Jakub Pacanda: „Informační doba se mění na dobu komunitní. Community builder bude povolání roku 2020“

03. Červenec 2017

O komunitách slýcháme stále častěji. Setkáváme se s nimi denně, často si to ani neuvědomujeme. Prakticky každý z nás je součástí nějaké komunity, ať už na sociálních sítích, nebo jako spotřebitel. Oslovili jsme tedy člověka, který se v této oblasti pohybuje roky – Jakuba Pacandu. Tvoření komunit je jeho denní chléb. 

  • Jakub Pacanda přišel s prvními komunitami do styku už v 16 letech v MLM
  • Po různých obchodních dovednostech nakonec zakotvil do online community buildingu
  • Jak sám říká, komunitám se věnuje již dlouho a na začátku o tom skoro nic nevěděl
  • Z mého pohledu pohodář, flegmatik a hodně upovídaný člověk, který ví, o čem mluví
  • Můžete ho oslovit v jeho poradně a v jeho komunitě BUZZWORDS CZ/SK

„Zákazník se stane mým billboardem“

Jakube, řekni mi nejprve, proč právě community builder? Co to je za job?

hledáme obchodníka

Lidé hodně tlačili na reklamu, avšak doba reklamy pomalu upadá. A doba informací se proměňuje na dobu komunitní. A to byl pro mě impuls, proč se vydat právě touto cestou. Informační doba vytvořila spoustu infopodnikatelů, koučů a mentorů, kteří různými metodami prodávají své produkty.

Nejznámější metodou, kterou k tomu používají, je e-mail marketing. Pokud ovšem dotyčná osoba nezačala své impérium budovat už před nějakými pěti lety, tak nebude mít dobře vybudované povědomí o své značce, jako např. má Pavel Fara. Kvalitních infopodnikatelů, co to umí dělat dobře, je v ČR podle mého názoru skutečně málo. Pak jsou tu někteří, kteří tento nástroj dokázali doslova zneužít. To se ovšem děje všude. Máme dobré i špatné doktory, dobré a špatné obchodníky.

„Kvalitní produkt nepotřebuje reklamu a to je hlavní filozofie komunity“

Zaujalo mě slovní spojení doba komunitní, co si pod tím mam představit?

Znamená to (a to už říkal Steve Jobs), že kvalitní produkt nepotřebuje reklamu, povědomí o značce se šíří volně mezi lidmi, pomocí referenčního marketingu. A to je hlavní filozofie komunity. Když se budeme bavit o komunitách ve spojení s nějakým produktem, který tě napadne? Musí to být nějaká srdcovka, která lidi osloví a nepotřebuje k tomu masovou reklamu.

Mě jako mámu napadají například plenky Pampers, ty v podstatě nepotřebují reklamu, nebo Babylove v DM, je to ono, že?

hledáme obchodníka

Ano, to vychází z referenčního marketingu. Některé firmy jako třeba Apple, Coca-Cola, Starbucks, Harley Davidson…to jsou značky, kde si můžeš představit skutečného zákazníka, který mluví brandu tak, že ho miluje, dokonce ho bude prodávat druhým, jako by za to byl placen.

Může to být i Mc Donald´s?

Ano, může. Dnes může dobře vybudovaná komunita při 500 členech generovat poměrně dobré zisky, pokud mám dobrý produkt. To nemusí být jen kolem produktu. Ale komunity vznikají kolem čehokoli, co nás zajímá.

„Do komunity přijdou lidé za nějakým cílem a musí se tam cítit dobře“

Co je podle tebe komunita?

Komunita je vlastně rodina. Lidé tam přijdou za nějakým cílem, protože tam cítí pocit bezpečí a porozumění, navíc je zde něco spojuje s ostatními členy. To něco, je obvykle nějaký hlubší smysl. To se děje jak v online, tak offline komunitách. Lidé se v reálu také schází proto, že mají něco společného, nějaký cíl a zájem a předávají si informace a další zkušenosti.

Na čem by tedy měla být komunita postavena? Kdybych třeba já sama chtěla vytvořit komunitu?

Komunita by měla mít jasně definovaný účel (hlubší smysl). Např. lidi, kteří budou stavět nějakou neziskovku, vytváří kolem sebe komunitu, nejsou tam tolik peníze, takže nemají ani na marketing. Nezbývá jim nic jiného, než se zaměřit na to, jak přitáhnout člověka svým posláním. Napadá mě projekt Kokoza (sdílené zahrádky v Praze), lidem to dává smysl. Přidaná hodnota pro ně je, že si vypěstuji ředkvičku, mám tam pozemek,…oni se tam kamarádí, věří si, atd.

„Doporučuji, aby si z FB lidé udělali seznam kontaktů“

Jak tedy začít s budováním komunity, můžeš mi to popsat blíž?

Můžeme začít Facebookem. Tam fungují tyto tři nástroje, které málokdo umí správně používat.

  1. Osobní profil (tím můžeš říkat lidem, kdo vlastně jsi). Doporučuji, aby si z FB dnes lidé udělali seznam kontaktů. Když to uděláš dobře, může ti to nahradit třeba telefon, já to tak udělal. Netelefonuji lidem, nemám telefonní číslo, pro spojení se světem používám pouze FB. Navíc díky fotkám, které tam lidé dávají, nikdy nezapomenu, o koho jde.
  2. Fan page – tu používám jako nástroj pro tvorbu publika. Zde je mým cílem získat a zaujmout nové „kolemjdoucí“. Tedy potřebuji přitáhnout/přilákat lidi. Když mi ovšem někdo dá „like“, stále nevím, zda se mu líbí mé služby, nebo jen obsah, který jsem sdílel. Takže ve finále nemohu zjistit, zda a komu mé poslání dává smysl. Když dáš na fan page vtipný virální obrázek, tak dostane spoustu reakcí, které ti mnohdy nic neřeknou. Když buduješ komunitu, je třeba s lidmi komunikovat a doslova „znát jejich proč.“
  3. Stále opomíjená FB skupina – svou virtuální komunitu můžeme stavět právě díky ní. Základem budování komunity je komunikace, v tomto případě online přes Messenger, komentáře v diskusích nebo dokonce přes video-cally. Je třeba poznávat nové lidi, navazovat s nimi dobré vztahy, propojovat je. Je třeba jim také dobře sloužit a vytvářet jim podmínky k růstu. To nejdůležitější je však umět dobře odkomunikovat poslání a kulturu komunity. Ačkoli se to nezdá, to je na tom to nejsložitější, a proto to nedoporučuji podcenit.

„Internetová komunikace není marketing, je to nová věc, která se objevuje! To je základem komunit“

A co by Jakub doporučil všem čtenářům, kteří uvažují o vybudování vlastní komunity?

Nejdůležitější je nastavit si správný účel. O tom, jak si vybudovat komunitu, bych se rád rozpovídal třeba příště.

A co ještě napsat závěrem? Snad jen jednu pikantnost. Za jeden jediný měsíc Mark Zuckerberg hovořil o komunitách na dvou významných událostech. Na Harvardu a na prvním community summitu v Chicagu. A to rozhodně není náhoda!:-)

 

© 2024 imper.cz