Jakub Sechter z Cleevio: „Vždycky jsem byl diplomat. V obchodě miluji vyjednávání“

29. 2. 2016 +

Rozhovory

Mladí start-upisti, kteří se nebojí lovit velké ryby za oceánem. V Cleeviu známém aplikacemi Speendee a Gamee se rozhodně nebrání novým přístupům a myšlenkám. Nehledají pouhého obchodního zástupce, spíše business developera. Člověka, který sám přemýšlí, jak byznys posunout dál. A ocení příležitost potkat zajímavé lidí, třeba v Las Vegas, Japonsku či Izraeli. Nejen o tom, jak ve věku 24 let cestovat za byznysem po světě, uzavírat klienty po Skypu a dávat si přitom pozor na kulturní odlišnosti a časová pásma, jsme si povídali s Jakubem z Cleevio.

cleevio5

  • Jakub Sechter, 24 let
  • Pozice: Business Development Manager
  • Vývojářská společnost Cleevio
  • Produkt: Vývoj mobilních aplikací (iOS & Android), např. Spendee, Gamee, nově Angee
  • Přijímají obchodníka na pozici: Business Development Manager

button Job pro vas

Uzavřít klienta přes Skype chce cvik – a mluvit pomalu

Jakube, když se tak dívám po vaší střešní kanceláři na I. P. Pavlova – musí být člověk, který chce do Cleevia, geek?

Mohl by. Určitě to však není kritérium pro přijetí, zejména pro obchodníka. Neuškodí, když se v aplikacích vyzná, dokáže je používat a umí je vyzkoušet. Základem je perfektní angličtina. Chceme někoho, kdo je komunikativní, umí se vyjadřovat a pálí mu to – i když to bude třeba jeho první job po škole. Pokud k nám přijde člověk s nabitým CVčkem, ale neumí se tady vymáčknout nebo ani neví, kam přišel na pohovor, těžko zapadne mezi kluky, co tomu dávají maximum času a výkonu.

Tys přišel do Cleevio před 2 lety hned po škole, takže takový „nepopsaný list“. Jak ses v oboru našel?

Já byl vždycky diplomat. Dokázal jsem se ze všeho vykecat, bavilo mě vyjednávat. Když jsem přišel sem, nebyl tu nikdo, kdo by mě vyloženě zaučil. Takže jsem se musel všechno naučit sám. Googlil jsem vše možné, jak se dělá mezinárodní obchod, dělal si online kurzy atd. Věřím, že obchod člověk musí mít v sobě, a to já měl. Můžeš mít naučené skvělé postupy a metody, několikaleté zkušenosti z obchodu, ale reálnou uplatnitelnost se dozvíš, až když to zkusíš v konkrétním byznysu. Já jsem se třeba časem naučil mluvit pomalu, rozvážně. Což se ukázalo jako klíčové zejména při Skype jednáních. I ta angličtina pak jde líp. Tím, že člověk mluví rozvážně, dokáže vytvořit iluzi, že je důležitější, a získává si větší respekt.

cleevio6

Cleevio prodává hodně do Ameriky, Izraele, Japonska, Ruska. Vlastně mluvíš s celým světem a jak říkáš, velká část „schůzek“ probíhá po Skypu. Není to riskantní z hlediska připojení?

Samozřejmě risk tam vždycky je, na druhou stranu můžeš v nejhorším případě vždycky zavolat telefonem s výhodným mezinárodním tarifem – ten tady máme. Když si sedám ke Skypu, přichází pro mě ta nejzajímavější část salesu. Vyjednávání. Bavíme se třeba o ceně, rozsahu spolupráce, délce kontraktu a podmínkách. Je to velká alchymie. Když to člověka baví, může se opravdu vyřádit.

Jednou jsme takhle měli rozjednaný obchod v Izraeli. Nějak se to zaseklo a několik týdnů se vyjednávání nikam neposouvalo. Tak jsme se tam vypravili, osobně jsme se setkali s majiteli firmy, popovídali jsme si a deal klapl raz dva. To je ten tvrdý byznys, ke kterému člověk v korporátu přijde až po letech. U nás schopný člověk dostane prostor velice brzy.

K tomu Skype hovoru se musíš ale dostat, jak vlastně klienty oslovuješ. Co se ti osvědčilo?

Klasicky si vytipovávám firmy, které by mohly chtít naše produkty – například personalizovanou verzi některé z našich aplikací. Udělám si seznam takových firem různě po světě, najdu si kontakty na lidi, kteří by mi mohli pomoci, a oslovím osobu ve firmě těsně nad nimi. Protože když to člověk dostane jako úkol od šéfa, hned se mi jedná líp, než když ho oslovím napřímo. Chce to ale trpělivost, jsou to busy lidé a někdy i 6 e-mailů je málo, aby ti odpověděli. Také v e-mailu je potřeba se odlišit, aby je to vůbec zajímalo.

Řekněme, že Skype hovor klapl, máš uzavřený kontrakt. Končí tím i tvá práce obchodníka?

