Best of: Kde hledat inspiraci, když po ruce není knížka ani tablet?

20. Červenec 2018

S inspirací jako by se pytel roztrhl. Přichází k nám ze všech stran. Knížky, e-booky, webináře, live semináře a konference, různé podcasty a videa. Netajíme se tím, že se taky necháme rádi inspirovat zajímavými lidmi a akcemi a všechny postřehy s radostí zprostředkujeme i vám. Pro novou dávku inspirace však nemusíte utíkat hned do knihkupectví či zapínat technologie. Je totiž všude kolem nás a je potřeba mít oči otevřené a dívat se na věci s nadhledem. Protože ta nejlepší inspirace to většinou nemá na sobě napsané černé na bílém.

man-person-sunglasses-relaxing

1. Nepodceňujte sílu rodiny a přátel

Při otázce „Kde hledáte inspiraci?“ má hodně lidí potřebu odpovídat příliš sofistikovaně. Hledají jména těch nejlepších koučů a motivačních spíkrů, kteří v dnešní době něco znamenají a v nedávné době napsali minimálně jeden bestseller. Pak je tady druhý tábor, ve kterém lidé nedají dopustit na svého partnera, rodiče a blízké osoby. A tohle je nám hodně sympatické. Inspirovat se lidmi ze svého okolí je daleko reálnější. Znáte jejich historii, pády i vzlety, víte, co všechno museli pro svůj úspěch obětovat a jak tvrdě museli makat. Jste na ně právem pyšní a chcete, aby mohli být pyšní oni na vás. Že jste to dokázali a dotáhli to ještě dál. A to vás daleko víc požene k dosažení cíle než přečtení knížky o úspěšné cestě zcela neznámého člověka.

2. Víte, jak prodávají vaši kolegové?

Obchod jako takový nebývá nuda. Každý den jste v pohybu, potkáváte jiné klienty, řešíte jiné situace. I přesto se vám po jisté době může zdát, že vaše práce zapadla stereotypem. V pondělí porady, v úterý navolat schůzky a pak do konce týdne klienty obcházet. Klienti valí pořád ty samé námitky, vy jim stejně odpovídáte a jedete podle obvyklých scénářů, které máte z minulosti odzkoušené. Z času na čas však nezaškodí svůj osobní sales script oprášit a aktualizovat. Zjistěte si, jak prodávají vaši kolegové, jestli ty samé námitky neřeší třeba jinak, jaké triky jim fungují. Nejlepší co můžete udělat, je s kolegou na nějakou schůzku rovnou zajít. Věřte, že jemu tím taky pomůžete, protože když se náhodou dostane do úzkých, můžete mu pomoct deal získat.

3. Firma nežije jen salesem, zajímejte se o ostatní oddělení

Stejně vás dokážou obohatit i poznatky kolegů z ostatních oddělení. Můžete si sice myslet, že vy víte všechno a děláte to nejlíp, úspěch celé firmy a celková spokojenost zákazníka je však vždy závislá na více faktorech než jen na uzavření spolupráce. Zaměřte se proto víc i na to, co se řeší mimo obchodního oddělení. Poslouchat cizí debaty sice není slušné, pro dobro všech to však určitě nikomu vadit nebude. Proto příště, když budete na centrále, místo kanceláře si s kafíčkem a notebookem sedněte do kuchyňky či na recepci. Pobavte se s lidmi z marketingu či zákaznické podpory, zjistíte, na co si třeba zákazníci stěžují, ale i to, které kampaně fungují nejvíc. Všechny tyhle informace můžete využít při další komunikaci s klienty, ať už jako reference nebo podklady pro lepší přípravu na schůzku.

4. Sledujte okolí a klidně se zapovídejte s neznámými lidmi

Velmi inspirativní může být i sledování úplně neznámých lidí na ulici, v MHD nebo třeba v kavárně. Zjistíte, jaké situace a chování vám u druhých lidí na veřejnosti vadí. Jestli je to hlasité telefonování, nadávání do telefonu, hádky párů či naopak až příliš romantické projevy. Následně se těmto věcem můžete vyhnout. Jak se říká, nedělej druhým to, co nechceš, aby oni dělali tobě. Ulice je také skvělý způsob, jak pobrat nejnovější módní trendy. Stačí zajít do centra města, na drink do vyhlášeného podniku či oběhnout nákupní centra. Kromě toho, že se vám ty barevné boty či vzorovaná košile budou líbit, uvidíte, jak to vypadá naživo, a dokáže zhodnotit, zda si tuhle bláznivou kombinaci, dokážete představit i na sobě. Nebraňte se ani konverzaci s cizími lidmi. Mimochodem, v zahraničí je docela běžnou praxí, že úplně cizí lidi se společně zapovídají třeba na zastávce autobusu nebo v restauraci. Debatou s cizími můžete získat velmi zajímavé názory na aktuální témata a klidně i potenciální klienty. Svět je totiž malý, a jak se říká, štěstí je potřeba jít vstříc.

5. Nechoďte do restaurací jen kvůli jídlu, sledujte sales proces v praxi

Z jakého důvodu chodíte do restaurace? Nejčastější odpovědi asi budou: zahnat hlad nebo potkat se s přáteli. Napadlo vás někdy jít do restaurace či kavárny kvůli zlepšení svých sales dovedností? Nesmějte se a zkuste to. Posedět si 2 hodinky u večeře a sledovat přitom běžný provoz se vyrovná nejlepšímu sales školení v praxi. Celý proces od jeho zahájení až po zpětnou vazbu, kterou dokážete odhadnout dle reakcí zákazníků, máte v přímém přenosu a zadarmo. Uvidíte, jak důležitý je pozdrav a správný začátek schůzky, co způsobí nepozornost a třeba i arogantní chování, a jak naopak zákazník dokáže ocenit ochotného číšníka. Odpozorujete jakým způsobem (ne)nabízet služby navíc v podobě kávy či aperitivu. Vy si to posléze snadno přeformulujte do svého byznysu. Klidně si pište poznámky a uvidíte, kolik poznatků z jednoho večera dokážete druhý den aplikovat v praxi. Možná budete překvapení.

[poll id=“13″]

© 2024 imper.cz