Jak nastartovat svůj online marketing? 5 kroků, které zvládnou i začátečníci

15. Září 2021

Kvalitně vedený online marketing k vám přivede nové zákazníky a udrží ty stávající. Rozkoukáváte se ve světě podnikání a zajímá vás, jak na marketing? S našimi tipy zvládne základy online marketingu i úplný začátečník.

Co všechno je online marketing?

Chytré poučky by vám online marketing přiblížily jako marketingové aktivity na internetu, které mají za úkol propagovat produkt či službu. V praxi je online marketing především dokonalá kombinace vědy a umění. Umění spočívá v hledání marketingové strategie, která efektivně osloví cílové publikum. A skutečnou vědou je nezbytný výzkum a analýza, které marketingu předchází a které i následně měří jeho úspěšnost.

Základní nástroje online marketingu

V souvislosti s online marketingem se můžete setkat s dělením na inbound a outbound marketing.

Vyzkoušejte leady
  • Cílem inbound marketingu je, aby vás potenciální zákazníci oslovili jako první. Toho dosáhnete hodnotným obsahem, který je zaměřen na zákazníkovy potřeby a publiku přináší užitečné rady a tipy – třeba prostřednictvím blogových článků nebo sociálních sítí.
  • Outbound marketing jenaopakjednosměrně orientovaný výhradně na prodej produktu či služby – třeba formou PPC reklam nebo obvolávání zákazníků.

Pojďme si představit několik nejčastějších nástrojů internetového marketingu, společně s konkrétními tipy, jak na ně.

Kvalitní webová prezentace

Webové stránky jsou vaší vizitkou, zaujmou zákazníky a odliší vás od konkurence. Jak by měl web vypadat?

  • Struktura stránek je přehledná, takže na nich návštěvníci nebloudí.
  • Webové stránky jsou optimalizovány pro všechny prohlížeče.
  • Web obsahuje poutavé texty, které nejsou příliš dlouhé, zároveň však návštěvníkovi poskytují všechny potřebné informace.
  • Grafický vzhled je originální a čistý.
  • Stránky jsou přizpůsobené pro prohlížení na mobilech.

Obsahový marketing

Úkolem obsahového marketinguje vytvářet kvalitní a přínosné informace. Nejčastěji to jsou:

  • zajímavé infografiky
  • e-booky
  • podcasty
  • recenze
  • návody
  • blogové články
  • užitečné newslettery

Stejně jako ostatní marketingové nástroje, i tvorba obsahu stojí na tom, že víte, pro koho jej tvoříte. Tomu napomůže vytvoření tzv. zákaznických person. Vymyslete si fiktivní postavy, které tvoří vaši cílovou skupinu. Určete, zda jsou to spíše ženy či muži, jaké jsou jejich základní demografické údaje nebo jaké mají zájmy. Vycházet můžete z toho, co už víte o svých stávajících zákaznících. Obsahový marketing i způsob komunikace poté jednoduše přizpůsobte svým ideálním zákaznickým personám.

E-mail marketing

E-mail marketing napomáhá udržení pevného vztahu se zákazníkem – pakliže jej provozujete účelně a s rozmyslem. Stačí málo a zákazník se z odběru odhlásí nebo navždy skončíte v jeho spamové schránce. Jak se tomu vyhnout?

Vyzkoušejte leady
  • Newslettery zákazníkům neposílejte příliš často.
  • Vyhodnocujte konverze a obsah e-mailů přizpůsobujte výsledkům.
  • Rozlišujte skupiny zákazníků a každé zasílejte pouze relevantní obsah.
  • Nepřehánějte to s barvami, fonty ani grafickými prvky.
  • Buďte úderní a pište bez chyb.

Výhodou e-mail marketingu jsou relativně nízké náklady na jeho provozování a vysoká návratnost investic. Nezapomeňte však na to, že e-maily můžete zasílat pouze na adresy zákazníků, kteří vám poskytli svůj souhlas. Další tipy pro e-mail marketing naleznete ve článku 7 vět, které v e-mailech raději nepoužívejte.

SEO: optimalizace pro vyhledávače

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je soubor technik, které mají za úkol zajistit vám přední pozice ve výsledcích vyhledávání, a tím i vysokou návštěvnost vašeho webu či e-shopu.

