Jan Bartušek: „Bydlení budou lidé řešit vždycky,“ říká zakladatel Hypo-portal.cz

10. Duben 2017

Jan Bartušek je typ člověka, který se rozhodně nespokojí s málem. Mít takového ambiciózního a nebojácného šéfa rozhodně nastartuje vaši kariéru. V 23 letech, kdy se spousta studentů baví v klubech a chodí po brigádách, vlastnil několik finančně poradenských kanceláří. V 27 letech se rozhodl pozornost zaměřit na hypoteční trh a vymyslel projekt, díky kterému si před pořízením hypotéky můžete jednotlivé nabídky „proklepnout“ a do banky či k jednomu z jeho hypotečních specialistů přijít financování vašeho bydlení dořešit. Jak se u něj obchodníkům žije, kolik si vydělají a v čem vás bude jako mentor na denní bázi inspirovat?

DSC_6545 copy

  • Jan Bartušek, 29 let
  • Pozice: Jednatel HypoPortal.cz, on-line srovnávač hypoték
  • Ve financích začínal v roce 2009, kdy byl trh trochu jinak nastavený. Studoval tehdy Mendelovu univerzitu v Brně. Ve třetím ročníku přerušil studium a už se do školy nevrátil. „Ten, kdo nemá ve financích vzdělání, získá ho praxí, ale ne každý má vytrvalost, aby to vydržel.“
  • Kolem roku 2015, kdy se se trh poradenství začal měnit, pomalu přicházela nová legislativa a nároky klientů rostly, „jsem poprvé začal koketovat s myšlenkou, že je potřeba se víc ukázat na internetu, dát podnikání moderní kabát.“ Rozhodl se zaměřit na oblast, která je dlouhodobější a stabilnější – hypotéky.“

Jakým lidem Honza v businessu věří? „Ideální je pro nás někdo, kdo je schopný pracovat na full-time, vidí v této branži dlouhodobost, stabilitu a smysl. Někoho, kdo má životní zkušenost a nemusíme ho učit od píky.“ Jste to vy?

[leads_ id=“99348″]

Vyzkoušejte leady

 

DSC_6560 copy
V kolika letech si Honza Bartušek sáhl na první milion? „Před 6 lety, takže ve věku 23 let.“

„Na schůzku sám se sebou si beru diář, abych mohl nápadům hned přiřadit datum, kdy je realizuji“

Honzo, vymyslel jste inovativní produkt v hodně strnulém oboru – hypotékách. Kam chodí zaneprázdněný manažer na nápady?

Nejvíc myšlenek mi přichází do hlavy o víkendu, kdy nejsem chycený v operativě. Sednu si do kavárny, vezmu si s sebou zápisník, udělám si myšlenkovou mapu, co by se dalo posunout dopředu, to mně nejvíc pomáhá. Je to můj zvyk už několik let. Ať jsem v Česku nebo zahraničí, vždy si ten týden najdu zhruba 8 hodin pro strategické plánování. Jsem nicméně typ člověka, který si na tuto schůzku sama se sebou bere diář, harmonogram, rovnou si to tam zakomponuji. Tím, že to dám do diáře, tak potom mám tendenci to realizovat.

„Internet dokáže dnes jakýkoli byznys umocnit a extrémně znásobit“

Takže přišel nápad na podnikání, bylo vám 27. Kde jste vzal sebevědomí, že to bude fungovat?

Měl jsem to opačně než většina podnikatelů, kteří stojí za on-line projekty. Vymyslí digitální nástroj a pak hledají distribuční síť. Já měl síť vybudovanou, hledal jsem kabát, který na to nabalím, abych podpořil marketing a dělal obchod moderně. Internet dokáže dnes jakýkoliv byznys umocnit a extrémně znásobit. Spousta lidí z branže mi říkala: „Jsi blázen, lidi nikdy nebudou hypotéky hledat někde na webu.“ Šel jsem do toho s rizikem, že to fungovat nemusí. Ale zafungovalo.

