3 způsoby, jak se v obchodním shonu nezbláznit

16. 9. 2015 +

Inspirace

Obchodníkovy dny jsou plné tvrdé dřiny, výher, proher a zvratů. Pokud jste dostali vyšší targety, povýšili na manažerskou pozici nebo jakkoli posouváte svou kariéru na vyšší level, můžete mít pocit, že vám najednou na ramenou leží tíha celého světa. Tlak a stres je v takových chvílích opravdu na maximu a člověk má pocit, že se každou chvíli zblázní. Jak něco takového vůbec ve zdraví přežít? 

nezblaznit

I u ostříleného obchodníka přijdou momenty, kdy se nedaří. Diář praská ve švech, noci trávíte u počítače a stejně víte, že to nemůžete stihnout ani kdyby měl den 48 hodin. Právě takové momenty jsou pro mnoho obchodníků zlomové, protože takový stres neustojí a jejich kariéra skončí ještě dříve, než se stihne pořádně rozjet. Je to v podstatě takový proces přirozeného výběru, kdy obstojí jen ti nejsilnější. Jak se jimi stát?

1. Nahlížejte na věc s odstupem

Když přijdou krizové momenty, je obvykle užitečné podívat se na celou situaci z ptačí perspektivy. Často tím, že si to prostě celé nakreslíte. Sami sobě řekněte: „Věděl jsem přece, že přijdou i špatné chvíle, a tohle je jen jedna z nich.” Když uděláte pomyslný krok zpět do minulosti a vrátíte se k momentu, kdy jste se pro sales rozhodli, uvidíte nejspíš i důvody, které vás k tomu vedly.

Zeptejte se sami sebe, zda byste si vybrali stejnou cestu, i kdybyste už na začátku věděli, jak těžké to bude. Pokud je odpověď na tuto otázku ano, pak jste na správné cestě. Momentální krize je jen součástí této cesty a zpětně se na ni budete dívat jako na malé škobrtnutí, které nijak neohrozilo dosažení vašich cílů. Pokud však na zmíněnou otázku odpovíte záporně, měli byste se zamyslet nad tím, jestli je tenhle směr opravdu tím, co vás činí šťastnými.

2. Pracujte na něčem důležitém

Jeden z citátů Abrahama Lincolna zní:  „Nebojím se toho, že prohraji, ale že budu prohrou“ (a na jedné z laviček na Václavském náměstí je vyryto „Činy ne vždy přinášejí štěstí, ale štěstí nelze dosáhnout bez činů“). Milujete produkt, který prodáváte? Věříte v něj? Je totiž obrovský rozdíl, když máte pocit, že to, co děláte, má smysl i pro další lidi (případně pomůže společnosti jako celku), než pokud pracujete jen sám pro sebe. V prvním případě na sebe totiž budete pyšní, i když se zrovna nedaří. 

3. Pamatujte, že i cesta může být cíl

Klišé, ale pravdivé. Začátky jsou těžké, ale i nezapomenutelné. Lidé, kteří vybudovali úspěšné firmy, často s nostalgií vzpomínají na chvíle, kdy řešili první zakázky na koleně a nevěděli, kudy kam. Chybí jim všechen ten adrenalin, organizování a kreativní schůzky, které v začátcích podnikání zažívali.

Když se potýkáte se svými vzestupy a pády, je klíčové mít na paměti, že to vše je součástí cesty k vašemu životnímu cíli. V tomto případě platí rčení: „Co tě nezabije, to tě posílí.“ Každá prohra a neúspěch je totiž poučením, které vás ve finále posune blíže k vašemu vysněnému podnikání. Neberte proto neúspěchy jako tragédii, ale jako součást úspěchu. Pokud by byla vaše cesta hladká a úplně bez komplikací, neměl by pro vás váš konečný úspěch takovou hodnotu, jako když si jej tvrdě vydřete. A po čase budete na tento „boj“ určitě vzpomínat s vlídným pousmáním.

Kdo nezná moc dobře každou z těchto fází, není obchodníkem ;) Ale ten pocit v závěru za to stojí! Zdroj: dobrador.com
Kdo nezná moc dobře každou z těchto fází, není obchodníkem 😉 Ale ten pocit v závěru za to stojí! Zdroj: dobrador.com

Text: Kateřina Tauchenová

Foto: www.virgin.com