HR postrádá lídry. Jak být jako personalista vidět a přitáhnout kandidáty?

5. 10. 2016 +

Obchod

Každý obor má lídry, kteří jsou vidět a přitahují k sobě zcela přirozeně svou cílovku. Markeťáci a social media specialisté si budují brand automaticky, protože se to v jejich oboru vlastně očekává. Máme radost i z toho, že jsou v Česku víc a víc vidět také obchodní hvězdy. Personalistika je však naprosto odlišná písnička. HR má několik autorit, které o něm přednášejí a vnášejí do zkostnatělého oboru svěží vítr. Ovšem spousta lidí, která se touto prací živí na každodenní bázi, je raději někde zašitá za excelovou tabulkou. Proč je dobré, aby byl personalista firmy vidět navenek? A jak to udělat, abyste se v téhle roli stále cítili komfortně?

1795407_904660812964285_3272535635281030808_o-1

Nedávno jsme tohle téma načali i s personalistkou na volné noze Martinou Koláčkovou. „HRisté často hřeší na to, že se schovají za jméno firmy a jsou tak trošku neviditelní. Třeba tento týden jsem hledala kontakty na HR oddělení konkrétních firem. Byla jsem v šoku, že to byla tak velká detektivka. Připadá mi nefér, když personalista ví o kandidátovi téměř vše a kandidát ani netuší, jak personalista vypadá, natož co je to vůbec za člověka.“ Má pravdu. A jako jeden z progresivních lidí v oboru si uvědomila, že musí nejprve sama sebe představit jako člověka z masa a kostí. „Tím, že jsem já sama udělala krok z komfortní zóny a na svém blogu píšu, co si myslím, lidé se pak se mnou líp identifikují. Díky tomu dostávám e-maily od lidí, kteří píšou, jak nemají dobré zkušenosti s personalisty, ale ve mě mají důvěru, a proto by se mnou rádi spolupracovali.“ Podobný krok doporučujeme udělat i personalistům v rámci firmy. Jak?

Přečtete si celý rozhovor s Martinou Koláčkovou: „Když zakomponujete do inzerátu konkrétní energii, přitáhnete tím právě toho, kdo takovou energii hledá“

3 způsoby, jak být vidět, aniž byste vyšli z komfortní zóny:

1. Přednášky a semináře na VŠ

Jako první příklad úspěšného osobního brandingu personalisty uvedeme Slevomat. HR oddělení si nejenže uvědomuje důležitost HR marketingu a dokonce založilo „HR kanál“ Slevomat LIVE, ale zdejší šéfka náboru Veronika Hlaváčová dokonce o způsobu, jakým firma rekrutuje, přednáší na konferencích. Spousta motivovaných mladých lidí (tedy těch, které chcete do svých firem přitáhnout) ji zná právě z prezentací nebo sociálních sítí – a když hledají pracovní příležitost, ví, kam se obrátit.

2. Komunitní akce a networking

Podobnou strategii razí také Veroničina kolegyně Jana Procházková, která jako další kanál „náboru“ vyzkoušela MeetUp BusinessAnimals.cz. „MetetUpy vnímám jako bezva nástroj pro posílení firemního brandu v komunitě kandidátů. Po oficiální části jsme měli možnost potkat lidi z byznysu, které spojuje chuť vědět víc a pořád se posouvat, což je vždycky radost. Najít takovou koncentraci lidí s drivem a nadšením se nepoštěstí každý den,“ řekla nám bezprostředně po akci, „kromě několika velice zajímavých kontaktů si odnáším nový náhled na obchodnickou duši a spoustu názorů na to, co obchodníky zajímá, za čím jdou a co vnímají jako limitace práce v salesu.“ Hned na místě také rekrutovala obchodníka, který do týdne prošel výběrovým řízením, a jak známe holky ze Slevomatu, tak ještě zdaleka nekončí!

button-oslovte-15000-obchodniku

3. Média, blogy a obsah obecně

Být vidět na českém internetu nebo v tisku, to už je větší vybočení z pohodlí za excelovou tabulkou. A také to může přinést nejvíc. Své o tom ví právě ti, kteří jsou v oboru nejvíc vidět – Petr Hovorka z Brand Bakers, Jana Bartíková, Josef Kadlec z Recruitment Academy nebo LovecHlav.cz.

Nemusíte ale hned být lídrem, stačí se zviditelnit občasným článkem (na firemním blogu o tom, jak hledáte kandidáty, nebo krátkým videem, jak vypadá den ve vašem životě), případně na BusinessAnimals.cz, kde promluvíte přímo k úzce vymezené komunitě motivovaných obchodníků. Se svým příběhem takto vystoupila například personalistka Storyous Jana Šrámková, které se díky rozhovoru „přihlásil větší počet uchazečů. Nakonec nám v týmu z téhle várky zůstali 2 kluci a 2 holky, kteří rozšířili sales tým.“

Za čtvrté: Když už nic, buďte alespoň aktivní na LinkedInu

Pokud jsou výše zmíněné tipy na míle daleko od toho, co je právě teď ve vašich silách, udělejte alespoň jeden vstřícný a jednoduše realizovatelný krok. Vypilujte si LinkedIn profil a slibte si, že se na téhle sociální síti pořádně rozkoukáte. Ze začátku můžete sledovat a lajkovat kapacity v oboru, přidávat se do skupin a sem tam sdílet zajímavý článek i s vaším názorem na věc. Uvidíte, jak vaše hvězda pomalu poroste. Kandidáty před pohovory líp poznáte právě tím, že se s nimi propojíte na LinkedInu. Pak už je jen krůček k tomu psát na LinkedIn platformě Pulse zajímavé články a stávat se HR lídrem, který přirozeně přitahuje kandidáty a na doby excelovské vzpomíná se shovívavým úsměvem.