Hospody a restaurace se zavřely, pivo se prodávalo dál

16. 9. 2020 +

Aktuálně, Obchod, Obchodníci

Jak známo, jsme národ pivařů. Většina Čechů si ráda zajde na „jedno“ a určitě se najde mnoho obchodníků, kteří by právě pivo chtěli prodávat. Uzavření všech hospod a restaurací ze dne na den byla výzva, které v Pivovarech Staropramen dosud nikdo nečelil.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je oz-off-screen-video-1024x576.png.

Překonání těch nejtěžších chvil však máme zakódováno v pivovarském DNA. Naši předci přečkali nástrahy nejen obou světových válek, ale také všech hospodářských krizí. A tak jsme se i s první vlnou pandemie spojenou s hospodářským zpomalením popasovali po svém.

Spolehli jsme se na naše lidi, které jsme v nelehkých chvílích podrželi a nepřistoupili jsme k propouštění. A výsledek? Zákazníci nás označili za společnost, jenž jim umí nejlépe pomoci.

Nový koronavirus zachvátil svět, Českou republiku nevyjímaje. Život v zemi zpomalil. Méně práce pro obchodníky? Propouštění? Nic takového, ba naopak. U pracovníků obchodu se nám navíc podařilo udržet základní mzdy v plné výši, což se některým jiným společnostem nedařilo.

Češi pivo pili dál, jen ho více nakupovali v obchodech a konzumovali doma. Off-trade* tak měl o zábavu postaráno. A obchodníci z kanálu on-trade? Ti zas museli své zákazníky co nejlépe připravit na znovuotevření jejich provozoven.

Druhá polovina dubna

Obchodní týmy nejsou v terénu a nenavštěvují zákazníky. To neznamená, že mají volno, ale nastavení denních rutin je zcela jiné. Celý tým pracuje z domova a jeho členové musí prokazovat větší samostatnost než obvykle. Jistotou jsou pravidelné ranní cally, veškerá obchodní činnost probíhá vzdáleně.

Obchodníci v kanálu off-trade jsou schopni řídit promoční aktivity včetně zajištění vystavení zboží na tzv. sekundárních pozicích. Postupně zaznamenáváme růst prodejů až o 15 %. Naopak v kanálu on-trade klesl odbyt prakticky na nulu, celková produkce piva se tak snížila o 40 %. Kolegové jsou v intenzivním kontaktu s odběrateli a mapují jejich kritickou situaci.

V těžké době jsme zákazníkům nejen „vrbou“ pro všechny jejich strasti a problémy, ale především je ujišťujeme, že je v tom nenecháme. Obchodníci jim pravidelně poskytují poradenství a detailně je informují o všech krocích, které budeme dělat po opětovném otevření provozoven.

Zbylý čas je věnován mimo jiné on-line tréninkům, abychom se do terénu vrátili v ještě lepší kondici. Novým podmínkám se podařilo rychle přizpůsobit i práci týmu v oddělení Telesales. Konzultantům zákaznické podpory jsme ze dne na den zajistili potřebné vybavení a oni mohli být našim partnerům plně k dispozici ze svých domovů.

Konec dubna

Poptávka trhu se koncentruje takřka výhradně do všech druhů baleného piva. Kolegové z kanálu off-trade jsou zpět v terénu a před dvěma prodlouženými víkendy se jim daří dostat naše zboží do regálů všech prodejen.

Souběžně se objevuje světlo na konci tunelu pro hospody a restaurace, když je na závěr května avizováno otevření zahrádek. U mnoha podniků nadále zůstává hlavní hrozbou úplný konec provozu, proto intenzivně pracujeme na aktivitách, abychom našim obchodním partnerům co nejvíce pomohli

Proto jsme se připojili k iniciativě Zachraň hospodu, díky které se podařilo k hospodským v problémech s cash flow dostat celkem 10 milionů korun. Nejde pouze o peníze, ale fakt, že v tom nejsou sami. Také v pivovarnictví a pohostinství se objevuje dosud nepoznaná solidarita, naše pivovary vyměňují na vlastní náklady pivo s prošlou trvanlivostí a nahrazují jej za čerstvé.

Květen

Znovu se rozjíždí sudové linky, navzdory složitému období se nám daří uvádět na trh novinky. Značka oblíbených pivních mixů Cool představuje nealko Malina a borůvka a variantu s 2% obsahem alkoholu Višeň a limetka. Pernštejn navíc představuje své nejoblíbenější pivo Vilém 11 v plechu – poprvé v historii Pardubického pivovaru.

Obchodní oddělení má připraven program podpory na znovuotevření kanálu on-trade. Probíhají sanitace všech výčepních zařízení v trhu, abychom zajistili stoprocentní kvalitu piva po otevření, současně zavážíme první objednávky se slevou, abychom partnerům dopřáli finanční stabilitu a pomohli nastartovat prodeje.

Červen

V závěru června, měsíc po restartu, je v provozu 8 z 10 gastropodniků. Prodej točeného piva se v pohybuje na úrovni 85 % loňského roku. Soustředíme se na aktivity, jejichž cílem je přivést konzumenty zpět do hospod a restaurací. Přibližně 3 % našich partnerů musely svou činnost ukončit. Nejhorší situace je v centru hlavního města, kde dosud otevřelo pouhých 60 % hospod a restaurací a prodeje piva jsou na pouhých 20 %.

Citelně chybí zahraniční turisté, přesto se prodeje v on-trade postupně stabilizují. Obchodní oddělení společně s kolegy z marketingu připravuje pro off-trade speciální promoční aktivity, které přilákají konzumenty zpět do hospod a restaurací. Projekt, který silně propojí oba prodejní kanály, u nás vzniká v takovém měřítku poprvé. Nový koronavirus nemizí a výzvy, které přinesl, nekončí.

Ani dnes není situace zdaleka v normálu, jedno je ale jisté – turbulentní období předešlých měsíců členy obchodního týmu, jejich vedoucí i pracovníky ostatních oddělení ještě více semkla v jednu partu. Práce v obchodu tuzemské pivovarské dvojky není vždy tak hektická, vždy je však rozmanitá a plná výzev.

Pokud vás zajímá více, podívejte se na https://pivovarystaropramen.jobs.cz/

*Kanálem off-trade rozumíme prodej piva v obchodech, v balení. Naopak on-trade je prodej piva přímo v místě spotřeby, tedy v restauracích a hospodách, barech, kavárnách, hotelech atp.