05. Červen 2023
Mnoho firem v dnešní době zvažuje, zda zařadit podcast do svého marketingového mixu. Má tento formát smysl? Jak na to? Pokud si kladete podobné otázky, tak vězte, že tvorba podcastů, zvlášť pokud mají být profesionálně zpracované a mít edukativní obsah, má svá pravidla a osvědčené postupy. Proto jsme pro vás připravili step-by-step guide, ve kterém vám na case study společnosti Pilulka.cz ukážeme, jak projekt celý projekt funguje od A do Z. Díky tomu při přípravě a následné realizaci určitě neuděláte chybu.
Co jsou to podcasty a k čemu slouží
- Jsou to nejčastěji audio, ale i video nahrávky, které mohou posluchači přehrávat přes internet.
- Mezi nejoblíbenější platformy v Čechách, kde si můžete podcast pustit, patří například Spotify, Google Podcasts, nebo Apple Podcasts.
- Ale cest, jak se dostat k posluchačům je mnohem více. Důležité je si na začátku ujasnit, pro koho podcast natáčíte, jaké máte vlastní zdroje a co od podcastu vlastně čekáte. K tomu se dostanu ještě níže.
Proč dělat podcast
- Pro nás je podcast příležitost pro budování značky. Skrze “vzdělávací” témata ředíme hardsell komunikaci a pracujeme na “vztahu” se zákazníkem.
- Jedná se o platformu, která je pro posluchače pohodlná. Podcast si stačí pustit třeba do sluchátek nebo cestou do práce v autě.
- Podcasty jsou méně produkčně náročné. Na rozdíl od klasických videí, kde vymýšlíme scénáře, záběry několikrát přetáčíme a stříháme, tak podcasty točíme na ,,jeden záběr” a publikujeme s minimálním střihem.
- Je to typ contentu se skvělým poměrem cena-výkon. Každý díl se snažíme využít na maximum v několika komunikačních kanálech.
- Budujeme vztahy se zajímavými lidmi. Je to přínosné zejména pokud se jedná o uznávané odborníky. Tak bude vaše značka mnohem důvěryhodnější.
- Není to raketová věda a navíc to bude hračka, pokud vás natáčení podcastů baví.
Jak začít dělat podcast
1. Nadefinujte si cíl
Stejně jako u dalších projektů, tak i u podcastů je dobré si nadefinovat cíl – proč chcete podcasty natáčet a co by vám to mělo přinést.
Ten cíl by měl být ideálně dosažitelný a měřitelný. To vám pomůže udržet si motivaci a drive. Mezi cíle může patřit:
1. Šíření myšlenky / vzdělávání
Můžete měřit: Dosahy, zpětnou vazbu, monitoring médií skrze citace a přesdílení
2. Získávání “new buyers”
Můžete měřit: Skrz formuláře, slevové kódy, nákupní peaky
3. Udržování kontaktu se zákazníky
- Vztah se zákazníkem nemusí končit předáním nákupu. Naopak se vyplácí, pokud s ním udržujete “ponákupní” fázi “care”, kde mu ukážete, že o něj jako o zákazníka stojíte dál. To nemusí vždy znamenat, že ho hned zavalíte výhodnými nabídkami.
- Naše “vzdělávací” newslettery navíc mají stejně vysoký open rate, jako ty hardsellové (kolem 27 %)
4. Utužování vztahů s obchodními partnery
5. Vydělávat na obsahu
2) Vyprofilujte si téma
Přístupů můžete zvolit hned několik. Pro nás bylo snažší se zaměřit na téma, které nás přirozeně zajímá. Díky tomu nemáme problém vymýšlet nová témata.
- Oblast podnikání – dává smysl natáčet podcast, který je tematicky blízký vašemu businessu. Témata v podcastu pak mohou kopírovat váš marketingové komunikační plán.
- Cílová skupina – přemýšlejte nad tím, ke komu chcete mluvit a čím vaše posluchače můžete obohatit.
- Mluvte o tom, co vás baví – díky tomu budou nápady na témata přicházet samy.
