Ingvar Kamprad – Pan IKEA taky nějak začínal

12. Květen 2018

Skvělé nápady často přijdou mimoděk. Když to nejméně čekáte. Na vás je na ně okamžitě reagovat. Tím se vždy řídil i Ingvar Kamprad. Než se stal  „panem IKEA“, tvrdě pracoval a stejně tak tvrdě šetřil. I bez internetu a komunit dokázal vybudovat multimilionový business. A jak?

Už od šesti let

„Jsem na tebe pyšný, synu. Pracuješ, máš skvělé výsledky ve škole, na nic se nevymlouváš. Tady máš nějaké peníze. Pořiď si, co potřebuješ, nebo si jen kup něco pro radost.“
Ingvar nebyl na finanční dárky zvyklý. Nepatřil zrovna do majetné rodiny. Pracoval už od šesti let, kdy začal s prodejem sirek. V deseti letech pak na kole zásoboval přilehlé vesnice rybami, vánočními dekoracemi a psacími potřebami. Na svůj věk byl velice zodpovědný. Škole věnoval daleko více času než ostatní, protože ač byl dyslektik, nechtěl žádné úlevy. Ve volném čase pak neúnavně ťukal lidem na dveře a vymýšlel triky, jak si udržet jejich pozornost. Velký úspěch slavil s malými dárky za větší nákup.

Peníze, které od otce v sedmnácti dostal, použil na založení vlastní firmy. Pojmenoval ji IKEA. Zvláštní název, že? Je to totiž akronym, který vznikl z iniciálů jeho jména a rodného města. Svůj prodejní rajón postupně ještě rozšířil a stejně tak i svou už tak obsáhlou nabídku. Vysvětlování a představování jednotlivých produktů před každými dveřmi už zabíralo příliš mnoho času, a tak vymýšlel, jak celý proces urychlit. Netrvalo dlouho a zrodil se tištěný katalog. Ingvar ho postupně zaplňoval i krátkými příběhy svých zákazníků a produktů. Dokonce neváhal přidat i skvělé tipy na způsoby využití a možné kombinace a spojení s dalšími produkty.  Tím zdůraznil jejich variabilitu a zvýšil si prodeje.

Nábytek na zakázku

Ingvarova manželka byla z katalogu nadšená.
„Víš, co by bylo ještě lepší? Prodávat skříňky a poličky, aby bylo kam ty krásné maličkosti z katalogu uložit. Co říkáš?“ Ingvara nápad nadchl tak, že začal okamžitě jednat. Vyrazil za švédskými farmáři a producenty dřeva, aby si s nimi promluvil o zakázkové výrobě. Potřeboval totiž, aby nábytek neskládali, pouze ho na složení připravili. To, na čem si IKEA udělala své jméno, vzniklo tedy z prosté nutnosti. Zasílání plochých krabic bylo totiž o moc jednodušší. I další typická libůstka IKEA vznikla z nutnosti. Jako dyslektik měl Ingvar problém s dlouhými čísly, proto každý kus nábytku dostal svoje jméno. A s tím si vždy vyhrál. Věděl, že jeho zákazníci ocení zajímavý příběh, který se se jménem pojí a k nábytku si tak vytvoří osobní vztah.

Dalším skvělým tahem, kterým svůj byznys podpořil, bylo otevření kamenného obchodu. Ten sloužil i jako showroom, kde si mohli zákazníci veškeré produkty prohlédnout na vlastní oči a objednat. Zájemci přijížděli ze všech koutů země a tak dalším logickým krokem bylo otevření restaurace a dětského koutku.

Ingvar v obchodě trávil každý den. Zákazníci ho znali a rádi mu dávali zpětnou vazbu. On si každé pochvaly i kritiky vážil a snažil se své podnikání a nabídku neustále vylepšovat. Neúnavně pracoval na vybudování obchodního řetězce, který připraví svým zákazníkům a jejich rodinám jedinečný nákupní zážitek. Neustále vymýšlel lákadla, která by zákazníky přivábila zpět a nejen to. Švédský nábytek a kuchyni proslavil po celém světě. Díky němu znají masové kuličky z restaurací IKEA lidé z více než 400 zemí.

Ingvar byl velký škudlil, který chodil léta obědvat jen do svých restaurací, oblečení si kupoval na trhu nebo z druhé ruky a se stříháním vlasů čekal vždy na cestu do rozvojové země, kde ho účes stál maximálně dva dolary. Běžně létal ekonomickou třídou a na dotazy, proč to dělá, odpovídal vždy:
„Když tak létají moji zákazníci, zvládnu to také.“

„Chcete poznat své zákazníky lépe? Žijte jako oni.“

Ingvar dlouho otálel s předáním vedení společnosti svým třem synům. Nedokázal si představit, že by už nepracoval. I když letos v lednu v úctyhodných jednadevadesáti letech bohužel zemřel, podařilo se mu vytvořit nejen velmi úspěšnou společnost, ale i fenomén v interiérové designu, které pomohl milionům rodin po světě k příjemnému, stylovému a dostupnému bydlení. Snad budou jeho synové v tomto trendu pokračovat.

Zdroj fotografií: ikea.com, pixabay.com, flickr.com

© 2024 imper.cz