Vyzkoušejte leady
DSC_6517 copy
Většinou se ráno potkáme v kanceláři, je jedno, ve které, ve všech městech fungujeme podobně. Ráno mám tedy meeting, projedeme rychlé kolečko, kdo co řeší. Management se snaží pomáhat obchodníkům s tím, jak jednotlivé případy řešit, urychlit, uchopit. Pak následuje volání, většina obchodníků nebojuje s tím, že by neměli kam volat, poptávek je hodně, spíš nestíháme.“

„Bydlení vždy řeší spousta lidí. Je to byznys, který fungoval, funguje a dlouhodobě fungovat bude“

Takže lidi hledají na webu nejlevnější řešení nejen spotřebního zboží, ale i hypoték. Z toho, co na portálu zadají, tak předpokládám, že padají leady pro obchodníka. Kolik?

Na webu ukazujeme nejen detailní srovnání všech bank na trhu, ale i další vychytávky. Třeba jak si dřív doplatit hypotéku, kolik úroků mohu jako klient odečíst od základu daně a jak se eventuálně těchto úroků zbavit, za jakých podmínek by si měl člověk tvořit rezervu na investiční nebo spořící účet. Publikujeme vlastní články. Na základě toho generujeme poptávku klientů, kteří chtějí řešit hypoteční úvěr nebo obecně financování bydlení. Když budu brát kvalitní ověřené kontakty, generujeme jich při současném nastavení marketingu asi 50 denně v ČR a o něco méně na Slovensku. Ve chvíli, kdy stíháme odbavovat všechny klienty, jednoduše dáme do marketingu více prostředků a vygenerujeme tím i vyšší počet leadů.

Na celou republiku to není moc, ale tuším, že máte ještě další karty v rukávu…

Přesně tak. Jsme schopni mu zajistit poptávky z on-linu či od našich obchodních partnerů. Obchodní partner může být třeba realitka, která má v Praze například 12 realitních makléřů, z nichž každý prodá dva byty měsíčně – třeba 24 poptávek za měsíc. Ve chvíli, kdy to obhospodařuje jeden obchodník, nemá šanci stíhat. Proto na jednu realitku musí být i víc obchodníků. Jsou to kontakty na jisté obchody.

Noční můrou obchodníka je sehnat dostatečné množství kontaktů. Jak je to u vás?

Toto u nás odpadá, bojujeme spíš s tím, jak všechny obchody stihnout a zefektivnit proces. Hledáme lidi, kteří mají zkušenost a disciplínu. Žádné 20leté zajíce. Náš kolektiv má v průměru 28–35 let a určitou pracovní etiku.

DSC_6550 copy
Profesně se Honza aktuálně soustředí na rozjetí slovenského trhu – v roce 2017 vstoupil Hypo-portal.cz na slovenský trh s cílem zapsat se se srovnatelným úspěchem jako v Česku. Mimo práci se plánuje věnovat sportu a cestování. Tento rok chce stihnout navštívit některou ze severských zemí nebo Kanadu – tepla už bylo dost.

„Tato práce nejde dělat 5 hodin týdně. Pokud chcete budovat, pracovat na cílech, musíte obětovat část života“

Mladé lidi lákají do financí finance samotné – obor, kde se dá vydělat. Kolik obchodů během měsíce uzavíráte?

Závisí na zkušenosti, ale bavme se o průměru – obchodů není paradoxně moc, jedná se o poměrně komplikované, náročné obchody. Hypotéka není záležitost dne. Schůzek má obchodník třeba 5 za týden. Takže se jedná o schůzku denně – pokud toto stíhá, dokáže udržet kvalitu a je dostatečně vytížený, dobře si vydělá. Pak závisí taky na lokalitě, pokud se budeme bavit o pražském trhu, tak stačí zrealizovat třeba 2 obchody v hodnotě 4–5 milionů na to, aby si vydělal 100 000 Kč. Průměrný zisk pro obchodníka je 1 % ze zrealizované hypotéky.

„Co je na téhle práci nejvíc rajcovní? S každým případem se učíte něco nového“

Když je to takto obchodníkovi pěkně naservírované, je to skoro nuda. Kde je ta výzva?

V on-linu ten adrenalin je. Vzniklá poptávka na internetu neznamená 100% konverzi, uzavřete asi 55 % ze všech poptávek. Je podstatné si říct, že byznys se částečně přesouvá na internet, ale jen po stránce marketingu. Realita je taková, že hypotéku a vůbec finanční plánování na internetu člověk vyřešit nemůže, ať si říká, kdo chce, co chce. Obchodník zastává nejdůležitější funkci a pozici, propojuje se s klientem prostřednictvím telefonátů. Adrenalin začíná tou první schůzkou – zda obchod uzavřete, závisí primárně na ní.

