Jakých chyb se vyvarovat, když začínáte s obchodem?

13. Červen 2022

Proč mi to nikdo neřekl??? Jakékoliv začátky jsou těžké a každý z nás se s nimi popasuje různým způsobem. Máme naivní představy, které toužíme naplnit a pak přijdou první překážky. Přeskočíme, podlezeme nebo se utopíme? My vám teď házíme záchranné lano v podobě fuckup příběhů reálných lidí.

Říká se, že zkušenost je nepřenosná. To je sice pravda, ale pokud přede mnou x lidí pohořelo, měl bych se zamyslet. Nemyslím, nechat se odradit, ale najít jiný způsob, dát si pozor, lépe se připravit, protože kdo ví, třeba jen ta moje cesta je ta správná.

V salesu jdeme s kůží na trh. Prodáváme emoce, svou energii, znalosti, zapálení. A se zkušenostmi přichází lehkost. Už to není jen práce, je to hra…zábava. Ale před tím musíme vydržet kopance, které nás dělají lepší….

hledáme obchodníka

Nedotahoval jsem

Veronika F.
Komunikace mě vždycky bavila. Nevadilo mi komukoliv zavolat, a byla jsem schopná bavit se o čemkoliv. Problém ale byl, že jsem nevěděla, jak navázat tu přátelskou komunikaci na obchodní. A když už jsem to udělala, ozvalo se NE. Domluvila jsem se se služebně starší kolegyní, že mi na začátku pomůže a provizi si rozdělíme. Těšila jsem se, že se vše naučím a budu opravdu dobrá. Nebudu to protahovat – z firmy jsem byla odejita, nedostala jsem ani korunu a bylo mi řečeno, že mě kolegyně kryla, že nic nedělám. Může to vypadat jako žabomyší válka, nebo konflikt dvou ženských, ale pokud začínáte, potřebujete opravdu podporu a čas se vše naučit. Proto pokud se s někým na něčem domluvíte, oznamte to, ať se to ví. Když je v inzerátu, že dostanete na začátku podporu, ptejte se jakou, v čem spočívá a trvejte na ní.

Tomáš B.
Před 15 lety jsem na své první prodejní schůzce prezentoval jako divý a bál jsem se uzavřít obchod. Klient se zase bál rozhodovat, aby něco neudělal špatně. Tak jsme prezentovali vesele dvě hodiny, až na posledních 15 minut se k nám přidal nadřízený klienta a deal uzavřel místo nás. ☺

Měl jsem velké oči

Jan L.
V minulosti jsem oslovil během krátké doby velký počet potenciálních zákazníků a poté se sešel velký počet poptávek a požadavků, které jsem nebyl schopen rychle vyřídit. Nový šéf totiž nařídil zvýšit obrat. Sice se nám teď daří ho držet na 14 mio CZK měsíčně z původních 6-7 mio, ale byl to boj ☺.

Hana P.

V euforii z nového místa a pracovní šance jsem telefonovala a sehnala spousty potenciálních zákazníků, jenže každému jsem toho taky spoustu naslibovala, a pak se snažila po nocích ty sliby plnit. Procesy se musí zautomatizovat, předpřipravit dokumenty, prezentace…. Protože i když chcete mít ke každému zákazníkovi osobní přístup, nejde to udělat stoprocentně.

hledáme obchodníka

Databáze klientů

Gabriela M.
Nevedla jsem si od začátku poctivě databázi klientů a poznámky ze schůzek na jednom místě, takže jsem si zbytečně zavařila.

Jan K.
Trvalo mi dlouho, než jsem našel systém ve vedení zákazníků, který mi vyhovuje. Na začátku jsem si vše psal do diáře, pak to přepisoval do jednotlivých karet, které jsem si s sebou na schůzky ale nevozil. Takže jsem se opakoval, nebo ptal dvakrát a přišel o některé zákazníky, protože jsem na ně zapomněl. CRM programy mi nevyhovují, vytvořil jsem si svůj postup, jak si vedu databázi klientů, mám ho neustále s sebou a už na nic nezapomínám.

Neuměl jsem komunikovat

Sabina L.
Já jsem neuměla komunikovat s lidmi,, jejich“ řečí. Až když jsem si začala osvojovat typologii barev osobností, začalo se dařit ☺ Odborník na to je třeba Marc Accetta. Na Youtube má mraky videí.

David Š.
Vždycky jsem se snažil zjistit o zákazníkovi i něco z jeho soukromí, abych mohl příště začít s tím, že se zeptám, jak se má dcera, nebo jak dopadl výlet apod. Byl jsem tak účastný, že se mi ale začali všichni svěřovat s tím nejhorším, co se jim stalo. Naši schůzku brali spíš jako terapii a já jednu pak už  fakt potřeboval. Když vám totiž někdo řekne, že mu vykradli dům, těžko na to navážete výhodnou nabídkou na zdvojnásobení objednávky. Takže na to pozor. Určitě mít zájem a ptát se, ale moc to netlačit.

Přestřelil jsem na začátku

Karel V.
Měl jsem obrovský zájem pracovat pro jednu společnost. „Obchodnicky“ jsem jim nabídl, že budu pracovat 3 týdny zadarmo, a když se osvědčím, budu si klást podmínky. Za prvních 14 dní se mi podařilo (asi náhoda) dotáhnout několik velikých dealů za hoodně peněz a všichni mě plácali po zádech. Poslední den mé stáže mi řekli, že děkují, ale že hledají spíše seniora!!

„Nejhezčí chvíle v byznysu je, když je smlouva podepsaná a VŠICHNI zúčastnění mají skvělý pocit.“

Velké chyby v salesu se můžete dopustit i zvolením špatného oblečení. V obchodu je velmi důležitý první dojem a vzhled. Správně zvolený business casual může rozhodnout o úspěchu celého vašeho snažení. Zhruba na podobné úrovni je také chování a etiketa. Není třeba se vždy striktně držet zajetých principů, ale celé obchodní chování přizpůsobit stylu klienta.

Ano, začátky nejsou snadné, ale když vytrváte, začnou se otvírat dveře a přicházet příležitosti. A ty za to stojí…Takže vydržte…..

© 2023 imper.cz