Jaké vlastnosti by měl mít obchodní zástupce?

08. Květen 2023

Loajalita, vytrvalost, empatie či vynalézavost. Pokud disponujete těmito vlastnostmi, máte dobře našlápnuto být skvělým obchodníkem. Protože stejně jako musí být policista vycvičený a psychicky odolný, obchodník má taky vlastnosti, díky kterým je schopný prodávat a prodávat. I podnikatelé a šéfové firem mají svá nastavená kritéria, ke kterým při výběru toho správného člověka přihlížejí. Jaké vlastnosti najdete u úspěšných obchodníků?

# 1 Vytrvalost a zdravá urputnost

Dobrý obchodník vám prodá i mrtvolu, a to ještě po cestě do práce. A když se budete cukat, tak se rozhodně nevzdá, takže je docela dost možné, že si opravdu nějakou mrtvolu domů přivezete. Ale teď vážně – dobrý obchodník musí být vytrvalý, protože bez vytrvalosti nejde prodávat v takových objemech, které by ho motivovaly k dalším výsledkům. Dobří obchodníci chtějí prodávat víc a víc – a to se nestane přes noc.

# 2 Nebojí se odmítnutí

„Pardon, ale momentálně nemám zájem,“ je jedna z možných vět, kterou správný obchodník velice „rád“ slyší. Místo toho, aby se vzdal, využije osvědčené argumenty, případně klienta nebude dál zatěžovat a smíří se s tím, že tudy cesta nevede. Je naprosto normální být odmítnut a věřte, že v obchodu se vám to bude stávat hodně často. Jenomže dobré dealy se neuzavírají s klienty, kteří je uzavírat nechtějí, ale s těmi, kteří budou spokojeni a vrátí se k vám. Tečka.

# 3 Jsou loajální vůči značce/firmě

Skvělí obchodníci nemusí líbat zem, po které jejich šéf kráčí, ale musí respektovat jeho práci a to, kam až se dostal. Obchodník prostě musí jejich produktu nebo službě věřit. Neexistuje žádné na 60 nebo 70 %. Společně s kvalitním senior manažerem nebo obchodním ředitelem, který bude obchodníka vést a podporovat ho, se růst značky neobejde. Takže je to v podstatě takový malý „win-win“.

# 4 Jsou empatičtí

Být schopen naslouchat a vytvořit si vztah je základním kamenem veškerého obchodování – jak ve vztahu šéfa s obchodníkem, tak ve vztahu obchodníka s klientem. Když není obchodník empatický, měl by změnit profesi. Když není šéf empatický, nebudou empatičtí ani obchodníci. Manažeři by se měli umět vcítit do lidí, kteří pro ně pracují, jinak je to cesta do pekel. Když víte, jak se druhá osoba cítí a jste ochotní s tím pracovat, prodáte cokoliv a jste schopní i najmout kvalitní lidi do týmu. Dává to smysl, že?

# 5 Zajímají se o druhé

Tím nemyslím klientům dvakrát týdně volat, jak se mají (i když to taky nemusí být někdy úplně špatně), ale opravdu se aktivně zajímat o potřeby jak klientů, tak všech ostatních kolem. Špičkoví obchodníci mají velmi specifickou kombinaci osobnostních rysů – jsou zaměření na druhé, jsou vysoce tolerantní a ochotní vyjít klientovi vstříc.

# 6 Lidé je mají rádi

Rozhodně byste radši obchodovali s člověkem, který je vám sympatický než s tím, ze kterého se vám ježí chlupy na ruce. Samozřejmě – být oblíbený pramení hlavně ze spolehlivosti, sympatie jsou také důležité, ale když se na vás klient nemůže spolehnout, nestojíte jako obchodník za nic. Přiznejte si to – lidé dlouhodobě obchodují a spolupracují hlavně s lidmi, které mají rádi. To otevírá dveře v podstatě kamkoliv.

# 7 Jsou vynalézaví

Vynalézavost je vlastnost, která je dost nedoceněná. V některých firmách je tato vlastnost hlavně nevítaná – z takových firem honem pryč! Tam, kde někdo něco skrývá, se nikdy nebudete mít, cítit a ani pracovat dobře. Šéfům se líbí, když obchodník přemýšlí, jak určitý problém vyřešit, aniž by ho o to museli požádat. Nejde přece jenom o prodej – jde o to převzít zodpovědnost ve všech aspektech obchodu.

# 8 Nestydí se za svou profesi

Být obchodníkem pro ně není sprosté slovo a nebojí se ho používat. Mají vnitřní motivaci být v salesu dobří, ať se děje cokoliv. Jak se pozná člověk s takovou silnou vnitřní motivací? Základem nejen každého úspěšného člověka, který se rozhodne podnikat v různých oborech, je velmi silná vnitřní motivace, bez které nemá smysl s ním dále pracovat. Nicméně pokud potenciálnímu kolegovi tato vlastnost chybí, měl by si dobře rozmyslet, zda chce skutečně být obchodníkem.

A na závěr, pohled redakce.

Obchodní zástupce by se určitě neměl bát nových technologií a přenechat rutinní činnosti chytrému CRM či umělé inteligenci. My bychom doporučili například praktický systém Pipedrive, který můžete vyzkoušet na 14 dní zdarma.

© 2024 imper.cz