Právě naopak. Uzavřením dealu začíná nejhezčí bod spolupráce – budování vztahu a ten business samotný. Začnou společné večeře a drinky, firma se na nás přiletí podívat nebo my letíme za nimi. Pak řešíme prodlužování smlouvy, dodatečné podmínky, hledáme nové možnosti, kde se dá spolupracovat a kam bychom to mohli posunout dál.

cleevio2
„Come have fun with us. We also make apps!“ říká firemní motto. Jakub Sechter s Project Managerem Cleevio Jakubem Křemenákem ukazují, že i zde po dlouhém dni platí work hard, play hard

U nás jednáš s celým světem a musíš brát v potaz časová pásma. Neznamená to ale pracovat po nocích

Skypy jsou ze zkušenosti někdy úsměvné, určitě máš taky v ruce nějakou vtipnou „historku z natáčení“.

Vyloženě mou ne, ale kolegovi se stalo, že si domlouval Skype call na čtvrtou odpoledne a byl spokojený, jak mu to časově krásně vyšlo. Pak se k tomu hovoru chystal a najednou zjistil, že si špatně spočítal čas a ten call má až za 12 hodin – ve čtyři ráno. Přepočítával časový rozdíl na špatnou stranu. Za svou chybu musel zaplatit tím, že si tu noc trochu přivstal. (smích)

Takže se u vás kvůli práci i vstává. Máte vůbec klasickou pracovní dobu?

Od desíti do šesti. Potom od desíti do tří do rána, protože Amerika se probouzí, no a potom zase „jede“ východ. (smích) Ne, dělám si legraci, rozhodně kvůli práci není nutné ponocovat. Někdy třeba z domova odepíši na e-mail nebo mám Skype, ale není to na denním pořádku. Lidé, se kterými spolupracujeme, jsou však profíci. V Americe přijdou v devět do práce a jdou na Skype rovnou s námi, protože vědí, že my už máme večer.

cleevio1
Jakub k sobě hledá podobně nastaveného kolegu, kterému předá rozjetý mezinárodní business, aby se mohl naplno věnovat projektu Spendee

Projekty Spendee a Angee jsou nyní vlajkové lodě Cleevio

Ty se teď, Jakube, budeš plně věnovat projektu Spendee. Chceš si proto zaučit schopného obchodníka, který nastoupí na tvé současné místo. Popiš mi vaše produkty, co vlastně bude takový člověk prodávat?

Hledáme člověka, který nám bude pomáhat rozvíjet business dál. Je těžké popsat, co konkrétně bude mít na starost, protože produktů máme skutečně hodně. Vyvíjíme vlastní aplikace jako například Spendee. Pak děláme klientské aplikace, doplňky do vyhledávačů a spoustu dalších věcí, které se u nás vyvíjí.

Velký potenciál momentálně vidíme v kickstarterových projektech. Třeba Angee, náš nejnovější a první hardwarový projekt, je jeden z největších kickstarterových projektů v Čechách, ne-li nejúspěšnější, na kterém se vybralo přes půl milionu dolarů během dvou měsíců. A podobných projektů je ve světě spousta. Mají úspěch, ale nemají dostatek prostředků, aby si všechno dělali sami. Potřebují někoho, kdo jim třeba udělá aplikaci – a to můžeme být právě my.

cleevio4
Z kanceláří na I. P. Pavlova se vyvíjí o sto šest a prodává do celého světa

Máme nejlepší vývojáře, ať už pro iOS nebo Android

Svou prací žiješ. Je přesto něco, co ti na ní nevyhovuje?

Největší problém bývá, když jednáme s lidmi, kteří byznysu moc nerozumí. Nebo si kladou podmínky, které nejsme schopní přijmout. Já tomu často věnuju příliš mnoho času. Kdybychom si třeba hned od začátku jisté věci vyjasnili, mohl jsem ten čas věnovat něčemu jinému. Takže to je třeba takový fail, se kterým se setkávám.

K rozhovoru se na chvíli přidal Project Manager Cleevio Jakub Křemenák. Jakube, mě by na závěr zajímalo, co v Cleeviu zafungovalo, že jste se během krátké doby tak vyšvihli?

Klíčovým slovem je kvalita. Za 7 let se u nás vystřídala spousta lidí a jsem přesvědčen, že v současné době jsme byli schopni vyselektovat to nejlepší, co v našich podmínkách jde. Máme nejlepší vývojáře, ať už pro iOS nebo Android. Cílíme také na to mít nejlepší grafiku. Díky ní například přišel úspěch Spendee, všem se ta aplikace líbila hlavně po grafické stránce. Chceme, aby byli naše aplikace hezké, přitom však funkční a pro uživatele pochopitelné.

Jsi duší obchodník, který se nebojí přijít s vlastním nápadem? Baví tě navíc svět aplikací a prostředí cool globálního start-upu? V Cleeviu už na tebe čekají.

button Job pro vas

Foto: Igor Bondar