To nejlepší z rozhovorů na Business Animals: Jak vyniknout v obchodu?

14. 12. 2015 +

Inspirace

Jelikož víme, že pro to, aby se obchodník mohl zlepšit, nepotřebuje pouze načítat knihy koučů, ale je potřeba učit se i od zkušených a ostřílených obchodníků, sepsali jsme pro vás rady a tipy, které jsme se dozvěděli v průběhu rozhovorů, které jsme na Business Animals za ty necelé dva roky nashromáždili. Na co byste se měli zaměřit v obchodu, abyste byli úspěšní?

Fast learning concept: businessman reading a book

1. Buďte vytrvalí a draví

V obchodě nedostanete všechno hned. Je pro to potřeba udělat spoustu práce. Jak nám řekl Vlastimil Talanda z TALANDA Invest s.r.o.: „Obchod je nejlépe placená dřina a nejhůře placená flákárna.“ Pokud vás odmítne klient s tím, že nic nepotřebuje, buďte trpěliví – za pár měsíců mu zavolejte znovu, zrovna může řešit problém, se kterým mu můžete pomoct. „Skoro každý obchod vyjde, je to jen otázka času,“ tvrdí Veronika Hrůzková z MontyRich.

Vytrvalost a trpělivost platí i při prodeji po telefonu: „V obchodě musíš být drzejší. Když už máš klienta na telefonu, bez schůzky ho nepouštěj,“ tvrdí Pavel Žalud z Multisport Benefit. Slovo „nejde“ prostě neexistuje: „Slovo „nejde“ neexistuje, často to zabere 25 hovorů – ale jde to!“ říká Matěj Kubálek z DHL.

2. Dodržte to, co slíbíte

Není nic horšího, než klientovi slíbit modré z nebe, a nakonec mu jej nedat. Klient si k vám dlouhou dobu vytváří pouto důvěry, tak jej nezahazujte! Jak říká Iva Cacáková ze společnosti Votum: „V obchodě není prostor pro slibování a nedodržování.“

3. Zajímejte se o klienta

Základem schůzky je dát klientovi najevo, že vám na něm záleží a že se o něj zajímáte. Toho docílíte dobře cílenými otázkami: „Tajemství spočívá v otázkách. Dobře položené otázky dávají klientovi pocit důležitosti, nenásilně ho nutí přemýšlet a následně vyjádřit vlastní názor,“ říká Jana Sýkorová z Formica. Martina Fuksová ze Seznamu.cz má stejnou zkušenost: „Za klienty jsem si chodila především povídat. Hodně jsem se vyptávala, co je trápí, co by potřebovali, a přes povídání jsme se přirozeně dostali k obchodu.“

4. Dbejte na svou image

Přestože to může vypadat povrchně, je důležité dbát o svůj zevnějšek, protože spousta lidí dá na první dojem. „Image obchodníka je velmi důležitá. Když někdo nedbá o sebe, jak může dbát o něčí zakázky?“ nechápe Viktor Mejzlík z VITOM.

Aneta Vazačová z Uomo Napoletano má i praktickou zkušenost se dvěma makléři různých realitních společností, kteří jejímu známému nabízeli byt: „První makléř byl mladý, oblečený v nic moc košili a kalhotách, měl dokonce v ruce nějakou tašku a na místo jsme se jeli podívat taxíkem, na který jsme ještě museli čekat. Druhý makléř přijel firemním Bavorákem, pěkně oblečený, upravený, a dokonce měl s sebou ženský doprovod. Já se s nimi hned dala do řeči o módě, protože on měl krásně střižený oblek od italského krejčího a ona byla také skvěle oblečená.“ Určitě se domyslíte, který z makléřů vyšel ze schůzky jako vítěz.

5. Sžijte se s obchodem

Obchodování není práce ani přivýdělek, je to životní styl. „Když bereš obchod jako hobby, bude ti taky vydělávat jako hobby,“ říká Jitka Pšejová z MLM v oblasti antiagingu. Ale nejde jen o množství peněz, které vám každý měsíc přistanou na účtě. Jde i o to, nestydět se za to, že jste obchodník: „Obchodní zástupce se nesmí bát hovořit o práci, kterou dělá,“ říká Soňa Gálová z FairCredit.

Kateřina Černohousová, z Divize Medical, Bioptron AG tvrdí: „O tom, zda budeš v prodeji dlouhodobě úspěšný, rozhoduje tvé nadšení pro produkt.“ Pokud svému produktu nevěříte, tak je čas si najít jiný, se kterým se sžijete, budete mu věřit a prodávat s nadšením. Krásně to řekla Jana Šrámková ze Storyous: „Musíš tím žít, jinak satisfakce z obchodu nepřichází.“

6. Buďte sami sebou

Jste sice obchodníci a věnujete se prodeji, to ale neznamená, že se kvůli tomu musíte měnit a přetvařovat se. „Klíčem k úspěchu v jakémkoli oboru je, když člověk začne být daleko víc sám sebou,“ říká Irena Vrbová z Growin. Jak jsme zjistili na kurzu JáNěkdo.CZ, všechny fráze, které se naučíte, je potřeba přizpůsobit vlastnímu stylu a osobnosti, abyste nezněli nepřirozeně a prkenně. Nezapomínejte na to, kdo jste!

Příště se těšte na tipy, jak můžete jako osoba růst.

Foto: sharesinv.com