DSC_6530 copy
Jako šéf je Honza údajně především disciplinovaný. „Každý ze spolupracovníků může očekávat ekonomickou stabilitu, dlouhodobé fungování. Bude na určité úrovni, která se drží a ideálně roste. Je to ale velká časová investice, jsem v tomto nekompromisní – tato práce nejde dělat, když si člověk vyčlení 5 hodin týdně.“

„Každý cíl, který si člověk stanoví, je dosažitelný. Mostem mezi aktuální situací a cílem je dle mého názoru disciplína“

Dobře. Co na tom nejvíc „rajcuje“ vás?

Já v tuhle chvíli aktivně neobchoduji, ale obchod mě vždy bavil. Nabíjejí mě tréninky s obchodníky, kde můžu předat, co jsem se naučil. Na celé branži mě nejvíc baví různorodost. Řada obchodníků bojuje s tím, že po nějaké době se z toho stává rutina. U nás je každý případ jiný, člověk stereotyp nezná. Každý případ se probere individuálně, jinak se nastaví, přistupuje se ke každému jinak. Navíc my nehledáme obchodníky/poradce jako takové. Do spolupráce jdeme s tím, kdo má nejen obchodního ducha, ale i podnikatelské ambice. Náplň práce lidí u nás je totiž velmi rozvětvená a rozhodně to není jen o hypotečním poradenství. Na denní bázi řešíme nová partnerství s realitkami, domlouváme developery a další obchodní partnery, takže je tu dost B2B jednání. Od těch nejschopnějších spolupracovníků automaticky očekáváme, že budou vést tým, v ideálním případě budou spravovat vlastní pobočku. Vlastnit na základě licence takovou vlastní franšízu. Dá se říct, že od počátku spolupráce se snažíme, aby ti s podnikatelským duchem vedli do budoucna vlastní kancelář a tým lidí. V budování podnikatelů, resp. v transformaci obchodníka v podnikatele, majitele firmy, spočívá naše největší know-how, toto se nám díky dlouholetým zkušenostem v oboru opravdu daří.

DSC_6595 copy
Od roku 2010 začal Honza budovat síť obchodníků, během asi 3 let vzniklo cca 8 kanceláří, hlavně na Moravě. Po několika letech se rozhodl zaměřit na hypoteční trh a správně odhadl sílu internetu. „Hypo-portal.cz má dva pilíře. Zaprvé on-line, tj. to, co vidíte na internetu, a za druhé je to informační systém/aplikace, která propojuje hypoteční specialisty s realitními kancelářemi, developery a většími celky ,tedy off-line“ vysvětluje.

„Nemůžeme si dovolit obchodníka vhodit do vody, branže je na to citlivá. Nelze fungovat metodou pokus-omyl“

Honzo, jak se mění chování Čechů, co se týče nákupu hypoték?

Spousta mladých lidí nemá jinou šanci než sáhnout po hypotéce, aby bydleli ve svém. Většina lidí v Česku preferuje bydlet ve svém, takový trend tu je a přetrvává, je to pro nás výhoda – v zahraničí je běžné, že rodina bydlí celý život v nájmu, nemají potřebu vlastnit nemovitost. Druhá věc je, když se podíváte, kolik dáte za nájem a srovnáte to s hypotékou, tak zjistíte, že třeba zaplatíte měsíčně třeba i o polovinu méně, kdybyste na ten byt měla hypotéku. Takže i racionální důvody. Tuto otázku musí v nějaké životní fázi řešit každý.

Co vlastně ukazuje srovnávač hypoték?

  • Srovnání jednotlivých bank na trhu – úrokové sazby, výše splátek atd.
  • Jak doplatit hypotéku dříve, nepřeplatit tolik na úrocích z hypotéky.
  • Kolik celkově přeplatíte, ale zároveň kolik z těchto úroků můžete odečíst od základu daně.
  • Jak se vyvarovat přeplácení třeba pomocí investičních účtů.
  • Minimální příjem pro získání hypotéky.
  • Publikují každý týden informace o trhu bydlení, hypoték, bankovních domů.

„Ideální je pro nás někdo, kdo je schopný pracovat na full-time, vidí v této branži dlouhodobost, stabilitu a smysl. Někoho, kdo má životní zkušenost a nemusíme ho učit od píky.“ Jste to vy?

[leads_ id=“99348″]

Foto: Čestmír Jíra

© 2024 imper.cz