Jakub Něnička: „Prodávám produkt, který nikdo nechce”

26. 1. 2015 +

Rozhovory

Je jedním z nejvyšších síťových manažerů české MLM (multi level marketing) společnosti Green Ways a ve věku 27 let vůbec nejmladším z nich. I díky tomu patří Jakub mezi tváře, které jsou ve společnosti nejvíc vidět. Jaké pro něj bylo začínat v 19 bez vhodných kontaktů? Kolik si vydělá dnes? Jak se dívá na práci v síťovém marketingu? A proč společnost prodává jen 2 produkty?

jakub_uvodni

Kubo, na začátek by mě zajímal váš produkt.

Green Ways pracuje s produktem, který nikdo nechce. Produktem je totiž dobrý životní zvyk. Médii zpracovaní lidé dnes chtějí zkratky. Nevidí už cestu mezi příčinou a nemocí. Říká se – nemusíš zdravě jíst, nemusíš cvičit, stačí když si dáš pilulku a bude dobře. My vedeme lidi ke zodpovědnému přístupu k životu a k tomu, že zdraví je důsledek správných životních návyků. Jeden z nejlepších návyků je ten zelený. Naším „fyzickým“ produktem jsou  zelené potraviny – ječmen a chlorella. Na řasách a travinách funguje život už po milióny let, jsou základem potravního řetězce.

Jaké to je, prodávat produkt, který nikdo nechce?

„Normální“ produkty se prodávají v obchodě. MLM často prodává produkty, které si člověk normálně nekupuje. Produkty s velkým užitkem, o kterém ale lidé ještě nevědí. Proto tady má nezastupitelnou roli distributor, který produkty představí, vysvětlí jejich přínos a osobní zkušenosti.

Za produktem stojí lidská tvář. Firma nás vede k tomu, abychom prodávali raději méně, ale skutečně dobře se o své zákazníky starali. Často se bavíme o tom, jak vaříme, cvičíme, co dalšího děláme pro tělo, pro ducha…

Kdo je typický zákazník GW?

Žena. Matka, která rozhoduje o tom, co se bude doma jíst a tím má v rukou zdraví celé rodiny.

v 19 zdraví tak neřešíš. V prvních měsících jsem musel oslovit přes 350 lidí

Proč jsi se rozhodl s prací v GW začít?

Inspirací mi byli rodiče. Viděl jsem, jak jim zelené potraviny pomohly zdravotně a jak se změnil jejich život. Hlavně když se táta po 17 letech svého sice úspěšného, ale časově náročného podnikání rozhodl podnikat v síťovém marketingu Green Ways pro vizi nejen finanční, ale i časové svobody. Pozoroval jsem jejich práci téměř rok, než jsem se do toho pustil i já. Když mě rodiče vzali na akci s majitelem a seznámili s manažery, zapůsobilo na mě, jací jsou to lidé. Říkal jsem si, pokud tahle práce generuje takové osobnosti, tak ji chci dělat taky. Nikdo si na nic nehrál a cítil jsem, že tato cesta vede k životní rovnováze zdraví, vztahů a ekonomické svobody.

Jak se ti na začátku vedlo?

Byl jsem plný nadšení, vizí a nadějí, které vystřídala drsná srážka s realitou. Začal jsem v 19 letech a zjistil jsem, že kolem sebe nemám lidi, kteří by v tom věku řešili zdraví a slyšeli na projekt, kde se dlouhodobě buduje pasivní příjem a vlastní podnikání. Byli rádi závislí na svých rodičích a zdraví jim ještě sloužilo. Neměl jsem žádné obchodní dovednosti ani zkušenosti a celé ty roky jsem se snažil na sobě a svém postoji pracovat.

Znamenalo to spoustu odmítnutí, ale mé odhodlání dosáhnout svých vizí bylo silnější. Věděl jsem, že tento projekt není pro každého a musím oslovit dostatek lidí, než najdu ty správné. Trvalo mi to nakonec 3 až 4 roky a vlastně je hledám pořád. Z prvních 3 let dokonce dnes nemám v 1. linii jediného člověka, všichni klíčoví přišli až později.

Na začátku jsem oslovil přes 350 lidí, v prvních měsících jsem měl ale i tak problém prodat všechny produkty.

MLM

Provize může dělat 90 000 Kč, ale i dvojnásobek

Zajímá mě, kolik vyděláváš dnes?

Zrovna dneska mi přišla provize 90 000 Kč, ale třeba v lednu mi díky bonusům přijde dvojnásobek.

A v týmu je vás kolik?

