Jak čeští obchodníci vnímají a (vy)užívají Vánoce?

15. 12. 2016 +

Obchod

Předvánoční týdny jsou pro celou řadu lidí plné shonu a stresu. Jak toto období vnímají obchodníci? Někdo dává zákazníkům oddechnout, jiný volá do posledních chvil. Názory na vánoční prodeje se liší napříč obory. Pojďme se na to podívat zblízka!

beautiful-woman-at-christmas-market-picjumbo-com

Finance a FMCG loví do poslední chvíle

Vánoce neexistují. Alespoň v určitých oborech nehrají svátky naprosto žádnou roli. Finance, pojištění, energetika, reality či potraviny, ty se prodávají celoročně. Ale nakupují je lidé dobrovolně? Obchodníkům v tomto období pomáhá obrovská podpora marketingu, která zahájila mediální masáž už v září, těsně před Vánoci jdou pak obchodníkům „na ruku“ různé podpůrné akce, vánoční slevy a balíčky. „Produkt innogy energie se nám prodává lépe teď, když všichni znají reklamu s nevěstou či holohlavým pánem,“ říká Anton Krejčí, obchodní manažer společnosti Ranger.

Výhody akvizování těsně před Vánoci:

  • Klienti jsou vstřícnější. Ač by se dalo předpokládat, že v předvánočním shonu mají potenciální zákazníci minimum času, je to naopak. Michaela Frajtová, vedoucí olomoucké obchodní pobočky společnosti Patriot Marketing Group, nám svěřila svou zkušenost z D2D prodeje. „Klienti nás často zvou i domů na kávu a cukroví. Předvánoční čas vnímám jako příjemné období pro obchod,“ říká. „Rozhodně se nám lépe prodává těsně před Vánoci než po nich,“ dodává její kolega Ladislav Sláma.
  • Konec roku = volné peníze v budgetech. Co dodat? Pro spoustu obchodníků hlavní prodejní argument, na který hrají, protože ví, že jejich klientům právě před koncem roku zůstávají nečerpané peníze v rozpočtech na 2016. Listopad a prosinec jsou tak pro chytré salesmany žně.

Jiní už na Vánoce jen sklízí ovoce

Řada obchodníků jede od léta do listopadu na plné obrátky, aby pak v prosinci mohli jen sklidit zasloužené ovoce. Příkladem takových obchodníků je tým ze Slevomatu. „Kostru stavíme už v červnu, kdy domlouváme hlavní vánoční dealy a strategii. Evergreeny na Vánoce, to jsou meníčka – tříchodová degustační, kultura, wellness, dražší pobyty. O Vánocích jsme schopní prodat dražší luxusnější věc,“ říká Petra Bahati Chejab, obchodnice Slevomatu.

„Letos jdou na dračku kosmetické salony, dražší balíčky služeb pro ženy. Taková žena tam stráví zhruba šest hodin a absolvuje manikúru, pedikúru, péči o vlasy a odchází jako princezna,“ dodává její kolega Tomáš Rusnák, „když se v říjnu bavíme s klientem, řekneme mu, že jeho produkt prodáme o Vánocích daleko lépe. A tak není neobvyklé, že nám klienti volají v tomto období i sami od sebe.“

Accounti především pečují

Accountské pozice, zejména v B2B, v prosinci plní především roli pečovatele. Schází se svými klienty, využívají svého času, aby před koncem roku upevnili vzájemné vztahy, nosí drobné dárky a domlouvají případné schůzky na leden. „Je to hektické, ale opravdu příjemné zakončení celoroční tvrdé práce,“ prozradil nám jednatel James Cook Languages Ondřej Kuchař.

TIP: Proč tedy obchodní schůzku vést neosobně či chladně. Mnozí obchodníci volí pro schůzky méně svazující prostředí kanceláře a se svými klienty se raději setkávají v příjemné kavárně či oblíbené restauraci.