Jak na životopis, který zaujme? Tipy Anny Schwarzové pro uchazeče i firmy

07. Listopad 2024

Ať už se ucházíte o obchodní pozici nebo o práci v jakémkoliv jiném oboru, myslete na to, že vaše CV je váš osobní brand. Je to vaše značka a reklama, která má zaujmout potenciálního zaměstnavatele a přesvědčit ho, že jste právě vy tím pravým kandidátem, se kterým se chce potkat. Svoje postřehy z praxe, jak vytvořit životopis který zaujme, s námi sdílela HR profesionálka Anna Schwarzová.

Jak vytvoříte životopis, který zaujme

Stručně a výstižně

Zaměřte se na to nejdůležitější a omáčku kolem vynechte. Na to bude čas až u pohovoru. Optimální délka CV je jedna stránka, vejděte se maximálně do dvou. Myslete na to, že statistiky ukazují, že v průměru se personalista věnuje skenování životopisu šest vteřin. Představte si, že jste na druhé straně náboru a čtete svůj životopis. Co z něho má za šest sekund na náboráře zapůsobit?

Jasná struktura

Pracovní zkušenosti uspořádejte chronologicky. Začněte nejnovější pozicí a postupně se vraťte do minulosti. Snadno se tak dá sledovat váš profesní vývoj. Používejte odrážky pro výčty a body, tučné písmo pro to nejdůležitější a nadpisy u jednotlivých pasáží a témat. CV mát být přehledné, aby se v něm personalistům a manažerům firem dobře orientovalo.

Relevantní údaje

Zahrňte pouze informace, které souvisejí s pozicí, o kterou se ucházíte. Zbytečně se nerozepisujte o soukromí a dalších aktivitách, které nejsou s nabízenou pozicí spjaté.

CV na míru

Projděte si pečlivě inzerát a vyberte v něm klíčová slova a požadavky. Zahrňte je do svého životopisu, ale přirozeně. Každý inzerát je specifický, proto se mu snažte v klíčových bodech svůj životopis přizpůsobit. Upravovat, i když drobně, každé CV, znamená práci navíc, ale vyplatí se.

Více výsledků, méně náplně práce

Místo vyjmenovávání svých úkolů na minulých pracovištích, akcentujte, čeho jste dosáhli. Jaké konkrétní výsledky jste přinesli svým předchozím zaměstnavatelům. Používejte měřitelná data (např. nárůst nových zákazníků vzrostl o 30 %, zvýšil jsem obrat o 20 %, apod.) Uvádějte také jaké portfolio zákazníků jste měli na starosti (např. pečoval jsem o 70 a více klientů z oblasti průmyslu, zavedl jsem nový marketingový kanál, který přinesl společnosti XY kvartálně 20-30 nových B2B klientů apod.).

Dovednosti a znalosti

Zvýrazněte dovednosti, zkušenosti a praxi, které jsou pro danou pozici klíčové a specifické.

Bez klišé

Snažte se vyhnout ohraným frázím. Když už píšete, že jste flexibilní, rádi se učíte novým věcem nebo, že jste týmový hráč a podobně, uveďte i konkrétní příklady, proč jste o tom přesvědčeni. Kdy jste tyto vlastnosti využili v praxi.

Osobnostní předpoklady

Ve svém životopise se krátce popište jako osobnost. Co vás motivuje. Jaké jsou vaše hodnoty. Co oceníte u nového zaměstnavatele.

Kontakty

Na začátku CV uveďte telefonní číslo, e-mailovou adresu, případně odkaz na váš LinkedIn profil. Myslete na to, že náborář nechce hledat kontakty na konci CV nebo někde ukryté v textu.

Formát

Uchazečům doporučuji v ideálním případě prezentovat svoje CV v .pdf. Zformátovat ho tak, aby se dalo lehce kopírovat ručně i nahrát automaticky do interních systémů firmy. Pokud budete vymýšlet nestandardní formáty a budete příliš kreativní, může se stát, že životopis nebude pro systémy čitelný nebo pro personalisty uživatelsky příjemný.

Kontrola

Víc očí víc vidí. Až budete s vytvářením svého životopisu hotoví, doporučuji nechat ho přečíst někomu dalšímu. Může se stát, že přehlédnete nesrovnalosti a gramatické chyby. Jiný člověk, který se na váš životopis podívá, může snadno šotky odhalit nebo poradit, jak se ještě lépe prezentovat.

