3 nejvíc klišé otázky pohovoru: Personalisté radí, jak odpovědět!

29. 3. 2015 +

Jak na to?

Máte před sebou přijímací pohovor na vysněnou pozici a stále si lámete hlavu, jak ideálně odpovědět na otázky, které ze zkušenosti zaručeně padnou? Oslovili jsme 5 HR specialistů a zjišťovali jsme, co od vás skutečně chtějí slyšet.

interview

1. „Kde se vidíte za 5 let?“

Opruz číslo jedna. Podle námi oslovených personalistek však není třeba vymýšlet žádné rafinované odpovědi. Jak vysvětluje Veronika Modravá, HR manažerka firmy MoroSystems, podobnými otázkami si personalisté ověřují nadšení kandidáta, vůli učit se novým věcem a také jeho stabilitu. Každý uchazeč by měl vědět, kam směřuje a jaké jsou jeho cíle – a jako správný obchodník by se neměl bát otevřeně o nich hovořit. „Pokud si chcete do 5 let vydělat ranec a pak se jenom válet na pláži nebo se do pár let chcete stát naším obchodním ředitelem, řekněte to. Nejhorší odpověď na tuto otázku je ,Nevím‘, a nejtragičtější na tom je, že ,nevím, proč to nevím‘, říká Veronika Hlaváčová, HR manažerka společnosti Slevomat.cz. Jana Toningerová, HR manažerka ve společnosti Sanmina, k tomu dodává: „Nemusí se vždy jednat jen o dosažení určité pozice, cílem může být profesní odbornost, znalost něčeho nového.“

  • Tip: Odpověď zformulujte tak, aby bylo zřejmé, že o nabízenou práci v této konkrétní firmě skutečně stojíte, že na sobě chcete dále pracovat a že se potenciálnímu zaměstnavateli vyplatí do vás investovat – že mu tedy za pár měsíců neutečete. Být ambiciózní a chtít stále víc jsou u obchodníka žádoucí vlastnosti!

 2. „Proč jste se rozhodli dělat právě obchod?“

Tato otázka vás nesmí zaskočit! Co od vás personalisté očekávají, je nadšení, které z vás bude přímo tryskat. Obchod je váš život, pro obchod jste se narodili! Tento přístup je přesně ten, který personalisty zaujme. Veronika Hlaváčová dále radí: Zamyslete se víc do hloubky a ukažte, že rozumíte tomu, o čem obchod je a co vás na něm nejvíc uspokojuje. Nejhorší možná odpověď je: Protože mě baví komunikovat.“

Tereza Pokorná, personalistka se zkušenostmi z agentury CPL Jobs, zase varuje před tím, uvádět jako motivaci výhradně peníze. „Neříkala  bych pouze, že jdu dělat obchod, protože si chci vydělat. Sice to tak mnohdy je, ale zaměstnavatelé očekávají trochu víc.“ Takže ambiciózní částky ano, ale s vizí!

  • Tip: Sami nejlíp víte, proč obchod děláte – nebojte se proto svoji motivaci dostatečně jasně definovat. Personalisté ocení upřímnost, stejně jako zápal a nadšení, s kterými k práci obchodníka přistupujete.

3. „Kolik si chcete vydělávat?“

Otázka platu může být ošemetná. „V zásadě můžeme přístupy k rozložení platu rozdělit do dvou kategorií, a to na obchodníky juniory a seniory,“ uvádí téma Václav Huček, který působí v oboru HR již 8 let, naposledy jako headhunter obchodníků: „Juniorská práce je často v terénu a spojená s rychlým prodejem. Zde je potřeba obchodníka motivovat vyššími provizemi. Rozdělení platu bývá často v poměru 30% fix a 70% provize/bonusy. Naopak sofistikovanější práce, která je dlouhodobě zaměřená na klienta a výsledky, se projeví až za delší časové období,. Taková má proto v rozdělení platu vyšší procento fixu. Na pozici relationship managerů pro top klienty v bankovnictví to může být i 80–120 000 Kč měsíčně a bonus vyplácen 1× za rok. Na takové pozici se ale očekávají adekvátní zkušenosti.“

Před pohovorem si proto udělejte screening mezd v daném segmentu. Veronika Modravá doporučuje zjistit finanční strop, který na konkrétní pozici firma má. „Pokud se kandidát ohodnotí na vyšší mzdu než je maximální rozpočet, můžou nastat dvě situace. První: společnost upřednostní levnějšího kandidáta. Druhá: personalista sehrává úlohu vyjednavače mezi firmou a kandidátem,“ vysvětluje Veronika Modravá. S tím souhlasí i Václav Huček: „Kolikrát se nám v praxi stalo, že personalista vyjednal obchodníkovi lepší peníze než byl budget, protože byl pro firmu skutečným přínosem.“

Veronika Hlaváčová přidává zkušenost ze svojí firmy: „U nás preferujeme, aby si obchodníci chtěli vydělat co nejvíc, protože nemáme platový strop. U pohovoru je základem  střízlivý odhad kandidáta, a pokud si obchodník věří natolik, že si vydělá dvojnásobek střízlivého odhadu, ať nás o tom přesvědčí svou pílí a aktivitou, a ten dvojnásobek se mu zobrazí na výplatě.“

  • Tip: Buďte realističtí – nepodceňujte se, ale ani nepřeceňujte! Plat adekvátně přizpůsobte svým zkušenostem. Případně se můžete domluvit na nejrůznějších nefinančních benefitech, např. jazykovém kurzu či příspěvek na sportovní aktivity.

A nezapomeňte…

Ať už se ucházíte o jakoukoliv obchodní pozici, automaticky se od vás očekává, že budete umět prodat v první řadě sebe! Váš výkon na pohovoru totiž může personalistům naznačit, jak obratný obchodník jste. Myslete proto i na pohovoru „obchodnicky“, snažte se eliminovat stres a buďte pozitivní!

Vysněnou práci si můžete najít přímo na BusinessAnimals.cz. Firmy u nás schopné obchodníky hledají každý den!

Text: Pavlína Skřivánková

Foto: Flickr.com