Široké téma vs. niche. Nebojte se konkurence. Pokud máte pocit, že je téma přesycené, zkuste si poslechnout několik podcastů s podobným obsahem a vypište si jejich nedostatky.
Ty můžete hravě nahradit.
Východiskem může být i vyprofilování se. Zkuste si najít niche. Tj. chcete mít podcast o ,,módě”? Co se třeba zaměřit na ,,módu podle typu postavy”. Nevýhodou je, že si můžete přijít o část publika a vymýšlení témat může být občas trochu oříšek, ale na druhou stranu si získáte věrnější posluchače, které téma opravdu zajímá.
3) Vymyslete název
- Dobře zapamatovatelný
- Unikátní
- Brand / Audience fit
- Hledanosti slov / vemte si na pomoc analýzu klíčových slov
- Jednoduchá výslovnost
- Vyhněte se slovu “Podcast”
4) Navrhněte vizuál
- Pracujte s firemní identitou
- Buďte jednotní
- Zainvestujte do kvalitní techniky
- Odlište se
- Uvažujte v několika formátech
5) Nezapomeňte na znělku
- Je chytlavá a krátká
- Zazní tam název podcastu a brandu
6) Promyslete obsah
1. Připravte si komunikační plán dopředu
- V tom našem máme témata, shortlist hostů, základní osnovu, datum natáčení a datum publikace.
- Plán sdílejte s celou firmou
- Mějte pevné natáčecí dny, které vám usnadní booking času / organizaci týmu
2. Reagujte na aktuální témata / reakční marketing
- Nebojte se popojet na vlně témat, které právě rezonují ve společnosti
- To vám pomůže získat vyšší sledovanost
- Nepřicházejte s tématem ale moc pozdě
3. Zapojte do obsahu vaše kolegy
- Sdílejte podcast napříč firmou a nebojte se podcast budovat jako společný projekt
- Ptejte se na nápady
- Nebojte se zeptat na zpětnou vazbu
4. Experimentujte
- Stále zkoušejte nové věci a své posluchače překvapujte. Ať už je to formát podcastu, hosté, délka, prostředí. Nebojte se být inovativní.
7) Optimální délka dílu
Statistiky uvádějí, že je dobré se vejít do rozmezí 20 – 40 minut.
Snažte se ale, aby forma nepřesáhla obsah. Klidně délku dílu zkraťte, nebo prodlužte v závislosti na tom, jak jsou informace v podcastu pro posluchače zajímavé.
8) Pravidelnost
1. Je klíčová pro udržení pozornosti publika
2. Nastavte si četnost, ze které se nezblázníte
- Natočte si alespoň 3 díly dopředu a získejte představu, kolik vám celá produkce a publikace zabere času.
3. Nejvíce podcastů se publikuje každých 8-14 dnů nebo 3-7 dnů
4. Přemýšlejte především nad kvalitou a ne kvantitou
9) Dejte dohromady tým
Velikost týmu závisí na vašem rozpočtu. Tým může mít jednoho člověka, ale náš produkční core má 5 lidí:
Moderátor
Umí se správně ptát, je empatický, strukturovaný a umí dobře mluvit je základ podcastu, který vás baví poslouchat.
Je dobré vybrat člověka, který má o tématu přehled a vždy mu může dát “něco” navíc.
Kameraman + střihač
Pokud točíte podcasty i na video, což se nám ukázalo jako vděčný formát na Youtube a další sociální sítě.
Jeho výstupem je full video, ale i kratší promo formáty – reels, shorts atp.
Fotograf
- Fotky používáme do miniaturek, na sociální sítě a tiskových zpráv.
- Nejlépe nám fungují miniaturky
Zvukař
- Nekvalitním zvukem můžete přijít o své posluchače, takže pro nás je zvukař nepostradatelný člen týmu.
Produkční
- Vymýšlí témata, shání hosty, organizuje produkci a postará se o publikaci a promo podcastu.