V první linii aktivně pracuji s 8 lidmi, přičemž dva začínají a zbylých šest je natolik zkušených, že mě už tolik nepotřebují na prezentacích. Proto dnes začínám další fázi oslovování nových partnerů ke spolupráci, abych naplno využil svůj potenciál. V celé síti je pak zaregistrováno asi 450 lidí, z toho zhruba 90 aktivně tvoří svou síť.

Co je tedy dnes náplní tvé práce?

Dá se říct, že moje role je dnes koučing a leadership. Organizuji a vedu semináře, porady a další akce pro celý tým. Zároveň jsem jak pro své lidi, tak pro další partnery GW vzorem, reprezentuji firmu.

Jaké to pro tebe bylo se poprvé dostat mezi TOP manažery GW?

Byl jsem o generaci mladší než všichni ostatní. Mně bylo 25 a druhému nejmladšímu chlapovi padesát. Mezi 50 TOP manažery bylo jen 5 chlapů, všechny ostatní manažerky jsou ženy, nejmladší z nich bylo kolem 40. Díky mým zkušenostem a společným tématům jsem se sice cítil téměř jako jeden z nich ,ale pravdou je, že doteď mi tam chybí podobně zapálení úspěšní lidé v mém věku.

Screen Shot 2015-01-12 at 00.41.10
Obrat sítě Jakuba Něničky.

 

Základem sítě je pravidelná objednávka 3 produktů za měsíc

Jak je nastavený systém MLM Green Ways?

Pokud se chce člověk zaregistrovat, musí najít aktivního partnera GW a domluvit si schůzku. Pokud chce dál tvořit síť a mít nárok na provize ze své sítě, potřebuje pravidelnou objednávku 3 produktů za měsíc. Čtvrtý vždy dostává zdarma jako odměnu za péči o své 3 zákazníky. Tomuto systému říkáme autoship a já v něm vidím obrovskou výhodu.

Proč výhodu?

Nejen, že má člověk vždy skutečně čerstvý produkt, ale hlavně lze díky tomu síťový marketing v GW brát jako skutečnou práci. Na příjem je totiž díky němu spoleh, autoship nabízí skutečnou stabilitu a generuje zhruba 70 % obratu celé firmy. Proto když jsem přes Vánoce odjížděl na pár týdnů na dovolenou na druhý konec světa, věděl jsem dopředu, kolik mi na účet přijde peněz.

Dobře, a na čem ten systém stojí?

Stojí a padá na lidech. Právě díky lidem a vztahům mezi nimi může být firma tak úspěšná. V mojí síti na vztazích opravdu hodně aktivně pracuji a z dlouhodobého hlediska to přináší úžasné výsledky.

jakub_01

Většina firem by přidala desítky nových produktů. My máme už 14 let dva

Green Ways je na českém trhu 14 let, obratem dokonce dohnala stálici Amway. Myslíš, že se silná vize nemůže začít směrem „dolů“ postupně rozmělňovat?

Jak pozoruji majitele Václava Rathouského, o co se snaží na veškerých akcích, tak je to právě neustále připomínání základních myšlenek. Většina firem by za roky působení přidala desítky nových produktů, protože ty stávající se v síti přestávají prodávat. GW se 14 let koncentruje na dva produkty a nic rozhodně přidávat nehodláme.

Zároveň vnímám, že naším hlavním produktem nejsou ani tak zelené potraviny, jako příležitost smysluplné spolupráce, a troufám si tvrdit, že na našem trhu nabízíme jeden z nejzajímavějších síťových marketingů.

Zní to, že jsi toho v životě stihl hodně… Jaké jsou další výzvy?

Po dosažení nejvyšší pozice nabízí GW možnost franšízy, a i já bych jednou chtěl otevřít svůj stát. A rozhodně chci přivést k takovému úspěchu, který se podařilo dosáhnout mně, i své vlastní lidi. Chci aby vydělávali minimálně takové peníze, které vydělávám teď já. A tam mě čeká ještě pořádný kus práce.

V následujících pár letech mě čeká zkouška rodičovství a budování společného zázemí, to určitě nebude málo a těším se na to. ☺

Máš na závěr nějaké vtipné zážitky?

Už jsem třeba prezentoval i tygrovi. Jeli jsme v zimě někam do Beskyd přes dvě hodiny, a pak jsem pod svahem asi 15 minut prezentoval ženské v kombinéze tygra. Parťák, co mě tam takhle dotáhl, se pak díky tomu zdravě naštval, pořádně zabral a dostal se na vyšší pozici!

Text: Matouš Vinš