SEO spočívá v tom, že pracujete s linkbuildingem, zdrojovým kódem webu či meta tagy jednotlivých stránek. Zní to komplikovaně? Nebojte, minimálně jednu ze SEO praktik zvládnete jednoduše i sami – v textech na svém webu či blogu používáte klíčová slova. To jsou slova, která uživatelé internetu do vyhledávače zadávají, pokud hledají to, co vy nabízíte.

Vhodná klíčová slova si vygenerujte třeba v nástroji Google Ads nebo ve Sklik od Seznamu. Používejte je hlavně v nadpisech, podnadpisech a v alternativních popiscích obrázků. Tím o sobě dáte vyhledávačům vědět.

Tip: Při vyplňování alternativních textů nepodvádějte, vyhledávač to totiž pozná. Popište to, co na obrázku skutečně je – doplněním o klíčové slovo si jen „pomozte“.

PPC reklama

Pay per Click je reklama, za kterou inzerent platí až ve chvíli, kdy se z ní uživatel internetu proklikne na cílovou stránku.

Nejčastější formou PPC je zobrazení ve vyhledávačích. Stejně jako u SEO, i pro správné nastavení PPC pro vyhledávače jsou stěžejní vhodně zvolená klíčová slova. Reklama se uživateli totiž zobrazení ve chvíli, kdy do políčka vyhledávání zadá určitá klíčová slova – neboli vyhledávací dotazy. Pokud zákazník hledá „růžové plavky”, zobrazí se mu reklamy, které právě tuto frázi obsahují.

PPC reklama se ve vyhledávačích Google a Seznam zobrazí na prvních příčkách vyhledávání. O tom, jak vysoko se umístí mezi ostatními reklamami, rozhoduje:

  • cena, kterou jste platformě nabídli za proklik
  • klíčová slova, která souvisí s obsahem vašeho webu
  • množství uživatelů, kteří už na reklamu klikli

Setkat se můžete i s dalšími formami PPC reklamy:

  • textové či grafické bannery v obsahové síti
  • produktové kampaně v rámci Google a Sklik
  • videoreklamy, typicky na YouTube
  • reklamy na sociálních sítích

5 kroků, které vám pomohou rozjet online marketing

1.       Své webové stránky propojte s nástrojem Google Analytics

Analytický nástroj od Googlu je zdarma a poskytne vám informace o návštěvnosti vašeho webu. Zjistíte, ze kterých stránek se k vám uživatelé dostali, jak dlouho si váš web prohlíželi a další přínosné informace.

2.       Zaměřte se na obsah webových stránek

Jsou všechny texty na vašich stránkách srozumitelné a dlouhé „tak akorát“? Obsahují klíčová slova? Pakliže si nejste jistí, nechte texty přetvořit copywriterem. Ten se postará o poutavé texty bez gramatických chyb

3.       Buďte vidět na sociálních sítích

Ne všechny sociální sítě se hodí pro každé podnikání. Působte na platformách, na kterých se zdržuje vaše cílová skupina. Nepřidávejte výhradně prodejní posty. Naopak bavte své publikum přínosnými či zajímavými příspěvky, které souvisí s tím, v čem podnikáte.

4.       Nastavte placenou reklamu

Vytvořit PPC kampaň je jednoduché. O něco složitější je nastavit reklamu tak, aby vám přinášela kýžený zisk. Řešení je snadné: PPC specialista vám funkční reklamu nastaví, a navíc ji pro vás i zpětně vyhodnotí.

5.       Začněte posílat newsletter

Vytvořte si databázi kontaktů. Aby byli uživatelé ochotní se k odběru e-mailů přihlásit, je potřeba je na něco nalákat. Sdělte jim, co díky vašemu newsletteru získají – a nezapomeňte to dodržovat.

Tip na závěr: Pokud se plánujete ponořit do vod internetového marketingu, přihlaste se do online kurzu, který Google provozuje pod názvem „Digitální garáž“. Je zdarma a přiblíží vám základy marketingu tak, abyste jej mohli vést svépomocí.

© 2021 Business Animals s.r.o.