke komunikaci. A pracuji především se skupinou. V konzultaci kombinuji prvky koučinku, mentorství a motivačních nástrojů.

Co se ideálně do konce školení má v obchodníkovi změnit, abyste považoval seminář za úspěšný?

Naplnění toho, pro co si přišel.

A pokud se po mém semináři rozhodne pracovat na sobě vytrvale a pokorně, tak budu maximálně spokojený.

 

  • Oblíbený film: Dvanáct rozhněvaných mužů (originál z roku 1957)
  • Oblíbený kousek oblečení: italská móda
  • Oblíbená restaurace: všude, kde si váží hosta a mají šikovné kuchaře
  • Jezdím autem značky: Porsche a Hyundai
  • Jakým způsobem relaxuji: meditace a příroda
  • Životní motto„Můžeme hledat to, co nás bude bavit, nebo milovat vše, co děláme.“

 

Text: Pavla Lokajová