Pokud ale mluvíme o podcastech, v Pilulce je to spíš kolektivní práce a do týmu spadá několik dalších lidí:
- SEO specialista = vyhledává nejhledanější výrazy k připravovaným tématům
- PR specialista = připravuje tiskovou zprávu
- COPY specialista = ladí všechny texty do perfektního detailu
- GRAFIK = připravuje vizuál
- CONTENT specialista = publikuje landing page
- VENDOR specialista = nahrává bannery na Pilulka.cz
- SoMe specialista = promuje podcast na sociálních sítích
- PERFORMANCE specialista = posílá NL, pushky přes mobilní aplikaci, boostuje videa na Youtube.
10) Technika a setup
Tady jsme se obrátili na profesionální PODCAST STUDIO, které nám připravilo:
- Staging
- Zvukotěsné studio
- Pronájem techniky (kamery, mikrofony, světla)
- Skvělý doplňkový servis a rady
Je to náklad, který není nezbytný, ale může vám ušetřit spoustu starostí a to zejména, pokud s podcasty zatím nemáte žádnou zkušenost, nebo neplánujete investovat do vlastního studia.
Během natáčení je potřeba myslet i na pohodlí hostů, takže se hodí i klimatizace, zázemí, klid, parkování a další drobnosti, které vám zpříjemní (nebo totálně zničí) natáčení :-).
11) Výstupy a práce s výstupy
Jak jsem psala hned v úvodu, tak podcasty jsou pro nás obsah, který se snažíme v Pilulce vytěžit co nejvíc to jde. Z jednoho dílu nám vznikne:
Zvuková stopa
- Ve formátu MP3, kterou nahráváme na všechny podcastové platformy.
- Pro publikaci používáme Buzzsprout.com, kde centrálně spravujeme veškerý content pro Spotify, Apple a Google Podcasts. Také ho používáme pro embed na Pilulka.cz a sledujeme přes něj statistiky.
Plná verze videa 16:9
- Nahráváme na Youtube i se znělkou, kde je v prvním vteřinách slyšet náš branding
- V dosahu si pomáháme boostováním
Krátké verze 9:16
- Používáme jako “teasing” na nové díly v rámci SoMe – především Instagram, ale zapojíme i Youtube Shorts
Fotografie
- Momentky použijeme do profilovek, miniaturek, na landing page a tiskové zprávy
Tisková zpráva
- Z každého tématu vytvoříme i tiskovou zprávu, kterou posíláme na novináře a ČTK
Landing page na Pilulka.cz
- Stránka pro každý díl podcastu, kde posluchači najdou embedované audio, video, odkazy na všechny podcastové platformy a přepsané rozhovory i s hledanými keywords.
- Landing page může mít na Pilulka.cz také funkci vstupní stránky a díky embedu nemusíme lidi odvádět z webu na jiné platformy.
ŽIVOTOZPRÁVY
- Rozhovory s inspirativními lidmi
- Vše, co jste chtěli vědět o zdraví, ale báli jste se zeptat.
- Podcast přináší online lékárna Pilulka.cz
- Moderátorkou je Lucie Petráková (Znáte z: Chumelenice, Železná koule)
- Mezi natočená témata patří například skrytá obezita, neplodnost, pohyb během pracovní doby, stres…
O Pilulce říkáme, že je to ,,lékárna pro zdravé lidi”. Pro naše zákazníky je mnohem důležitější celoživotní péče o své zdraví a to ještě předtím, než onemocní.
Podcastová platforma nám pomáhá šířit témata o zdraví a prevenci mezi naše zákazníky a lidi s podobným mindsetem jako je Pilulka. Podcast najdete na následujících platformách: Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Youtube
O Pilulce – Pilulka je největší online lékárna v České republice a na Slovensku. Společnost založili bratři Kasové se záměrem významně se podílet na digitalizaci a modernizaci evropského lékárenství 21. století. Zákazníci na Pilulka.cz najdou vše pro zdravý životní styl. Od léků a doplňků stravy přes produkty pro rodiče a miminka až po elektroniku. Jednou z velkých výhod online lékárny je doručení v ten samý den přes vlastní kurýrní službu Pilulka Expres nebo do výdejních Pilulka Boxů. Díky pestrému sortimentu a mobilní aplikaci Pilulka je nákup jednoduše pohodlný.
Autorem článku je Pilulka.cz