Tipy pro zaměstnavatele

Přes 12 let spolupracuji na denní bázi s uchazeči o práci i se zaměstnavateli, kteří hledají nové kolegy do svých týmů. Znám proto nábor očima obou stran. Právě druhé straně – zaměstnavatelům – často připomínám, že životopis je sám o sobě skvělým výchozím bodem, ale neměl by být zlatým grálem, na kterém mají stavět při rozhodování. Pokud chtějí najít opravdu šikovného a motivovaného zaměstnance, stojí za to podívat se i za hranice “papíru”.

Co v životopise nenajdete

CV je vlastní reklama, přes kterou o sobě dává uchazeč vědět. Jsou ale věci, které není tvůrce životopisu schopný v zaslaném dokumentu vyjádřit.

Co vás má jako zaměstnavatele zajímat a s největší pravděpodobností v životopise nenajdete?

Měkké dovednosti

Empatie, komunikace, týmová spolupráce apod. to jsou dovednosti, které jsou pro úspěch v práci také klíčové, ale v životopise se těžko popisují a kvantifikují.

Skryté talenty

Někteří lidé mají skvělé schopnosti, které ve svém životopise nezmíní.

Přesná motivace

Proč chce kandidát pracovat právě ve vaší společnosti. Co ho žene měnit práci. Co od nového zaměstnavatele očekává. To se většinou z pár řádků na papíře nedozvíte.

Zapadnutí do týmu

Uchazeč má potřebné zkušenosti a praxi. A nabírajícímu manažerovi se zamlouvá. Bude ale fungovat spolupráce s ostatními kolegy? Začlení se dobře do týmu?

Jak skládačku doplníte

Ještě před tím, než si pozvete kandidáta k pohovoru, můžete mimo CV získat i další informace. Na trhu je celá řada diagnostik, které se dají už v první fázi náboru využít. Stačí se porozhlédnout po takové, která vám bude vyhovovat. V každém případě doporučuji, abyste byli inovativní a otevření novým možnostem a nástrojům! Mohou vám ušetřit spoustu starostí, námahy a v konečném důsledku i peněz, které vydáte za nevydařené výběrové řízení a nástup.

V Novitim uznáváme komplexní přístup k náboru, který jde za hranice životopisu. Proto jsme analýzu osobnosti standardně zařadili do prvního kola výběrového řízení. Každý kandidát, kterého pro danou pozici oslovíme, projde také naší diagnostikou.

Jde o klíčovou součást námi vytvořené metodologie. Měříme i nevědomí uchazečů, takže nelze žádným způsobem ovlivnit výsledky. Naměřené hodnoty jsou vždy objektivní.

Příklad z praxe

Jako ukázku uvádím příběh našeho klienta.

Nedávno jsme čelili výzvě najít vhodného kandidáta na velmi složitou pozici do oblasti kybernetické bezpečnosti. Prostě jsme potřebovali najít „jednorožce“. Našli jsme skvělého kandidáta. Udělali jsme s ním pohovor i diagnostiku a s nadšením jsme ho poslali klientovi. Jenže manažer firmy si otevřel životopis a na náš report z pohovoru a výstup z diagnostiky už se ani nepodíval. Dal nám zpětnou vazbu, že uchazeče máme z výběrového řízení vyřadit, protože se mu nelíbí styl CV. Přesto jsme klienta přesvědčili, aby se s tímto člověkem aspoň spojil. Aby mohli společně informace ze CV probrat. Na náš popud se opravdu spojili.

Výsledek? Klient byl nadšený a s kandidátem – teď už zaměstnancem – úzce spolupracuje. A co víc, projekt, na kterém pracovali, se díky expertíze nového kolegy výrazně změnil a posunul. Klient dokonce zvažuje, že ho vezme jako podílníka do jedné ze svých firem.

Zkrátka, kandidát, kterého jsme doporučili, se ukázal jako velký odborník a tahoun. Ke všemu ještě jako kolega, který dobře zapadl do týmu. Tady je jasný příklad toho, že uchazeč, který nemá zrovna vlohy pro psaní životopisu a sebeprezentaci, by neměl být jen kvůli tomu opomenutý a vyřazený z náborového procesu.



© 2025 imper.cz